جملات فاز سنگین چیست و چطور از آنها استفاده کنیم؟

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 83078

بازار جملات فاز سنگین با فراگیر شدن صفحات مجازی چون فیس بوک و تویتر و تلگرام گرم تر از هر زمان ممکن شده است.

امروزه کمتر کسی را می توان یافت که در یکی از شبکه های اجتماعی صفحه ای نداشته باشد. کاربران صفحات اجتماعی هر یک به نوبه خود و بسته به علایق و سلایق خویش به طور روزمره در متون و پیام هایی که برای دوستان ارسال می کنند از یک یا چند جمله کوتاه و پر معنا استفاده می کنند، این جملات کوتاه به خوبی احساسات و افکار و حس و حال کاربران را بیان کرده به طور مستقیم از حاشیه به متن می روند.

این جملات که در دل خود کنایه، تشبیه، تضاد و برخی مفاهیم فلسفی را جای داده اند بسیار کوبنده و گیراست و خواننده را به فکری عمیق فرو می برد.

جملات فاز سنگین
جملات فاز سنگین

جملات فاز سنگین چیست؟

جملات فاز سنگین در هر زبانی بسته به تنوع لغات و ترکیبات آن زبان یافت می شود. به طور کلی می توان گفت که در هر زبانی هر کلمه و ترکیب دارای دو معنی سطحی و عمیق می باشد.

معنی سطحی یا ظاهری همان معنی است که در فرهنگ لغات آن زبان یافت می شود اما مفهوم عمیق چیزی فراتر از ظاهر کلمات و ترکیبات است و ریشه در عنعنات، فرهنگ و تاریخ گذشته و حال یک ملت دارد. مفهوم عمیق کلمات و ترکیبات در یک زبان در دسته «زبان آرایه» قرار می گیرد.

زبان آرایه با استفاده از تشبیه، کنایه و استعاره مفاهیم مد نظر را بیان می کند. زبان آرایه در مقایسه با کلام معمولی تأثیر گذارتر است و زودتر به هدف می رسد.

پیامی که جمله یا یک ترکیب از زبان آرایه بیان می کند به مراتب گیراتر و جذاب تر از چندین خط زبان معمولی است. این جملات که در برخی موارد می توان آن را جملات فاز سنگین نامید توسط اساتید خبره و کسانی که دستی در قلم و روش های فن بیان دارند تولید شده وارد بازار کلمات ناب و تأثیر گذار می شوند.

انواع جملات فاز سنگین

جملات فاز سنگین همان طور که در بالا گفته شد ریشه در فرهنگ و تاریخ و گستره لغات و جملات آن زبان دارد و ممکن است از زبانی تا زبان دیگر تفاوت کند.

به طور مثال یک جمله از این دست در زبان فارسی ممکن است در زبان انگلیسی آن تأثیر گذاری مد نظر را نداشته باشد مگر اینکه معادل دقیق یا بسیار نزدیک آن یافت شود.

به این ترتیب می توان گفت برخی از این جملات بسیار قوی عاطفی یا فلسفی ممکن است در یک زبان باشد اما در زبان دیگر تهی باشد.

از سویی دیگر برخی از این جملات هستند که در تمام زبان ها مشترک هستند و به عبارتی مفاهیم بین المللی دارند. بنابراین کاربران اجتماعی بسته به وسعت فعالیت شان ممکن است از جملات بسیار قوی و تأثیر گذار در سطح ملی یا بین المللی هنگام صحبت با دوستان خود استفاده کنند.

بیان حزن و اندوه، پند و اندرز، عشق و عاطفه، خشم و نفرت و حتی ارائه اطلاعات علمی و فلسفی همه و همه از طریق  استفاده از یکی از انواع این جملات قابل بیان هستند.

جملات فاز سنگین و مخاطب

استفاده از جملات فاز سنگین توسط کاربران صفحات اجتماعی و حتی افرادی که به ارسال اس  ام اس از طریق موبایل علایه زیادی دارند مستلزم درک صحیحی از وضعیت سواد و طبقه اجتماعی طرف مقابل می باشد؛ موارد فراوانی بوده که یک کاربر اجتماعی یا یک فرد از یک یا چند جمله برای بیان احساسات یا تبریک یک رویداد به مخاطب خود استفاده کرده اما مخاطب به دلیل سطح سواد پایین هرگز مفهوم مد نظر وی را درک نکرده که ممکن است دچار کج فهمی شود و واکنشی خلاف انتظار از خود بروز دهد.

بنابراین استفاده از زبان آرایه که جملات فاز سنگین می تواند بخش از آن باشد قبل از هرچیز به عوامل گوناگونی چون سطح درک و فهم مخاطب و حتی سطح سواد در یک جامعه بستگی دارد. البته برخی از ضرب المثل ها که به دلیل کثرت استفاده از زمان های قدیم سینه به سینه نقل شده اند و اکنون حتی ساده ترین فرد جامعه نیز مفهوم آن را درک می کند را باید از جملات قوی فلسفی جدا کرد. برخی ابیات فولکلور که در بسیاری مواقع به عنوان یک تلنگر یا نیشتر به مخاطب استفاده می شود نیز حسابی جداگانه دارد.

تسویه حساب های شخصی

جملات فاز سنگین یکی از روش هایی است که کاربران شبکه های اجتماعی از آن برای تصفیه حساب های شخصی استفاده می کنند. کاربران پر مخاطب اینستاگرام، تلگرام و حتی فیس بوک که اصطلاحا به آنها شاخ های اینستاگرام و تلگرام می گویند با استفاده از این جملات حد و مرز غرور خود را برای مخاطبان شان مشخص می کنند ، به عبارت ساده تر گر فضای مجازی را میدان جنگ فرض کنیم و کاربران آنها را مبارزین میدان جنگ، در این صورت سلاح استفاده شده همان جملات با مفاهیم سنگین می باشد که کاربران از آنها برای جولان و شاخ و شانه کشیدن علیه همدیگر استفاده می کنند.

مثال هایی از جملات فاز سنگین

در این قسمت بد نیست با مثال هایی از جملات فاز سنگین آشنا شویم؛ «مادر بزرگ قصه ای برایم در شب های زمستان می بافت؛ یکی از رو دوتا از زیر. این بالاپوش اما هیچ وقت بدنم را گرم نکرد. ای دل! تو برای شکستن آفریده شده ای! تو را مثل قانون کسی رعایت نمی کند، پس غمگین نباش!»

همان طور که گفته شد جملات فاز سنگین علی رغم تأثیرگذاری زیاد اگر به تناسب سطح درک و فهم مخاطب انتخاب نشود ممکن است نتیجه عکس بدهد.