تعطیلی های رسمی در افغانستان

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 85422

افغانستان در فاصله میان آسیای غربی، آسیای میانه و خاور میانه قرار دارد. پایتخت این کشور، شهر کابل است. همسایه های کشور افغانستان در غرب، ایران و پاکستان و در جنوب و شرق، تاجیسکتان و ازبکستان هستند و همچنین ترکمنستان در شمال آن و چین در شمال شرقی این کشور قرار دارد.

افغانستان با مساحت ۶۵۲٬۲۳۰ کیلومتر مربع چهل و یکمین کشور وسیع دنیا می باشد. جمعیت این کشور چیزی بیش از ۳۶ میلیون نفر می باشد.

تعطیلات رسمی افغانستان
تعطیلات رسمی افغانستان

زبان هایی که در افغانستان به رسمیت شناخته می شود زبان فارسی دری و پشتو است. همچنین دین اسلام به عنوان دین رسمی آن به شمار می رود.

کشور افغانستان به دلیل جنگ های زیادی که طی چند دهه در آن صورت گرفته است، هم اکنون جزء کشور های فقیر جهان محسوب می شود.

تعطیلات در افغانستان

تعطیلات رسمی که دولت برای کشور افغانستان در نظر گرفته اند عبارتند از:

روز استقلال افغانستان

۲۸ مرداد ماه هر سال، استقلال افغانستان به دلیل قرارداد ۱۹۱۹ بین بریتانیا و افغانستان به شادی جشن گرفته می شود.

به موجب این قرارداد روابط بین افغانستان و بریتانیا بدون درگیری پایه ریزی شد. بعد از اینکه محمد یعقوب خان به قدرت رسید و معاهده گندمک امضاء شد، افغانستان تحت الحمایه بریتانیا گردید.

روز شهدا

روز ۱۸ شهریور ( سنبله ) به مناسب شهادت احمد شاه مسعود و تجلیل از یاد و خاطره او و دیگر کسانی که برای آزادی کشور به شهادت رسیدند به عنوان یک روز ملی و تعطیل در افغانستان قرار گرفت.

سالگرد پیروزی مجاهدین

یکی دیگر از روزهایی که در افغانستان به عنوان تعطیلی رسمی شناخته می شود روز هشتم اردیبهشت ( ثور ) است که به مناسبت پیروزی مجاهدین بر دولت دموکرات نجیب الله و پایین کشیدن آن دولت نام گذاری شده است.

البته برخی از افغان ها مخالف برپایی چنین جشنی در کشور هستند.

جشن نوروز

در کشور افغانستان هم مانند برخی دیگر از کشورها، سنت نوروز جشن گرفته می شود. دو هفته تعطیلات به مناسبت نوروز در این کشور برقرار است و مردم از چند روز قبل خود را برای این جشن و تعطیلات آماده می کنند.

روزهای دیگری که به عنوان تعطیلات رسمی در این کشور وجود دارد:

  • یک روز در اول ماه رمضان
  • سه روز برای عید فطر
  • سه روز برای عید قربان
  • روز عاشورا
  • همچنین میلاد حضرت محمد ( ص ) نیز در تقویم این کشور  تعطیل رسمی نوشته شده است.

روزهای کاری در هفته و تعطیلات پایان و میان هفته در هر کشوری با توجه به شغل مردم آن سرزمین و همچنین فرهنگ حاکم بر هر کشور متفاوت است.

اکثر کشورهای آمریکایی و اروپایی روزهای کاری هفته شان از دوشنبه تا جمعه یا شنبه می باشد.

در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین کشور اسرائیل دو روز تعطیلی جمعه و شنبه در نظر گرفته شده است.

در اغلب کشورها روز جمعه به عنوان آخرین روز کاری پیش از تعطیلات می باشد در برخی کشورها مانند ایران نیز جمعه روز تعطیل و پایان هفته به حساب می آید.

طی مطالعات انجام شده در این زمینه، کشورهای افغانستان، جیبوتی و ایران تنها کشورهایی هستند که روز جمعه را پایان هفته و تعطیل اعلام کرده اند و البته دولت افغانستان در سال ۱۳۸۹ طرح دو روز تعطیلی در هفته را به تصویب رساند.

همچنین در برخی کشورهای اروپایی از جمله سوئد و نروژ شاهد یک هفته تعطیلی در ازای سه هفته کار کردن هستیم

به هر حال هر کشور بر طبق شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی حاکم بر جامعه می تواند برنامه ها و سیاست های خاصی را اتخاذ کند.

تاریخچه ای کلی از سرزمین پهناور افغانستان

این کشور در گذشته های دور، مرکزیت عبور و مرور مهاجرین از طریق جاده ابریشم بوده است. همچنین افغانستان از نظر ژئو استراتژیک در محل مهمی قرار دارد و همان طور که پیشتر گفته شد آسیای شرقی، آسیای جنوبی، آسیای غربی و میانه را به یکدیگر متصل کرده است.

از روزگاران گذشته و دوران باستان، این کشور توسط شاهان متعددی، فتوحات نظامی فراوانی را به خود دیده است. این کشور تاریخ سیاسی خود را در قرن ۱۸ با سلسه های هوتک و درانی شروع کرد.

در گذشته شهر قندهار پایتخت افغانستان به حساب می آمد اما در سال ۱۷۷۶ این پایتخت توسط تیمورشاه درانی به کابل انتقال یافت و قسمتی از قلمرو آن به پادشاهان همسایه اختصاص داده شد.

در اواخر قرن نوزده میلادی افغانستان تبدیل به یک دولت حائل در نقشه های شیطانی امپراطوری انگلیس و روسیه شد. سپس درسال ۱۹۱۹ بعد از سومین جنگ با انگلیس و پس از امضای معاهده راولپندی توانست دیگر بار امور خارجه خود را به کنترل خویش درآورده و از چنگال بریتانیا رهایی بخشد و این گونه استقلال خود را به وسیله امان الله خان اعلام کرد.

کشور افغانستان در سال ۱۹۷۰ میلادی بعد از انقلاب ثور تبدیل به حکومتی سوسیالیست شد و جنگ های طولانی مدت مجاهدین را به خود دید.

این جنگ ها در طول شاید یک دهه، چیزی بیشتر از دو میلیون غیر نظامی افغان را به کام مرگ کشید و آوارگی بیش پنج میلیون افغان را به دنبال داشت.

افغان هایی که در سراسر دنیا پراکنده شدند و درد مهاجرت کشیدند و نام مهاجر شاید تا ابد روی پیشانی شان باقی خواهد ماند.

این کشور اما همچنان رنگ آرامش به خود ندید و بعد از اتفاقات ذکر شده طولی نکشید که کودتاهای پی در پی صورت گرفت و بعد از آن مجاهدین توانستند بر دولت نجیب الله خان پیروز شوند و جنگ های داخلی در این کشور درد کشیده آغاز شد و دوره ای جدید از جنگ میان احزاب مختلف شکل گرفت.

در اواسط دهه هفتاد شمسی بود که طالبان وارد عمل شدند و کنترل اکثر مناطق افغانستان را به دست گرفتند و تا سال هشتاد این حکومت ادامه داشت و سپس از چنگ آنها خارج شد.

در سال ۲۰۰۱ حامد کرزای به عنوان ریاست جمهوری افغانستان آغاز به کار کرد و شورای امنیت سازمان ملل، وظیفه حفظ امنیت کشور و دولت جدید را عهده دار شد.

دولت فعلی افغانستان ( دولت غنی و عبدالله عبدالله ) یک جمهوری اسلامی متمرکز و ریاستی است که دین رسمی شان اسلام می باشد. این کشور هم اکنون یکی از اعضای سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد و… می باشد.