تعلل حکومت برای آزادسازی منطقه میرزاونگ برای چیست؟

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 28641

پنج روز بعد از تصرف روستای میرزاولنگ در ولسوالی صیاد ولایت سرپل به دست طالبان و کشتار بی رحمانه مردم این منطقه به دست تروریستان، و با وجود حضور نظامیان در سرپل، اما هنوز عملیات برای آزادسازی این منطقه شروع نشده است. این تعلل باعث ایجاد ذهنیت منفی در نزد مردم شده است.

مقامات مسئول در قول اردوی 209 شاهین روز گذشته اعلام کردند که نیروهای نظامی با تجهیزات کامل را به سرپل فرستاده اند تا عملیات بازپس گیری میرزاولنگ آغاز شود. اما مقامات محلی ولایت سرپل می گویند هنوز هیچ عملیاتی در این منطقه شروع نشده است.

ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل به خبرنگار خبرگزاری اطلس گفته است که از روز گذشته نیروهای کمکی وارد سرپل شده و مسئولیت نظامی را از مقامات امنیتی ولایت تحویل گرفته اند اما پیشروی به سوی دره میرزاولنگ به دلایل نامعلومی به تعویق افتاده است. این ادعا در شرایطی مطرح شده که یکی از فرماندهان قول اردوی 209 شاهین از آغاز عملیات جنگی در این منطقه خبر داده بود.

اقای امانی گفت که فرماندهان قول اردوی 209 شاهین تا این لحظه هیج دلیلی را برای عدم آغاز عملیات ارائه نکرده اند.

بر اساس گفته های اسرای ازاد شده از دره میرزاولنگ، هم اکنون هیچ غیر نظامی ای در منطقه حضور ندارد و امکان عملیات نظامی علیه طالبان فراهم است. همین مساله موجب شده که اما و اگر هایی در خصوص تعلل نیروهای امنیتی در عملیات بازپسگیری میرزاولنگ مطرح شود.

حاجی رمضان که از فرماندهان نیروهای خیزش مردمی در میرزاولنگ است با مشکوک خواندن این تعلل می گوید که از ابتدا هم حکومت مرکزی در ارسال کمک نظامی به میرزاولنگ تعلل داشت و گویا سقوط میرزاولنگ چیزی بود که حکومت نیز نسبت به آن بی میل نبود.

وی می گوید که در هنگام حمله مهاجمین به میرزاولنگ حدود سه هزار نفر از نیروهای طالبان در منطقه تجمع کرده بودند حال آنکه مجموع مدافعین بیش از پنحاه نفر نبوده اند.

بر اساس گفته های حاجی رمضان، تجمع طالبان در ولسوالی کوهستانات در همسایگی میرزاولنگ و احتمال وقوع حمله گسترده، چندین بار به والی و از طریق والی به کابل خبر داده شده اما هیچ اقدام کمکی صورت نگرفته است.

تعدادی از نیروهای خیزش مردمی که موفق شده اند خود را از مهلکه بیرون بکشند نیز می گویند که در صورت آغاز عملیات بازپس گیری میرزاولنگ و در صورت وجود حمایت های لوجیستیکی آنها قادر هستند به سرعت منطقه را پاک سازی کنند اما نمی دانند که چرا قول اردوی شاهین هنوز اجازه آغاز عملیات را صادر نکرده است.

از سوی دیگر برخی از سربازان قول اردوی 209 شاهین می گویند که منتظر هستند تا عملیات هوایی علیه طالبان شروع شود و پس از آن عملیات نظامی زمینی آغاز شود.

این در حالی است که عملیات های هوایی در اختیار نیروهای خارجی بوده و اگر عملیات زمینی متوقف بر آغاز عملیات هوایی باشد، به این معنی است که تا کنون خارجی ها تصمیم به اقدام به عملیات در میرزاولنگ نگرفته اند.

سکوت مشکوک نیروهای خارجی تا این لحظه در خصوص جنایات صورت گرفته در میرزاولنگ و نقش آنها در توقف عملیات بازپس گیری منطقه موجی از نگرانی ها را در میان مردم ایجاد کرده است.

بیجا شدگان از میرزاولنگ می گویند که دیگر امیدی به بازگشت به خانه هایشان ندارند و حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، در صورتی که خارجی ها تصمیم به حمایت از طالبان داشته باشند، بار دیگی می تواند فاجعه پیشین در میرزاولنگ روی دهد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟