تحلیل روزنامه ایتالیایی از انتخابات لبنان

  • انتشار: ۲۳ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 41761

گرچه نتایج انتخابات لبنان تغییرات زیادی در ساختار سیاسی آینده لبنان ایجاد کرده، اما پیامدهای آن در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار بیشتر از پیامدهای آن بر موازنه های قدرت در داخل این کشور است.

بر اساس نتایجی که به دست آمده،  حزب الله لبنان و جنبش امل به همراه متحدان خود موفق شده یک سوم بعلاوه یک کرسی پارلمان را که لبنانی‌ها آن را ثلث معطل می‌خوانند، به دست آورد.

حزب الله لبنان به همراه جنبش امل و حزب قومی اجتماعی سوریه و جریان المرده و  عناصر مستقل وابسته به خود موفق شده ۴۳ کرسی پارلمان را از آن خود کند.

روزنامه  ایتالیایی «لی اوکی دلا گویرا» در گزارش خود در خصوص انتخابات لبنان نوشت: این انتخابات نقطه تحولی در  خاورمیانه خواهد بود،  چرا که لبنان به عرصه‌ای برای مبارزه بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی با محور مقاومت  تبدیل شده است.

این گزارش می‌افزاید که احتمالاً نتایج این انتخابات بر موازنه‌های قدرت در لبنان و روند سیاسی اوضاع منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

این روزنامه ایتالیایی با اشاره به شکست سنگین جریان المستقبل در انتخابات می‌افزاید حریری تاوان استعفای خود از ریاض و ائتلاف با عربستان را پرداخت کرد، با این وجود به نظر می‌رسد که بتواند جایگاه خود به عنوان نخست وزیر کشور را حفظ کند.

این گزارش به  نگرانی‌های اسرائیل در خصوص نتایج این انتخابات اشاره کرد،  چراکه تقویت قدرت مقاومت در ساختار سیاسی لبنان، تل آویو را از دست اندازی به منابع طبیعی و تجاوزهای مکرر زمینی و هوایی به لبنان بازداشته و از دید مقامات تل‌آویو به عنوان یک خطر جدی و تهدید مستقیم ضد این رژیم به شمار می‌رود.

این روزنامه می‌افزاید که پیروزی حزب الله و جنبش امل در انتخابات می‌تواند تغییرات اساسی به ویژه در خصوص پرونده مربوط به ائتلاف عربستان ایجاد کند. همچنین دولت لبنان در نتیجه ساختار جدید تلاش خواهد کرد راه حلی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده به لبنان و حزب الله را در دستور کار قرار دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟