از تولید زهر عقرب چه میدانید؟

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75584

در سال‌های اخیر مردم برای کسب درآمد سراغ راه‌های عجیب و غریبی می‌روند. تولید زهر عقرب و فروش آن یکی از این راه‌ها است. تولید زهر عقرب کسب و کاری پرخطر، تخصصی و بسیار پرسود می‌باشد که بسیاری به آن علاقه‌مند شده‌اند. اگر شما هم از جمله این علاقه مندان هستید پس این مقاله از اطلس پلاس را با دقت بخوانید.

آشنایی با عقرب

عقرب یکی از انواع بندپایان است که دارای ۸ پا و نیشی با زهر کشنده است. عقرب‌ها اغلب باعث ترس مردم می‌شوند و چندان دوست داشتنی نیستند. آن‌ها ترسناک به نظر می‌رسند و نیش شان مرگبار و سمی است. در ایران گونه‌های زیادی از این موجود زندگی می‌کنند که خطرناکترین‌های آن «همیسکورپیوس لپتروس»، «کمپسوبوتوس ماتهیزنی» و «آندرکتونوس کراسیکودا» نام دارند.

عقرب

این موجودات زنده زا هستند و معمولاً از میانه تابستان تا میانه پاییز تولید مثل می‌کنند. شمار نوزادان عقرب بسته به نوع آن از شش تا نود عدد می‌باشد. نوزادان عقرب پس از تولد به پشت مادر می‌چسبند و تا هنگام اولین پوست‌اندازی در آنجا می‌مانند. در این مدت معمولاً از چند نوزاد به عنوان غذا استفاده می‌شود. مدت زمان باروری این موجودات معمولاً میان دو تا چهار ماه می‌باشد.

محل زندگی عقرب‌ها

عقرب‌ها در شکاف میان سنگ‌ها، زیر پوست درختان، میان شاخ و برگ درختان زندگی می‌کنند. آن‌ها در بعضی مناطق در منازل مسکونی نیز پیدا می‌شوند. حمام، توالت، آشپزخانه و مکان‌های مرطوب مورد علاقه عقرب‌ها هستند. آن‌ها در طی روز بی‌حرکت هستند و پنهان می‌شوند و در شب فعالیت می‌کنند. عقرب‌ها نیاز به اکسیژن کمی نیازمند. اگر می‌خواهید به تولید زهر عقرب بپردازید باید بدانید که دمای مناسب برای آن‌ها ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتیگراد می‌باشد. با این حال گاهی اوقات لازم است دمای محیط تا ۳۷ درجه نیز افزایش یابد. همچنین عقرب‌ها مکان‌های تاریک را دوست دارند.

تغذیه عقرب‌ها

برای تغذیه این موجودات می‌توان از کرم خاکی، مارمولک، عنکبوت‌ها، جیرجیرک یا دیگر انواع حشرات استفاده نمود. عقرب‌ها از پستانداران کوچکی همانند موش نیز تغذیه می‌نمایند. آن‌ها بیش از غذا به آب نیاز دارند. عقرب‌ها می‌توانند برای ماه‌ها بدون غذا زندگی کنند.

لازم است بدانید که برای پرورش این موجودات و تولید زهر عقرب لازم است مواد تقویتی نیز در برنامه غذایی آن‌ها گنجانده شود. همچنین می‌بایست هفته ای چند نوبت به آن‌ها غذا داده شود و آب آن‌ها هر روزه تعویض گردد.

نگهداری از عقرب برای تولید زهر عقرب

پس از خرید یا شکار عقرب‌ها می‌بایست آن‌ها را در تشتی خشک با عمق بیست سانتی ریخت. پس از جدا کردن عقرب‌ها بر اساس گونه‌هایشان آن‌ها به تشت‌های کوچکتری با عمق ۲۰ سانتی منتقل می‌شوند. در مرحله بعد می‌بایست عقرب‌ها شسته شوند. برای اینکار در اتاقی با دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد آن‌ها را دسته دسته داخل یک پارچ شیشه ای پر از آب ولرم (۲۱ تا ۲۸ درجه) ریخته و چند بار هم می‌زنند. در ادامه عقربها در الک ریخته می‌شوند تا آبشان گرفته شود و سپس به تشت دیگری که بوسیله تکه‌های کاغذ پر شده باشد، منتقل می‌شوند تا خشک گردند.

مکان که در آن از عقرب‌ها نگهداری می‌شود می‌بایست سرپوشیده باشد. کف محل نگهداری آن‌ها نیز باید شن ریخته شود و دارای تهویه مناسبی باشد. می‌توان چیزهایی همانند شاخه‌های درخت و ظروف آب کم عمق نیز در محل زندگی آن‌ها گذاشت. به خاطر داشته باشید که این موجودات از کوچکترین روزنه‌ها هم می‌توانند به خارج راه یابند. در نتیجه گذاشتن توری ریز در مسیر تهویه هوا الزامی است.

زهر عقرب

زهر عقرب یک مایع بی‌رنگ و شفاف می‌باشد که خاصیتی قلیایی دارد و به نوعی پروتئین محسوب می‌شود. زهر عقرب از موادی همچون کربن، هیدروژن، ازت و گوگرد تشکیل شده‌است. این زهر پروتئین‌هایی همچون توکسین و آنزیم در خود دارد. زهر اکثر عقرب‌های سمی موجب نابودی گلبول‌های قرمز خون می‌گردد. تقریباً هجده ماه طول می‌کشد تا یک عقرب به سن سم‌گیری برسد.

عقرب زهردار

از هر یکصد و پنجاه هزار عقرب به‌طور متوسط می‌توان ۲۵ گرم سم خشک عقرب تولید کرد. قیمت هر گرم سم خشک عقرب تا پیش از نوسانات قیمت ارز چیزی در حدود ۷۰ میلیون تومان می‌باشد. از زهر عقرب در پزشکی داروهای ویژه ای برای درمان بیماری‌ها ساخته می‌شود. به همین جهت شرکت‌های داروسازی در سطح جهان به شدت به دنبال خرید آن هستند.

جالب است بدانید که زهر عقرب به صورت مایع طی نیم ساعت فاسد می‌گردد. در زمان زهرگیری دمای اتاق می‌بایست ۴ درجه باشد و پس از انجام فرایند زهرگیری می‌بایست زهر بلافاصله در فریزرهای مخصوص آزمایشگاهی نگهداری گردد. زهر عقرب در دمای منفی هشتاد درجه برای مدت بیشتری ماندگاری دارد. همچنین سم خشک نیز در حدود دو سال ماندگاری دارد. دمای محیط برای نگهداری سم خشک ۴ درجه برای نگهداری سم مایع منفی ۸۰ درجه و دمای انتقال سم مایع منفی ۲۰ درجه است.

تولید زهر عقرب

مهمترین قسمت تولید زهر عقرب مرحله سم‌گیری است. برای سم‌گیری از عقرب معمولاً به سراغ غده سمی یا همان بند انتهایی دم او می‌روند. برای سم‌گیری ابتدا غده سمی را از محل اتصال با آخرین بند دم (بند پنجم) قطع می‌کنند پس از شستشو حدود ۱ ماه در دستگاه‌های خشک‌کننده قرار می‌دهند تا کاملاً خشک گردد. سپس غده‌ها را در هاون‌های مخصوصی می‌کوبند تا نرم گردد بعد آن را با آب مقطر حل می‌کنند آن را در سانتریفوژ قرار می‌دهند تا مایع محتوی سم جدا شود.

تولید زهر عقرب

یک روش دیگر برای تهیه سم استفاده از دستگاه شوک الکتریکی است. در این روش با استفاده از دو سر الکترودی که در طرفین غده سمی قرار می‌گیرند، شوک الکتریکی به عقرب وارد می‌شود سم بیرون می‌ریزد. سم مایع با استفاده از دستگاه دیگری به سم خشک تبدیل می‌گردد. برای زهرگیری به تخصص بسیار بالایی نیاز است زیرا که میزان سم این موجودات بسیار کم می‌باشد. در عقرب‌های ایرانی با روش الکتروشوک به‌طور متوسط از هر عقرب یک صدم میلی‌گرم تا دو میلی‌گرم زهر خشک بدست می‌آید.

مزرعه پرورش عقرب و تولید زهر عقرب


برای راه اندازی یک مزرعه تولید و پرورش عقرب با ظرفیت ۴۰ هزار عقرب در سال به ۲۵۰ مترمربع زمین نیاز است. همچنین حداقل سرمایه لازم برای شروع کار با هزار عقرب مولد ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است. البته همان‌طور که می‌دانید به مجوزی برای تأسیس این مزرعه نیز نیازمند هستید. پیشنهاد ما این است که برای شروع این کسب و کار جالب و پرسود حتماً با کسانی که تجربه آن را دارند مشورت کنید.