راهنمای تشخیص فیروزه اصل از انواع تقلبی و بدلی

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73821

آنهایی که اهل انگشتر هستند، ارادت خاصی به فیرزوزه دارند! سنگ فیروزه یکی از پر طرفدارترین نگین های انگشتری در میان ما محسوب می شود و قیمت نسبتا بالایی هم دارد. همین دلایل است که سبب می شود راه های تشخیص فیروزه اصل از تقلبی یک موضوع مهم برای دوست داران انگشتر محسوب شود.

در این نوشتار به معرفی راه های تشخیص فیروزه اصل از بدل می پردازیم؛ را رعایت نکاتی که در این مقاله می آموزید می توانید فیروزه اصل را از فیروزه بی کیفیت و احیانا تقلبی تشخصی دهید. با خبرگزاری اطلس همراه باشید:

تشخیص فیروزه اصل

انواع مختلف سنگ فیروزه

رنگ سنگ فیروزه همانطور که از اسمش پیداست «فیروزه ای» است! اما با اینکه کلیت رنگ سنگ های فیروزه مشخص است و بک گراند همه شان فیروزه ای است، این نگین انگشتری با محوریت رنگ فیروزه ای تنوع رنگی هم دارد. همچنین فیروزه بر اساس «معدن» و «شکل ظاهری سنگ» نیز به انواع تقسیم می شود که دانستن همه این موارد به تشخیص فیروزه اصل از بدل کمک خواهد کرد.

با توجه به این نکته می توانیم بگوییم که «سنگ فیروزه» بر اساس سه فاکتور تقسیم بندی می شود: ۱ـ رنگ ۲ـ معدن ۳ـ شکل ظاهری سنگ.

رنگ های مختلف فیروزه

فیروزه از لحاظ رنگ معمولا از چهار دسته خارج نیست: ۱ـ آبی پر رنگ ۲ـ آبی کم رنگ ۳ـ سبز پر رنگ ۴ ـ سبز کم رنگ. در تشخیص فیروزه اصل و گرانبها از لحاظ رنگ باید این نکته را مد نطر داشت که هرچه سنگ فیروزه به سمت آبی پر رنگ متمایل باشد، فیروزه اصل تر و گرانبها تر است و طبیعتا قیمتش نیز بالاتر خواهد بود.

انواع فیروزه

انواع مختلف فیروزه بر اساس معدن

شاید بسیاری از مردم گمان کنند که معادن اصلی سنگ فیروزه فقط در ایران است، در حالی که سنگ فیروزه در کشورهای مختلفی استخراج می شود. معادن فیروزه در کشورهای آمریکا، مصر، تبت و ایران وجود دارند؛ در ایران نیز سه شهر نیشابور، دامغان و کرمان فیروزه خیز است که فیروزه نیشابور با کیفیت ترین آنها محسوب می شود.

در حقیقت می توان گفت که فیروزه نیشابور با کیفیت ترین فیروزه جهان است اما فیروزه های دامغان و کرمان ارزش پایین تری از فیروزه های آمریکا و تبت دارند.

پس در تشخیص فیروزه اصل از تقلبی باید به این نکته توجه داشت که فیروزه کشورهای دیگر و یا شهرهای دیگر ایران را به جای فیروزه نیشابور که مرغوب ترین نوع فیروزه است به شما قالب نکنند!

فیروزه نیشابور همانطور که پیشتر در توضیح مرغوب ترین نوع فیروزه از لحاظ رگ توضیح دادیم، بسیار پر رنگ و متمایل به آبی تیره می باشد و قیمت بالایی دارد.

انواع مختلف فیروزه از لحاظ شکل ظاهری

سنگ فیروزه از لحاظ شکل ظاهری عموما بر دو دسته تقسیم می شود. برخی از سنگ های فیروزه صاف و یکدست هستند و برخی دیگر دارای رگه می باشند. به این دو دسته، فیروزه های «عجمی» و فیروزه های «شجری» نیز می گویند. فیروزه عجمی سنگ های صاف و یکدست هستند و فیروزه های شجری دارای رگه می باشند.

راه های تشخیص فیروزه اصل

حال که اطلاعات کلی درباره سنگ فیروزه به دست آوردید راحت تر می توانید راه های تشخیص فیروزه اصل را دنبال کنید.

در قدم اول شما باید تشخصی دهید که فیروزه ای که می خواهید بخرید متعلق به کدام کشور است. همانطور که گفته شدم فیروزه نیشابور، مرغوب ترین فیروزه جهان است و مثلا نباید فیروزه آمریکا یا تبت را با قیمت فیروزه نیشابور بخرید.

در تشخیص فیروزه اصل باید توجه داشت که فیروزه های کشور تبت دو تفاوت با فیروزه های ایران دارند: تفاوت اول این است که فیروزه های تبت نسبت به فیروزه های ایران صاف تر و روشن تر می باشند. تفاوت دوم فیروزه تبت با فیروزه ایرانی این است که فیروزه های ایرانی ترک ها و رگه های ضخیم تری دارند اما فیروزه های تبتی دارای رگ های مویی و نازک می باشد. همچینن فیروزهای آمریکایی نیز در ایران بسیار کم یافت می شوند و علی القاعده مشکلی بابت تشخصی فیروزه آمریکایی از ایرانی نخواهید داشت.

وقتی تشخیص دادید که سنگ فیروزه ای که قصد خرید آن را دارید ایرانی است یا خارجی، نوبت آن می رسد که شهر استخراج آن را تشخصی دهید! در میان فیروزهای ایرانی نیز، تشخیص فیروزه اصل کار بسیار ساده ای است و اگر کمی دقت و تبحر داشته باشید می توانید فیروزه اصل نیشابور را از فیروزه های دیگر شهرها تشخیص دهید. مشخصات فیروزه نیشابور را در همین نوشتار توضیح داده ایم.

نکات مهم در نگهداری از فیروزه

دانستن روش های نگهداری از سنگ فیروزه برای آنهایی که اهل انگشتر هستند یکی از اوجب واجبات است. شما باید بدانید که چه چیزهایی کیفیت سنگ فیروزه شما را پایین می آورد تا از آنها دوری کنید.

همچنین در تشخیص فیروزه اصل، دانستن نکات نگهداری از سنگ فیروزه ضروری است چون ممکن است سنگ فیروزه واقعا از نیشابور باشد اما بر اثر نگهداری بد، کیفیت آن خراب شده و اگر شما متوجه این مطلب نشوید خسارت خواهید دید.

اولین و مهمترین نکته ای که در نگهداری از سنگ فیروزه باید بدانید این است که به هیچ وجه فیروزه خود را روغنی نکنید! سنگ فیروزه نباید با روغن تماس داشته باشد وگرنه کیفیت خود را از دست می دهد. لذا هنگام غذا خوردن و یا کار با مواد روغنی حتما انگشتر فیروزه خود را از انگشت خود در بیاورید. تشخیص روغن خورده بودن و یا روغن نخوردن فیروزه، یکی از مسائل مهم در تشخیص فیروزه اصل می باشد.

نکته دیگر درباره سنگ فیروزه این است که فیروزه سنگی بسیار ترد و شکننده است. لذا باید از خراشیده شدن آن پرهیز کرد زیرا ممکن است سنگ فیروزه شما ترک بردارد.

شاید شما هم با این معضل مواجه شده باشید که سایز رکاب انگشتری شما بزرگ تر از سایز انگشت تان است و می خواهید آن را تنگ تر کنید. معمولا انگشتر سازان، انگشتر دارای نگین فیروزه را تنگ نمی کنند زیرا از این هراس دارند که سنگ فیروزه به علت ترد بودن و شکننده بودنش بشکند و خراب شود.

با خواندن این مقاله کوتاه و مختصر، تا حدودی راه های تشخیص فیروزه اصل را دریافتید اما از این نکته غافل نباشید که تشخیص فیروزه اصل از تقلبی نیاز به تجربه هم دارد. شما باید با انواع مختلف فیروزه ها سرو کار داشته باشید تا بفهمید کدام فیروزه فیروزه ایران است، کدام فیروزه فیروزه نیشابور است و همچنین کدام فیروزه به طرز صحیحی نگهداری شده و مثلا روغن نخورده است.