«حزب عدالت و آزادی» خواستار رفراندوم طرح نظام فدرالی در افغانستان شد

  • انتشار: ۱۰ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 134001
سرور دانش

حزب تازه‌تاسیس عدالت و آزادی افغانستان به رهبری سرور دانش از «همه کسانی که به دموکراسی باور دارند» خواست قبول کنند که «به جای داوری یکجانبه‌»طرح نظام فدرالی به همه‌پرسی گذاشته شود.

به نظر می‌رسد بیانیه این حزب در واکنش به اظهارات محمدحنیف اتمر درباره نظام فدرالی منتشر شده است.

آقای اتمر اخیرا در مصاحبه‌ای با تلویزیون خصوصی ای‌بی‌ان گفته بود: در حالت کنونی فدرالیزم زمینه حاکم شدن ملوک‌الطوایفی را فراهم می‌کند.

حزب متعلق به سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری دولت پیشین اما روز سه‌شنبه، ۱۰ عقرب با انتشار بیانیه‌ای گفته است مقایسه نظام فدرالی به مثابه یک سیستم مدرن و کارآمد با نظام بدوی ملوک الطوایفی «به یک شوخی خنده‌دار می ماند و بدور از یک فکر سازنده و جدی است.»

آقای اتمر در این مصاحبه همچنین گفته بود: «اگر فدرالیزم نظام خوبی بود وقتی که آنها این موضوع را به محضر مردم افغانستان در لویه جرگه قانون اساسی پیش کردند، مردم فدرالیزم را رد کردند.»

با این حال حزب به رهبری سرور دانش می‌گوید: «در لویه جرگه قانون اساسی سال ۱۳۸۲ خورشیدی عده‌ای با غوغاسالاری حتی نگذاشتند که خواست‌های بخش عظیمی از مردم افغانستان مبنی بر تحقق نظام فدرالی مطرح شود.»

سرور دانش در سال ۱۳۸۱ خورشیدی از اعضای برجسته کمیسیون تدوین و نوشتن قانون اساسی بود. او همچنین در جرگه بزرگ سال ۱۳۸۲ عضویت داشت و نیز در کمیسیون تدقیق قانون اساسی در همان سال نقش داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟