جاپانی ها به دلیل کار بیش از حد خودکشی می کنند!

  • انتشار: ۱۳ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 36493

شاید جاپانی‌ها پرکارترین مردم جهان باشند اما مسلما خوشبخت‌ترین مردم دنیا نیستند. زندگی تک بعدی جاپانی خیلی زود آنها را به مرز خودکشی می‌رساند.

افزایش آمار خودکشی در کشورهای توسعه یافته، همواره یکی از مشکل های بزرگ اجتماعی در این کشورها به حساب می‌آید. آمار خودکشی در 45 سال اخیر، 60 درصد افزایش یافته و به سومین علت مرگ افراد بین 15 تا 44 سال، تبدیل شده است، این در حالی است که آمار خودکشی های ناموفق که منجر به مرگ افراد نشده، بیش از 20 برابر تعداد خودکشی‌های موفق است.

افزایش آمار در کشورهای صنعتی بیش از دیگر نقاط جهان بوده و در این میان، کشورهای اسلامی نسبت به دیگر مناطق، رقم پایین تری را به خود اختصاص داده‌­اند.

گاهی جاپانی‌ها از فرط کار کردن اینگونه در مسیر از حال می‌روند!   فشار شدید روسا و مجازات‌هایی نظیر «ایجیمه» باعث  رخ دادن چنین شرایطی هستند.

در میان کشورهای صنعتی، جاپان کم و بیش گوی سبقت را از دیگر رقبای خود ربوده است به طوری که میزان خودکشی در آن حدود 60 درصد از میانگین جهانی بیشتر است. هرچند آمار سالانه خودکشی تحت تدابیر شدید دولت، چند سالی است به زیر 30 هزار نفر در سال کاهش یافته است، اما همچنان موجب نگرانی‌های گسترده در میان مردم و مسئولین کشور جاپان می‌شود تا جایی که طبق گزارش‌های دولت، بیشترین عامل مرگ در میان اتباع 15 تا 39 ساله جاپانی را خودکشی تصاحب کرده است.

توجه به آمار خودکشی­‌های ناموفق، این مسئله را بغرنج‌تر می‌نماید. بر اساس گزارش وزارت صحت عامه جاپان، از میان هر چهار جاپانی، یک نفر اقدام به خودکشی می‌نماید، یعنی یک چهارم شهروندان جاپانی تا به حال اقدام به خودکشی نموده‌اند که زنان سهم بیشتری از این آمار را تشکیل می‌دهند، هرچند در خودکشی‌های موفق، آمار مردان جاپانی بیشتر است.

آمار نگران کننده خودکشی در جاپان تنها به بزرگسالان محدود نمی‌­شود و کودکان و نوجوانان بین 10 تا 19 سال را نیز شامل می‌شود. این آمار تکان دهنده نشان می‌دهد که در روزهای ابتدایی ماه سپتامبر که ابتدای سال تحصیلی محسوب می‌شود، کودکان جاپانی برای فرار از فشارهای درسی و بیش از آن، رفتار نامناسب دیگر دانش آموزان و تحقیر توسط آنها اقدام به خودکشی می‌کنند و آمار در این تاریخ افزایش پیدا می‌کند. تلاش‌های دولت نیز به دلیل اینکه جامعه بزرگسالان را هدف گرفته است هر چند باعث کاهش آمار خودکشی در افراد مسن‌تر شده است اما روند افزایشی خودکشی در میان کودکان همچنان ادامه دارد.

شبکه خبری سی. ان. ان با اشاره به پرونده دختری 17 ساله که به دلیل آزار و اذیت‌های پسرانی که هم کلاسی‌­اش بودند، اقدام به خودکشی کرده است می‌نویسد که این موارد بسیار شایع است تا جایی که از سال 1972 تا 2015 بیش از هجده هزار نفر از افراد زیر 18 سال در جاپان خودکشی کرده‌اند. داکتر کنزو دِندا استاد دانشگاه هوکایدو جاپان، ضمن اشاره به نگران کننده بودن شیوع خودکشی در میان کودکان جاپانی، با توجه به نتایج آزمایش‌های روانشناسی در میان کودکان جاپانی بیان می‌کند که از هر 12 دانش آموز ابتدایی و از هر 4 دانش آموز دوره لیسه، یک نفر به افسردگی حاد مبتلاست که بسیاری از این کودکان اقدام به خودکشی می‌نمایند.

همین دست از فشار های روحی و ذهنی مداوم و افسردگی‌های حاد سبب می شود که مردم جاپان به دنبال مکانی باشند که در آن خود را از شر این حجم از ناملایمات خلاص کرده و به آرامش برسند. یکی از مکان‌های مورد علاقه افراد جهت خودکشی، جنگل هاگارا نزدیک به کوه فوجی و واقع در غرب شهر توکیو است. این محل بعد از پل گلدن گیت سن فرانسیسکو، به عنوان محبوب‌ترین محل برای خودکشی در جهان شناخته می‌شود. سالانه بین 70 تا 100 جسد در میان درختان انبوه هاگارا، که به دریای درختی معروف است، یافت می‌شود.

منبع: مشرق

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟