تعلل پاکستان در پاسخ به عربستان

  • انتشار: ۱۹ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 3719
پاکستان

پیامدهای ناکامی عربستان سعودی در حمله تجاوزکارانه به یمن، سبب طرح برخی مسائل ژئو-استراتژیک شده که محور آن ریاض-اسلام آباد است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، در خصوص مشارکت پاکستان در این عملیات، آنچه  نخست در رسانه ها مطرح شد، حاکی از تصمیم پاکستان برای مشارکت در این عملیات به درخواست عربستان سعودی بود.

خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان در این خصوص اعلام کرد: عربستان سعودی طی روزهای گذشته از پاکستان درخواست هواپیما، کشتی جنگی و نیروی زمینی کرده است تا در این عملیات شرکت کنند و ریاض اظهار امیدواری کرده است که اسلام آباد به این عملیات ملحق شود.

در خصوص مشارکت پاکستان در این عملیات، بحث و جدل های تندی در پارلمان این کشور در جریان است. از این رو، این کشور اعلام کرده که در این خصوص شتابزده عمل نخواهد کرد بلکه بر حل و فصل دیپلماتیک و مسالمت آمیز این موضوع تاکید می کند.

در همین حال برخی از مسئولان دولتی این کشور نیز از آغاز تحرکات اسلام آباد در برخی کشورهای منطقه برای متوقف کردن این جنگ خبر دادند. در این خصوص، نواز شریف نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که تلاش ها برای حل و فصل در یمن باید از تهران و ریاض آغاز شود.

این موضع سیاسی پاکستان مورد استقبال سیاسی و مردمی این کشور قرار گرفت. عمران خان رهبر مخالفان این کشور در این خصوص تاکید کرد کشورش در رویارویی های فرقه ای و طایفه ای و منطقه ای وارد نخواهد شد.

همچنین حزب ملت پاکستان نیز با اعزام نیرو به یمن اعلام مخالفت کرد. با وجود این، برخی ناظران بر این باورند که پاکستان از نظام عربستان سعودی حمایت کند، زیرا بیش از شصت هزار نظامی پاکستانی در بین نیروهای گارد سلطنتی عربستان حضور دارند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟