تب‌کنگو در “هرات” قربانی گرفت

  • انتشار: ۲ میزان ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سلامت
  • شناسه مطلب: 48127

رئیس اداره بهداشت هرات گفت : در 6 ماه گذشته بر اثر شیوع بیماری کنگو 17 تن در هرات جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اطلس،«حکیم تمنا» رئیس اداره بهداشت هرات با اشاره به افزایش بیماری‌های مسری در افغانستان بخصوص هرات گفت: آمارهای ثبت شده در اداره بهداشت هرات نشان می‌دهد که بیماری تب کنگو «(CCHF» نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

تمنا افزود: در جریان سال جاری شمسی در هرات بیش از 140 واقعه مثبت تب کنگو در هرات به ثبت رسیده که از این میان 17 تن از افرادی بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

به نوشته فارس،رئیس اداره بهداشت هرات گفت: سازمان مربوطه در این امر از جمله شهرداری،اداره کشاورزی و دامپزشکی در زمینه جلوگیری و مبارزه با گسترش این بیماری کوتاهی کردند.

وی یکی دیگر از عواملی که مانع مبارزه جدی با این بیماری شده را عدم تخصیص بودجه کافی از سوی وزارت بهداشت افغانستان عنوان کرد.

همچنین «جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات نیز از گسترش بیماری کنگو کریمه در هرات و فوت شدن شهروندان هرات براثر این بیماری خطرناک ابراز نگرانی کرده و گفت: در جلسه اضطراری اداره محلی هرات، کمیسیونی با هدف مقابله با این بیماری ایجاد شده است.

کارشناسان بهداشت منشا بیماری تب کنگو را کشتارگاه های غیر استاندارد در هرات می دانند که در باعث گسترش این بیماری شده است.

با بیماری تب کنگو بیشتر آشنا شوید:

تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو (Crimean Congo Haemorrhagic Fever) یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کَنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در “کریمه اوکراین”گزارش شده و نام “تب خونریزی دهنده” برای آن انتخاب شد.

در سال ۱۹۶۹ معلوم شد بیماری “تب خونریزی دهنده” که در کریمه اوکراین اولین بار گزارش شده بود، مشابه همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در “جمهوری دموکراتیک کنگو” مشاهده شده‌است.

از این رو با توجه به مشابهت نشانه‌ها در هر دو مکان، به بیماری، نام کنونی داده شد.

تب خونریزی‌دهنده “کریمه کنگو “در انسان، بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ ٪ ایجاد می‌کند و شیوع بیماری آن نیز بسیار بالا است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟