تایید کشتار غیرنظامیان افغان توسط نظامیان استرالیایی

  • انتشار: ۲۴ میزان ۱۳۹۸
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 70149

گزارش‌های حقوق بشری که به‌ دست «ای‌بی‌سی» رسیده اتهامات درباره کشته شدن یک کشاورز غیرمسلح افغان به همراه پسر شش ساله‌اش در یورش شبانه نیروهای ویژه استرالیایی در ولایت «ارزگان» را تایید کرد.

براساس این گزارش، «بسم‌الله جان آزادی» و پسر کوچکش «صدیق‌الله» سال 2013 میلادی در حالی توسط نیروهای استرالیایی در ارزگان کشته شدند که نظامی استرالیایی که بر روی آن‌ها آتش گشوده بود مدعی بود که بسم‌الله بر روی وی اسلحه کشیده است.

اما گزارش‌هایی که به دست ای‌بی‌سی رسیده نشان می‌دهد که نظامیان استرالیایی در حالی این قربانیان را هدف قرار دادند که بسم‌الله و فرزندش در داخل خانه خواب بودند و نیروهای استرالیایی به محض ورود به آن‌ها شلیک کردند.

گفتنی است که کشتار غیرنظامیان افغان توسط نیروهای ویژه استرالیایی در ارزگان در جریان این سالها بارها خبر ساز شده است اما این روند با خروج نیروهای ویژه استرالیایی از ارزگان در سال 2014 میلادی پایان یافت.

کشتار بی رویه غیرنظامیان از سوی نیروهای ویژه استرالیایی پیش از این نیز انتقاد سازمان‌های حقوق بشری را در پی داشته که حتی سازمان حقوق بشر در گزارشی فاش کرد که نظامیان استرالیایی در ارزگان برای به‌نمایش گذاشتن توانمندی‌شان در مسابقه‌ای ظالمانه برای کشتار غیرنظامیان با یکدیگر رقابت می‌کردند.

به نوشته تسنیم، گفتنی است که ای‌بی‌سی ماه جوزا سال جاری نیز در پی افشای اسنادی درباره جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان به دستور وزارت دفاع استرالیا مورد یورش نیروهای پولیس قرار گرفت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟