تعویق زمان امضای توافقنامه صلح در پی سخنان اخیر ترامپ

  • انتشار: ۹ سنبله ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 68796

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر حفظ شماری از نیروهای خارجی در افغانستان پس از توافقات صلح، مذاکرات صلح دوحه را متاثر ساخته است.

این منابع می‌گویند که اظهارات اخیر ترامپ باعث شد که نهمین دور گفتگوهای صلح دوحه که قرار بود با اختصار ختم شود به درازا کشیده و امضای توافقنامه صلح نیز به تاخیر بیافتد.

سید اکبر آغا عضو پیشین گروه طالبان در گفتگو با خبرگزاری جمهور گفت پس از آنکه رییس جمهور امریکا اعلام کرد که شماری از نیروهایش پس از توافقات صلح در افغانستان می‌مانند، بی‌اعتمادی روی گفتگوهای صلح دوحه سایه افگند.

توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان قرار بود دو هفته پیش همزمان با صد سالگی استقلال افغانستان و سپس در جریان هفته‌ پیش به امضا برسد اما امضای این توافقنامه تاکنون به تاخیر افتاده و هنوز هم مشخص نیست که چه وقت امضا خواهد شد.

سید اکبر آغا تاکید کرد که در آخرین مورد، اظهارات ترامپ باعث شد که مذاکرات دوحه به طول انجامد و زمان امضای توافقنامه صلح به عقب بیافتد.

وی اضافه کرد که هم اکنون بی اعتمادی بین طرف‌های صحبت کننده در گفتگوهای قطر کاهش یافته و دست یابی به یک توافق نهایی و امضای توافقنامه صلح نزدیکتر شده است.

این عضو پیشین طالبان گفت که پس از امضای زودهنگام توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان، مذاکرات صلح بین حکومت و طالبان آغاز خواهد شد؛ وی بنِ آلمان و شهر اسلو پایتخت ناروی را مکان های احتمالی گفتگوهای بین الافغانی عنوان کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟