توافق هسته‌ای خطر تقابل نظامی ایران و آمریکا را کم می‌کند

  • انتشار: ۸ اسد ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 7621

خبرگزاری اطلس ـ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی است که همچنان همه گزینه ها روی میز است اما توافق هسته ای خطر تقابل نظامی ایران و آمریکا را در آینده نزدیک کاهش می دهد.

«مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز دیروز چهارشنبه به همراه وزرای انرژی، امور خارجه و خزانه داری آمریکا در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا حاضر شد تا به برخی سؤالات در خصوص تفاهم هسته ای ایران پاسخ دهد.

وی نیز به مانند دیگر افراد حاضر در این جلسه سعی کرد تا دستاورد مذاکرات وین را به گونه ای جلوه دهد که موجب مقبولیت بخشیدن به عملکرد کاخ سفید در نگاه کنگره آمریکا شود؛ به این معنی که تیم مذاکره کننده «اوباما» هرچه که در توان داشته برای تامین امنیت آمریکا و متحدان منطقه نظیر تل آویو و ریاض به کار برده است و در آینده نیز همین رویکرد را در پیش خواهد گرفت.

با این حال، رسانه صهیونیستی «جروزالم پست» در انعکاس سخنان وی نوشت: دمپسی سعی کرد از این اظهار نظر دولت اوباما فاصله بگیرد که عدم پذیرش توافق هسته ای ایران از سوی کنگره آمریکا سرانجامی به غیر از جنگ نخواهد داشت.

جروزالم پست به نقل از دمپسی نوشت: چنین بحثی در هیچ یک از مراحل مطرح نشده است و ما همواره طیف وسیعی از گزینه ها را پیش رو داشتیم.

وی مدعی شد که ایالات متحده آمریکا همچنان طیف گزینه های موجود بین توافق به دست آمده و اقدام نظامی را حفظ می کند. با این حال، به زعم وی توافق هسته ای بادوام ترین گزینه برای ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز این ادعای دمپسی را پوشش داد که توافق به دست آمده مانع از اقدامات بی ثبات کننده ایران در حمایت از تروریسم نمی شود اما خطر تقابل نظامی ایران و آمریکا را در آینده نزدیک کاهش می دهد.

وی در ادامه مدعی شد که حداقل ۵ مورد هست که همچنان موجب نگرانی واشنگتن و متحدان منطقه ای می شود که عبارتند از تمایل تهران برای دستیابی به فناوری موشک های بالستیک، تجارت تسلیحاتی، توسل به نیروهای نیابتی و استفاده از مین های دریایی.

دمپسی در نهایت مدعی شد که زمان و رفتار ایرانی هاست که تعیین کننده دوام و اثرپذیری توافق هسته ای خواهد بود.

این سومین جلسه‌ای است که طی آن مقامات ارشد دولت آمریکا در کنگره حاضر می‌شوند تا نمایندگان و سناتورهای منتقد را برای تایید توافق با ایران قانع کنند.

براساس قانونی که نمایندگان کنگره پیش از توافق هسته ای تصویب کردند، کنگره ۶۰ روز فرصت دارند تا تفاهم به دست آمده در ۲۳ تیر ماه را تایید یا رد کنند؛ با این حال باراک اوباما می گوید در صورتی که نمایندگان توافق هسته ای را رد کنند، این موضوع را وتو خواهد کرد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟