جمهوریت تقلبی قبلی سقوط نکرد، واگذار شد

  • انتشار: ۱۱ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 125878
اشرف غنی

طالبان وقتی که به قدرت رسیدند ، حتی یک هفته هم تحمل نکردند که پنجشیر خارج از دایره‌ی حاکمیت آن ها باشد ، برای سرکوب و انقیاد پنجشیر از سراسر کشور به آنجا لشکر کشیدند .

جمهوریت تقلبی قبلی، سقوط نکرد ، واگذار شد ؛ روند واگذاری نظام جمهوریت تقلبی از روزی آغاز شد که طالبان بر مناطقی از افغانستان حاکم شدند اما اراده‌یی از سوی نظام، برای بازپسگیری آن نقاط و سرکوب طالبان وجود نداشت .

روند واگذاری از روزی آغاز شد که حامد کرزی برخلاف سوگندی که برای یکپارچه‌گی و‌ حفظ حاکمیت سرتاسری یاد کرده بود، اجازه داد تا طالبان در کنار حاکمیت دولتی یک حاکمیت موازی ایجاد کنند و در واکنش به حاکمیت آن ها گفت :

«آن ها هم افغان هستند ، آن ها هم حق دارند [که حاکمیت داشته باشند ] »

ولی حالا نمی گوید که جبهه مقاومت هم افغان هستند و حق دارند در منطقه شان حاکمیت داشته باشند .

حدود بیست سال طول کشید ، تا روند واگذاری به پایه‌ی اکمال برسد ، در پروسه‌ی تکاملی واگذاری ، تمام موانع برپایی یک نظام قبیله سالار ، باید از سر راه برداشته می شدند ، موانع ، یا با حذف فیزیکی از سر راه برداشته شدند یا با بستن سر ها در آخور های دالر.

طعنه کاری های غنی احمدزی و زلمی خلیلزاد ، جنگ زرگری است ، آن ها در راستای واگذاری و برپایی یک نظام خالص قومی، هماهنگ عمل کردند و ماموریت شان را با موفقیت به انجام رساندند .

بی بی فاطمه حسینی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟