جنگل های افغانستان منبع اصلی درآمد «داعش»!

  • انتشار: ۲۵ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 66457

 مجله آمریکایی فارین افرز در گزارشی، جنگل‌های افغانستان را منبع اصلی درآمد «داعش» در راستای تامین مالی جنگ این گروه عنوان کرده است.

این مجله در گزارشی در مورد «درآمد مالی داعش در افغانستان نوشت، گروه کوچکی از اعضای داعش از سال 2015 تاکنون در ولایت کنر حضور دارند. اما در حال حاضر مقر این گروه در جنگل‌هایی قرار دارد که در گذشته در دست طالبان و در حال حاضر به منبع اصلی درآمد این گروه تبدیل شده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، «مطیع الله صافی» افسر پولیس افغانستان در یکی از ایستگاه‌های ایست و بازرسی در این منطقه با اشاره به تپه‌های پر از درخت می‌گوید: اعضای داعش در آنجا حضور دارند. این ایستگاه بازرسی پولیس که در منطقه چوکی قرار دارد خط مقدم نبرد علیه داعش در این منطقه است. 

فارین افرز می‌افزاید: اما این منطقه درگاه اصلی برای قاچاق چوپ توسط داعش به سایر ولایت افغانستان و همچنین پاکستان است و این گروه بر انتقال چوب‌ها از قاطر یا پنهان کردن الوارها در کامیون‌ها بهره می‌گیرد.

«انعام الله صافی» رئیس اداره زراعت کنر می‌گوید: حکومت محلی کنر با ترس از جنگل زدایی از این منطقه فروش چوب را در سال 2016 ممنوع اعلام کرد، اما سالیانه 10 هکتار از جنگل‌های این منطقه نابود می‌شود.

از طرف دیگر «محمد یوسف» فرمانده پ.لیس کنر گفت: بعد از تروریسم، قاچاق چوب دومین مشکل عمده در این منطقه است.

وی تصاویری از الوارهایی را که در هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی افغانستان ضبط شده نشان داده و می‌گوید: «این الوارها را نیروهای امنیتی هفته گذشته از یک رودخانه که راهی پاکستان می‌شد، ضبط کردند، کنر چوب‌های بسیار خوبی دارد.

فارین افرز در ادامه نوشت: کنر در گذشته مملو از جنگل‌های بلوط، گردو و کاج بوده است، اما در 30 سال گذشته 40 درصد جنگل‌های این منطقه نابود شده است. اسدآباد مرکز این ولایت نیز از جنگل تهی شده و تپه های اطراف آن با چمن‌های مصنوعی پوشیده شده است.

یکی از قاچاقچیان چوب در این ولایت می‌گوید: قاچاق چوب به یک منبع مالی بزرگ برای داعش تبدیل شده است و 20 هزار درخت سالیانه به پاکستان قاچاق می‌شود.

وی تاکید کرد: فرآیند قاچاق چوب بسیاری پیچیده است،‌ قبلا ما به طالبان پول می‌پرداختیم، اما دیگر اینجا به مقر داعش تبدیل شده و این گروه برنده نهایی پول در این منطقه است.

این قاچاقچی می‌افزاید: هر درخت بین 3 هزار تا 5 هزار روپیه پاکستان ارزش دارد و وقتی این درختان به الوار تبدیل شوند قیمت آنها به 12 هزار روپیه نیز می‌رسد.

از سوی دیگر رئیس اداره زراعت کنر می‌گوید: 60 تا 70 درصد مردم در این منطقه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و قاچاق چوب در این منطقه تنها منبع درآمد است و بسیاری از مقامات دولتی چشمان خود را در مورد این موضوع بسته‌اند.

به نوشته فارین افرز، به نظر می‌رسد که بین هزار تا 2 هزار تن از اعضای داعش در این منطقه حضور دارند، موضوعی که مقامات کابل آن را نپذیرفته و اعلام کردند که بیشتر اعضای داعش در افغانستان کشته شدند.

«بلال احمد» یکی از اعضای داعش که تابعیت پاکستان دارد، می‌گوید: بسیاری از جوانانی که دنبال جنگ هستند عضو داعش می‌شوند، من بسیاری از اتباع ازبکستانی، چینی، هندی و اروپایی را در اینجا دیدیم و قاچاق چوپ و کارهای مجرمانه بخشی از درآمد ماست.

به نقل از فارس؛ فارین افرز به مقصد اصلی قاچاق چوب در افغانستان اشاره می‌کند، می‌افزاید: بسیاری از این چوب‌ها سر از ننگرهار درمی‌آورد. عبدالنصیر که نجار است در این رابطه می‌گوید: «من برای خرید چوب به جنگلهای کنر رفته و با اعضای داعش معامله می‌کنم.»

وی می‌گوید: موضوع اینطور نیست که اعضای داعش همه چوب را بفروشند، باید برای خرید چوب به بازرگانان منطقه که آنها نیز از اعضای داعش هستند، 10 درصد مالیات پرداخته شود.

این نجار ننگرهار تاکید می‌کند: من از اعضای داعش ترسی ندارم. با آنها تجارت می‌کنم و ما رابطه بسیار خوبی با یکدیگر داریم.

این رسانه آمریکایی در ادامه افزود: در طول یکسال گذشته بسیاری از جنگل‌های کنر در مناطق مختلف این ولایت در کنترل طالبان قرار داشت، اما در حال حاضر اعضای داعش در این منطقه حضور داشته و قاچاق چوب را مدیریت می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟