حضرت مهدی(عج) در احادیث قدسی

  • انتشار: ۲۹ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 92259

در فقه اسلامی به ویژه فقه شیعه احادیث از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است. در فقه اسلامی برای روشنی بسیاری از نقاط تاریک می  توان به احادیث مراجعه کرده مشکل را حل نمود.

پس از قرآن و اجماع و عقل می توان گفت احادیث در رتبه مراجع مهم در فقه اسلامی قرار دارد. احادیث به عنوان یک منبع مهم فقهی در اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

حضرت مهدی (عج) در احادیث قدسی
حضرت مهدی (عج) در احادیث قدسی

حدیث قدسی چیست؟

همان طور که گفته شده در فقه اسلامی، احادیث یک منبع مهم به شمار می رود. در میان احادیث مختلفی که از زبان مبارک ائمه معصومین(علیهم السلام) نقل شده تعدادی به حدیث قدسی مشهورند.

براساس گفته علمای علم حدیث، حدیث قدسی عبارت از احادیثی ست که پیامبر(ص) از خداوند نقل می کند. به عبارت دیگر حدیث بر قلب پیامبر(ص) القاء شده و در زبان پیامبر جای می شود. به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم حدیث قدسی بر قلب پیامبر القاء شده و پیامبر با الفاظ و کلمات خود آن را بیان می کند. حدیث قدسی با کلمات والفاظ خاصی بیان نشده که نتوان در کلمات تغییری ایجاد کرد.

محتوای احادیث قدسی

همان طور که گفته شد برخلاف قرآن که با الفاظ و کلمات مخصوص نازل شده و هرگونه تغییر در کلمات جایز نیست احادیث قدسی در کلمات محدودیت نداشته و با کلمات پیامبر بیان شده است. مواردی چون « موعظه و پند، تاریخ انبیاء، زندگی، ویژگی های زندگی ائمه» در محتوای احادیث قدسی به چشم می خورد. ویژگی ها، موضوع زندگی و غیبت و ظهور امام زمان(عج) از آن دسته موضوعاتی ست که در احادیث قدسی ذکر شده است.

حضرت مهدی(عج) در احادیث قدسی

همان طور که گفته شد زندگی حضرت مهدی(عج)، ویژگی ها و از همه مهمتر غیبت و ظهور این امام بزرگوار در احادیث قدسی بیان شده است.

صفات حضرت مهدی موعود(عج)

حضرت مهدی(عج) به عنوان آخرین امام شیعیان و امامی که قرار است دنیا را پر از عدل و داد کند دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که هیچ کس دیگر به جز ائمه معصومین(علیهم السلام) این صفات را ندارند.

در احادیث قدسی امام مهدی(عج) برای تمام جهانیان رحمت معرفی شده است. امامی که کمال موسی و روشنی عیسی و صبر ایوب پیامبر را دارد.

حضرت مهدی (عج) در احادیث قدسی
حضرت مهدی (عج) در احادیث قدسی

دوست داشتن امام زمان(عج) شرط ورود به بهشت

دوستی اهل بیت علیهم السلام و تمسک به این خاندان براساس بیان صریح قرآن و احادیث پیامبر گرامی اسلام(ص) شرط ورود به بهشت و برخورداری از نعمت های آن می باشد. حضرت مهدی(عج) نیز بخشی از این شجره طیبه است پس حب و دوستی این امام بزرگوار شرط برخورداری از رحمت و غفران الهی در بهشت می باشد. پیروی حدیثی که امام صادق(ع) از پدرش و پدرش از پدرانش و امام علی(ع) وامام علی(ع) از پیامبر(ص) نقل می کنند، زمانیکه پیامبر(ص) به آسمان ها عروج کرد، خداوند به محمد(ص) وحی کرد و فرمودند:«ای محمد! اگر بنده ای برای من آنقدر عبادت کند تا بمیرد و مانند چوب خشک شود اما در  حالتی مرا ملاقات کند که منکر امامان هست، من او را به بهشت راه نمی دهم و نمی گذارم زیر سایه عرش باشد.»

امام زمان(ع) انتقام خون امام حسین(ع) را می گیرد

انتقام از عاملان حادثه جانسوز عاشورا همواره از آرزوهای شیعیان راستین و دوستداران واقعی خاندان پیامبر(ص) است. حادثه عاشورا به قدری دردناک است که بعد از رحلت پیامبر(ص) هیچ رویداد دیگر به این اندازه قلوب شیعیان را به درد نیاورد.

براساس احادیث قدسی، صفت منتقم الحسین(ع) تنها برازنده مهدی موعود(عج) می باشد. این مساله در دعای ندبه هم ذکر شده است، جائیکه می خوانیم «این الطالب بدم المقتول بکربلاء.»

این عبارت از دعا به روشنی نشان می دهد که انتقام گیرنده واقعی خون امام حسین(ع) حضرت مهدی موعود(عج) می باشد. در احادیث قدسی به منتقم خون حسین(ع) بودن حضرت مهدی به وضاحت اشاره شده است.

از جمله این احادیث می توان به حدیثی که ابوحمزه ثمالی از امام باقر(ع) نقل می کند اشاره کرد. امام باقر(ع) فرمودند وقتی امام حسین(ع) کشته شد ملائکه با حالت شیون و زاری از خداوند پرسیدند «آیا از کسانیکه برگزیده و فرزند برگزیده تو را کشته عفلت می کنی؟» خداوند در پاسخ ملائکه فرمودند قسم به عزت و جلالم من از قاتلین حسین(ع) انتفام می گیرم.

بعد از کنار رفتن پرده غیب ملائکه امامانی از نسل امام حسین(ع) را دیدند که یکی از آنها درحال نماز خواندن بود. خداوند فرمود:«من با این قائمم انتقام خون حسین را خواهم گرفت.» پیرو این حدیث، قائم آل محمد همان انتقام گیرنده واقعی خون امام حسین(ع) است.

علائم ظهور حضرت مهدی(ع)

مسلمانان و شیعیان راستین همواره از خداوند می خواهند که به آنها طول عمر دهد تاظهور امام دوازدهم خود حضرت مهدی(ع) را ببینند. زمانیکه دنیا پر از عدل و داد خواهد شد و هیچ ظالمی در امان نخواهند ماند. این آرزو تنها متعلق به شیعیان نیست و تمام پیروان ادیان آسمانی منتظر چنین روزی هستند.

تنها با ظهور آقا امام زمان(عج) است که بشر خسته از قرن ها جنگ و ناآرامی می تواند طعم صلح و آرامش را بچشد. در احادیث قدسی علائمی ذکر شده که با توسل به آنها می توان ظهور امام زمان(عج) را پیش بینی کرد، البته هیچ کس به جز خدا نمی داند چه زمانی امام زمان(عج) ظهور خواهند کرد.

حضرت مهدی (عج) در احادیث قدسی
حضرت مهدی (عج) در احادیث قدسی

در یکی از احادیث قدسی، ابن عباس از پیامبر(ص) نقل می کند که حضرت فرمودند« در شب معراج خداوند ندا داد «ای محمد! به درستی بعد از تو علی خلیفه و جانشین توست و قومی از امت تو با او مخالفت می کنند و با وی دشمنی می کنند. اما بدانند که بهشت بر کسی که با علی مخالفت یا دشمنی کنند حرام است.

به زودی از صلب علی یازده نقیب بیرون می آورم که یکی از آنها آقایی ست که مسیح پشت سر او نماز می خواند و او زمین را پس از اینکه پر از ظلم و ستم شده را پر از عدل و داد می کند.» پیامبر(ص) از خداوند پرسید«خداوندا! این کار چه موقعی صورت می گیرد؟ خداوند فرمود زمانیکه علم از بین مردم برداشته شده جهل حاکم گردد.


قرآن خوانان زیاد اما علما کم می شوند

یکی دیگر از نشانه های ظهور امام زمان(عج) که در احادیث قدسی آمده زیاد شدن قرآن خوانان و کم شدن تعداد علماء می باشد. فقها کم می شوند اما شعرا افزایش می یابند. حاکمان خائن شوند و فسق و فجور افزایش یابد. دجال در آن زمان ظهور می کند. مرد با مرد و زن با زن هم بستر می شوند.

با کمی دقت در علائم ظهور امام زمان(ع) امیدوار می شویم که ظهور آقا به زودی صورت خواهد گرفت چراکه شرایط امروزه دنیا دقیقا با نشانه های ظهور ایشان صدق می کند.