جالب ترین شغل های سابق رییس جمهوری های جهان

  • انتشار: ۵ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 109667

شاید برای تان جالب باشد اگر بدانید روسای جمهور جهان، پیش از ریاست جمهوری چه شغل هایی داشته اند در این نوشته سعی شده است به شغل های عجیب و غربیی بپردازد که برخی از ریاست جمهوری های جهان، پیش از این که رئیس جمهور شوند مشغول به آن بوده اند.

جرج بوش

جرج بود که در شمار، چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا به حساب می آید هم همچون بوش پدر در صنعت نفت مشغول به کار بوده است.

شغل های سابق رئیس جمهور های جهان
شغل های سابق رئیس جمهور های جهان

اما تا قبل از انجام این کار و پا گذاشتن به عرصه سیاست جرج بوش را به عنوان یکی از مالکان تیم های ورزشی می­ شناخته اند به گونه ای که جرج بوش به مدت پنج سال به همراه شریکش مدیر یکی از تیم های بیس بال در آمریکا بوده است.

رونالد ریگان

ریگان یکی دیگر از روسای جمهور آمریکاست که با با بازی در بیش از ۵۰ فیلم در سینما و تلویزیون امریکا باعث می­ شود او را یکی از متفاوت ترین و عجیب ترین رئیس جمهورهای امریکا دانست.

وی پیش از آن که در رده مردان سیاسی امریکا قرار بگیرد به عنوان هنرپیشه در رادیو، تلویزیون و سینما شناخته می­ شد. ریگان با این که در حال طی کردن روند موفقیت آمیزی در سینما بود اما سرانجام  بعد از پیوستن به حزب جمهوری­ خواه و بعد از شکست در دو انتخابات ریاست جمهوری سرانجام در انتخابات سال ۱۹۸۰به عنوان چهلمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

جیمز گارفیلد

جیمز گارفیلد بیستمین رئیس جمهور امریکاست و از لحاظ زمانی با دوران حکومت ناصرالدین شاه  در ایران هم دوره بوده است. او یکی از افرادی است است که قبل از ورود به میدان سیاست سرایدار مدرسه ای در اوهایو بوده و بعد ها در همان مدرسه به صورت پاره وقت به تدریس نیز مشغول بوده است.

ناگفته نماند که گارفیلد هم مثل کندی رئیس جمهوری بود که به جانش سوء قصد شد و به قتل رسید.

رئیس جمهور گامبیا

بعد از گذر ۲۲ سال از کودتایی نظامی که باعث شد یحیی جامع به ریاست جمهوری کشور کوچک گامبیا در غرب آفریقا نائل شود، یک آدم ناشناخته که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

بر عکس تصور بسیاری ها، رییس جمهور قبلی هیچ مخالفت و اعتراضی ندارد و گفته این نتیجه را قبول کرده و آماده انتقال دموکراتیک قدرت به آداما بارو است.

او کسی بود که سال ها پیش برای تحصیل به انگلستان رفته بود و در آنجا نگهبان یک شرکت بوده و وقتی به کشورش برگشت، شروع به فعالیت در حوزه املاک و مستغلات کرد و توانست رهبری گروه اپوزیسیون دولت را برعهده بگیرد و در انتخاباتی با حدود ۲۶۳ هزار رای برنده رقابت با یحیی جامع شود.

ایوو ژوزیپوویچ آهنگساز


او قبل از این که وارد دنیای سیاست شود چندین و چند آهنگ کلاسیک ساخته بود و در فستیوال های موسیقی متعددی به نمایندگی از کرواسی شرکت می کرد.

زمانی که وی درسال ۲۰۱۰ در انتخابات پیروز شد، اعلام کرد که بی خیال موسیقی نخواهد شد و اوقات فراغتش را به ساخت اپرا اختصاص خواهد داد.

شغل های سابق رئیس جمهور های جهان
شغل های سابق رئیس جمهور های جهان

بعدا اما آقای رییس اعلام کرد کارهایش اینقدر زیاد است که دیگر وقتی برایش باقی نمی ماند تا اپرا بنویسد، هر چند که همان موقع او یک پیانو را به دفتر ریاست جمهوری برد تا خیلی هم از موسیقی دور نماند.

ایووژزیپوویچ در جریان رقابت های انتخاباتی در سال ۲۰۰۹ وقتی همراه با طرفدارانش در زاگرب در حال راهپیمایی بودند، برای آن ها کیبورد هم می نواخت تا شور بیشتری به جمعیت بدهد.

آندری راجولینا

راجوئلینا پیش از آن که بخواهد پست ریاست جمهوری را کسب کند در ماداگاسکار برای خودش یک شبکه رادیویی موسیقی به نام ویوا رادیو داشت که مدام موسیقی پاپ پخش می کرد.

اما با این وجود او سال ۲۰۰۹ با کمک نظامی ها توانست رییس جمهور این جزیره بزگر در جنوب شرق آفریقا شود.ایشان در  سال ۲۰۱۴ بعد از یک کودتا با سران آن توافق کرد که در انتخابات بعدی کشورش شرکت نکند و این طوری بدون دردسر از کار کنار رود.

خیلی ها فکر می کردند او بعد از خروج از دنیای سیاست، باز به سمت موسیقی برود اما او به رویترز گفت که می خواهد همچنان در سیاست بماند و قرار نیست خودش را چندان درگیر موسیقی کند.

بردی محمد اف

قربان قلی بعد از صفر مرادنیازوف که مدتی طولانی رییس جمهور بود، به ریاست جمهوری رسید و دوره ریاستش تا کنون هم ادامه یافته است. مرادنیازوف که یک جورهایی دیکتاتور به حساب می آمد، اعتماد بسیار زیادی به قربان قلی داشت و از او به عنوان دندانپزشک شخصی خود استفاده می کرد.


بردی محمدف قبل از ریاست جمهوری در سال ۹۷ وزیر سلامت ترکمنستان بود اما در این مدت وارد نشدن تجهیزات پزشکی و درمانی به ترکمنستان باعث شد سیستم درمانی این کشور تا آستانه سقوط پیش برود و قربان قلی نتواند کارنامه درخشانی از خود به جای بگذارد. هرچند ارتباط نزدیک با مراد نیازوف باعث شد او به بالیدن و رشد در سیستم سیاسی ترکمنستان ادامه دهد.

 بلغارستان


بویکو بوریسف قبل از آن که شرکت امنیتی خصوصی اش را برای حفاظت از سران پیشین و کمونیست بلغارستان مثل تودور ژیکوف تاسیس کند یک مربی کاراته و آتش نشان بود.

بعد از آن، وی محافظ شخصی پادشاه سابق بلغارستان شد. وقتی که خانواده سلطنتی از تبعید برگشته بودند در قبال این محافظت، بویکو توانست یک شغل دولتی بگیرد.

ورود او به مشاغل دولتی باعث شد پله های ترقی یکی پس از دیگری طی کند و سال ۲۰۰۹ به عنوان نخست وزیر بلغارستان انتخاب شود ولقب بتمن بگیرد.

سال ۲۰۱۳ بویکو از سمتش استعفا داد و حالا در لیگ دسته دوم فوتبال کشورش به صورت حرفه ای فعال است و کلا بی خیال سیاست شده.

آندرو جانسون

جانسون قبل از تاختن در عرصه سیاسی و مملکت داری با فعالیت در عرصه دوخت و دوز روزگار خود را می گذراند. شاید هیچ وقت مشتریان این خیاط هنگام قواره زدن پارچه های شان به این فکر نمی­ کرد که روزی هفدهمین رئیس جمهور یکی از خبرسازترین کشورهای دنیا شود.