خوردن همزمان تن ماهی و تخم مرغ ضرر دارد؟

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77896

در دوران دانشجویی کمتر پیش می آید غذایی روی اجاق گاز درست شده به سبک و مدلی که در خانه هستیم استفاده شود. خوراکی بیشتر دانشجوها به همین تن ماهی و تخم مرغ ختم می شود.

یادم هست دوستانم شاید سه وعده در روز هم تن ماهی و تخم مرغ می خوردند. من در مورد ممنوعیت خوردن این دو ماده غذایی چیزی نشنیده بودم، اما به دلیل اینکه با ذائقه ام خیلی جور نبود از این خوراکیِ شاید خوشمزه دوری می کردم.

بهر حال تن ماهی و تخم مرغ یک غذای لاکچری دانشجویی محسوب می شد. شاید امروز همه آن کسانی که این سبک غذایی را می پسندیدند، به عدم سازگاری این دو ماده غذایی با یکدگیر واقف شده باشند.

اسلام و توصیه های غذایی

از نظر طب اسلامی، خوردن برخی غذاها با یکدیگر می تواند باعث بروز یک سری ناسازگاری ها در بدن شود. از جمله آن خوراکی هایی که نباید با یکدیگر مصرف کرد ماهی، تن ماهی و تخم مرغ است.

ائمه معصومین طی احادیث مختلف در خصوص نحوه مصرف مواد غذایی و ممنوعیت برخی از آنها سفارشات بسیاری کرده اند. از آنجایی که اکثرا مصرف همزمان برخی مواد غذایی با یکدیگر ناسازگار است، باید توجه داشت که در این خصوص وسواس لازم را به عمل آوریم تا مبادا دچار مشکلات گوارشی و دیگر مشکلات ناشی از عدم توجه به مصرف مواد غذایی نشویم.

مصرف هم زمان بعضی مواد غذایی باعث می شوند، هیچ کدام از آنها جذب بدن نشوند و همین عدم جذب، موجب رسوب شدن آن ماده غذایی در خون شود.

این گونه بدغذایی ها، موجب بروز برخی عفونت ها و ورود برخی میکروب ها به بدن می شوند که خود باعث ایجاد بیماری در فرد می کند.

مصرف همزمان بعضی مواد غذایی مانند تن ماهی و تخم مرغ، عسل و خربزه، ماهی و ماست و… می تواند بدن را مستعد پذیرش بیماری ها و میکروب های مختلف کند.

مصرف تن ماهی و تخم مرغ

ترکیب چند غذا و یا میوه با یکدیگر در اسلام سفارش نشده است. ممکن است برخی مواد غذایی باعث خنثی شدن اثرات بعضی دیگر شود.

تن ماهی و تخم مرغ

استفاده همزمان چند ماده غذایی با یکدیگر، باعث از بین رفتن ارزش غذایی یکی از آنها و یا هر دو ماده غذایی می شود. گاهی ترکیب یک یا چند غذا و میوه با یکدیگر ممکن است باعث تولید نوعی سم در بدن شود.

خوردن تن ماهی و تخم مرغ به طور همزمان نیز از این قانون پیروی می کند. به طوری که در احادیث مختلف در این خصوص صحبت هایی به میان آمده است.

امام رضا(ع) درباره مصرف تن ماهی و تخم مرغ به طور همزمان فرموده اند: ینبغی أن تحذر… أن تجمع فی جوفک البیض و السّمک فی حالٍ واحده فأنّهما إذا اجتمعنا القولنج و ریاح البواسیر ووجع الأضراس.

باید از این پرهیز کنی که… تخم مرغ و ماهی را همزمان در معده جمع نکنی زیرا باعث بروز قولنج، باد و بواسیر و درد دندان می شود.

از تناول ماهی و تخم مرغ در یک وعده غذایی خودداری کنید به دلیل اینکه وقتی این دو ماده غذایی به طور همزمان وارد معده شوند باعث بروز مشکلاتی می کند.

از جمله مشکلات و بیماری هایی که با خوردن تن ماهی و تخم مرغ در یک زمان ممکن است برای فرد به وجود بیاید همان طور که گفته شد، نقرس، بواسیر، قلنج و درد دندان است.

اگر بدون توجه به توصیه هایی که در این خصوص شده به مصرف مواد غذایی بپردازیم، ممکن است با مشکلات عدیده ای رو به رو شویم.

برخی از این مشکلات فی الحال رخ نمی دهد، بلکه با گذشت زمان اثر خود را بر فرد می گذارد. حتی ممکن است فردی که با مواد غذایی نامناسب خود را تغذیه می کند، نتایج این بد غذایی بر نسل بعد از او اثر بگذارد و دامن گیر فرزندانش شود.

تن ماهی و تخم مرغ و دیگر ترکیبات غذایی ممنوع

علاوه بر تن ماهی و تخم مرغ، خوردن برخی دیگر از مواد غذایی به طور همزمان به شدت منع شده است. از جمله آن خوراکی ها، مصرف لبینات به همراه گوشت سفید است. لبینات را نباید به همراه ماهی و مرغ و… مصرف کنیم.

از دیگر موارد منع غذایی، استفاده همزمان سرکه و حلیم است. این دو ماده غذایی نیز اگر با یکدیگر مصرف شوند باعث بروز مشکلات عدیده ای در بدن می کنند.

اگر می خواهید تن سالمی داشته باشید نباید لبنیات را با ترشیجات مصرف کنید، این امر باعث می شود لبنیات و به خصوص شیر در معده منجمد شده و آسیب جدی به آن برساند.

اگر انار و حلیم را با یکدیگر مصرف کنید باعث گرفتگی رگ ها و علی الخصوص مویرگ ها می شود و می تواند سلامتی شما را تا حد زیادی به خطر بیندازد.

دو خوراکی دیگری که به شدت مصرف همزمان آنها منع شده است خربزه و عسل می باشد. خوردن این دو خوراکی با یکدیگر باعث بروز امراض مختلف می شود و حتی می تواند فرد را به مرز سنکوب کردن برساند.

نوشیدن آب سرد بعد از تناول میوه، مخصوصا میوه های سرد از جمله خربزه و هندوانه تولید بروز سم در بدن انسان می شود. نوشیدن آب گرم هم بعد از غذاهای شور هم منع شده است.

نوشیدن آب بعد از مصرف غذاهای ترش و شیرین و ادویه جات باعث بروز اسهال می شود.

چه غذاهایی را با هم بخوریم

همان طور که مصرف برخی مواد غذایی مانند تن ماهی و تخم مرغ به طور همزمان می تواند مضر باشد، مصرف برخی مواد غذایی نیز با یکدیگر توصیه شده است.

بعضی مواد غذایی به دلیل طبع سردشان اگر به تنهایی مصرف شوند ممکن است باعث بروز مشکلاتی شوند، به همین دلیل سعی کنید مواد غذایی با طبع سرد را با ادویه هایی مانند زنجبیل گرم کرده و نوش جان کنید.

اگر می خواهید در وعده صبحانه و یا شام پنیر مصرف کنید، حتما در کنار آن از گردو غافل نشوید. خوردن این دو ماده غذایی به تنهایی، نه تنها فایده ندارد بلکه می تواند مضراتی نیز برای شما به دنبال داشته باشد.

خوردن پنیر به تنهایی می تواند باعث بروز برخی بیماری ها مانند صرع و سر درد شود. اگر کسی به بیماری صرع مبتلا باشد و یا سر دردهای مدام را تجربه کند، بهتر است برای مصرف پنیر با پزشک خود مشورت کند.

توصیه می شود اگر خواص مواد غذایی و طبایع آنها را نمی شناسید، از ترکیب چند ماده غذایی و استفاده همزمان آنها خودداری کنید تا با مشکلات گوارشی و یا امراض متعدد رو به رو نشوید.