به شمر شناسی نیاز داریم

  • انتشار: ۱۲ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: دین و اندیشه
  • نویسنده: سید زکریا راحل موسوی
  • شناسه مطلب: 211

ما امروز بیش از هر چیزی دیگر، به« شمرشناسی» در جامعه خود مان نیاز داریم. کسانی که از مجرای عاشورا تغذیه و ارتزاق می کنند و حسین را پروژه ای سودآور برای خود ساخته و کربلا را در ترازوی سوداگری دینی و مذهبی به سنجه در می آورند؛ شمرهای زمان ما هستند.
برای همین است که ما تا زمانی که در شناخت شمرهای زنده زمان خود توفیقی نداشته باشیم در پیروی از امام حسین توفیقی نخواهیم داشت.
بدون شک امام حسین با همان مظلومیت آشکار و انکارناپذیر در میان ما راه می رود و تحقیر می شود و مورد تنقیص و استخفاف حاکمان دینی و سیاسی جامعه قرار می گیرد؛ زیرا امام حسین موجودی تاریخی ـ انتزاعی نیست تا به گذشته های دور و دیر وابسته باشد؛ امام حسین یک خط فکری است که تمام تاریخ را درنوردیده و در هیچ دوره از ادوار و مراحل بستر درازدامنی که تاریخ نام گرفته، از آن جدا نخواهد شد. برای همین است که در چنین زمانه ای هیچ چیزی یاری کننده تر از برداشتن موانع موسوم و منتسب به شمر از سر راه خط فکری امام حسین نیست و این کار، تنها زمانی صورت می بندد که ما در تفکیک و تشخیص شمر و امام حسین از یکدیگر راه درست را در پیش گیریم. بازشناسی چهره هایی که از شمر و یزید نمایندگی می کنند به اندازه ای پیچیده و شگفت آور است که گاهی دشنام گویان شمر و یزید را در جایگاه خود آنان قرار می دهد!
اگر بمباران رسانه ای ـ چه رسانه مدرن رادیو و تلویزیون و اینترنت، و چه رسانه سنتی منبر و مسجد و ملاهای بی سواد و بی مسوولیت ـ گوشی برای شنیدن گذاشته باشد؛ فریاد یاری خواهی امام حسین را با همان تازگی و خروشناکی از ورای بیش از سیزده قرن می توان شنید.
اکنون نوبت آن است که ما از خود مان بپرسیم: آیا یاری کننده ای هست که حسین را در کربلای امروز عالم یاری کند؟

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. جوان کاکه
    (۱۲ عقرب ۱۳۹۳)

    مردم ما شمرهای امروز را خوب میشناسند. سرتاپای حکومت را شمر تشکیل داده

نظر شما چیست؟