بهشتی به نام کول چپ

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101054

از مهمترین سفارشات قرآن مجید گردش درزمین است. انسان با گردش در زمین و دیدن زیبایی های آن به قدرت الهی پی می برد. حالا هر چه زیبایی در طبیعت را دیدید کنار بگذارید، چون می خواهیم شما را با منطقه ای آشنا کنیم که بهشتی کوچک در استان لرستان محسوب می شود.

بهشتی به نام کول چپ
بهشتی به نام کول چپ

بهشتی به نام کول چپ

در روستایی از توابع شهرستان پلدختر در استان لرستان نگین گردشگری استان می درخشد. وجود صخره های زاگرس، طبیعت و آب و هوای دلنشین از جذابت های این بهشت است.

تخته سنگ های طبیعی بگونه ای خاص در دل طبیعت برش خورده اند و آبشاری جذاب که با جریانی گوشنواز و آهنگین از صخره ها فرو می ریزد و در زیر پرتوی خورشید چون دانه های مرواید در حوضچه های اطراف فرو می غلتند و این زیبایی چشم نواز را تکثیر می کنند.

در این بهشت کوچک، تاکستان های انگور و باغ های انار صحنه های چشم انوازی را به مسافران هدیه می کنند. باغ های انار همچون نگینی سرخ در منطقه می درخشد و زمینه ارتزاق باغ داران است.

سمندر لرستان، گونه درحال انقراضی که بومی مناطق جنوبی لرستان است. کول چپ، زیستگاه بومی این سمندر است. این گونه نادر در سال های اخیر، مورد حفاظت محیط زیست منطقه قرار گرفته است.

موقعیت کول چپ

این روستای چشم نواز در ۱۰۰ کیلومتری آزادراه جدید خرم آباد (پل زال) به سمت اندیمشک و در دهستان «جلوگیر» واقع شده است.

درتقسیمات کشوری کول چپ جزء حوزه شهرستا پلدختر و ازنظر جغرافیای انسانی طوایف «بالاگریوه، میردریکوند، کول چپی، رشنودر» در آن زندگی می کنند.

اگر می خواهید به توصیه ما عمل کنید و روستای کول چپ را مقصد بعدی گردشگری خود قرار دهید توصیه می کنیم در فصل اسفند و فصل بهار به این خطه بهشتی سفر کنید. زیرا زیبایی کول چپ در این فصل ها هزار برابر می شود.

بهشتی به نام کول چپ

کول چپ، یکی از مقاصد گردشگران لرستان و شهرستان پلدختر است. گشایش آزاد راه خرم آباد – پل زال مسیر مناسبی را برای گردشگران بوجود آورده است.

البته ناگفته نماید که عدم توجه شماری از گردشگران به مسائل زیست محیطی و رعایت نکردن فرهنگ گردشگری موجب شده است تا به طبیعت این منطقه بسیار زیبا آسیب های جدی وارد شود. اگر می خواهید به کول چپ بروید خواهش ما و اهالی منطقه از شما این است که از روشن کردن آتش، قطع کردن درختان، شکستن شاخه درختان، ریختن آشغال در طبیعت، ایجاد آلودگی صوتی، ایجاد مزاحمت برای سایر گردشگران و دیگر مواردی که موجب برهم خوردن آرامش ساکنان محلی و زیبایی طبیعت منطقه شود، اکیدا خودداری کنید.

چرا کول چپ؟!

«کول» در زبان کردی «پشت» و «دره عمیق و کوهستانی که با دیوارهای صخره ای و سنگی محدود شده است» معنا می دهد. در گویش محلی مردم پلدختر نیز کول به دره ای عمیقی که توسط دیوارها مورد احاطه قرار گرفته است، گفته می شود.

براساس شنیده های محلی، با ریزش یا لغزش کوه در این منطقه، کوه چپ کرده و دره عمیق و کوهستانی «کول چپ» را شکل داده است. با توجه به اینکه منطقه زاگرس در نتیجه فرسایش و چین خوردگی صخره ها بوجود آمده است، احتمال دارد که این داستان مردمان محلی کول چپ صحت داشته باشد.

این دره در سمت چپ جاده خرم آباد به اندیمشک (خرم-زال) قراردارد، این منطقه «کول چپ» نام گرفته است. در میان مردم محلی دلیلی دیگری برای نامگذاری این منطقه بیان شده است. محلی ها می گویند صخره ها چپ شده اند و این دره را بوجود آورده اند.

قدمت کول چپ

وجود آثار باستانی در منطقه مانند کشف آثار غارنشینی، بناها و آسیاب های تاریخی نشان دهنده سکونت جمیت گسترده ای در این منطقه بوده است. تاکستان های انگور و باغ های انار در حصار صخره های این منطقه جایگاه دلپذیری را برای مسافران خسته از راه پدیدآورده است.

براساس گفته های محلی، در گذشته های دور این دره جایگاه امنی برای سکونت مردم محلی برای درو ماندن از دشمنان بوده است.

در کنار چشم اندازهای طبیعی منطقه، که چشم بینندگان را نوازش می کند در این منطقه چندین آسیاب قدیمی وجود دارد. وجود آسیاب های قدیمی نشان دهنده جمعیت بالا و رونق اقتصادی منطقه بوده است. همچنین غارهای آهکی در میان صخره های این منطقه هنوز مورد استفاده مردمان محلی این منطقه بی نظیر است.

بهشتی به نام کول چپ
بهشتی به نام کول چپ

غارهای شگفت انگیز کول چپ

از دیگر مناظر طبیعی روستای کول چپ غارها و پدیده های طبیعی به نام های استالاکتیت ها یا «چکنده ‌سنگ» و استالاگمیت ها یا «چکیده ‌سنگ» است. ریزش مداوم آب از صخره های گچی و آهکی پس از تبخیر، سبب خلق رسوبات آهکی زیبایی در این غارهای شگفت آور شده است.

رسوبات قندیل، بسته به گذشت زمان، قندیل های آهکی به نام «استالاکتیت» را شکل می دهند. ریزش این رسوبات آهکی بر روی زمین پدیده خارق العاده آهکی به نام «استالاگمیت» را شکل می دهد. با مرور زمان استوانه ها و قندیل های بزرگی شکل گرفته و با یکدیگر متصل شده اند. اگر در برنامه سفرتان به کول چپ می خواهید سری هم به غارهای خارق العاده این منطقه بزنید، به هیچ وجه حتی فکر کندن استالاکتیت ها و استالاگمیت ها را به ذهن تان خطور ندهید. زیرا برای تشکیل هر سانتیمتر از این ستون ها ده ها سال وقت صرف شده است.

ویژگی های منحصر به فرد این غارها، آن ها را به مکان مناسبی برای زمین شناسان و طرفداران ژئوتوریسم مبدل کرده است. آثار تاریخی کشف شده در غارهای این منطقه نشان دهنده زندگی غارنشینی مردمان کول چپ در اعصار گذشته است. دره کول چپ به عنوان یکی از «گرند کانیون» (ژرف دره) ایران می باشد.

آبشارهای کول چپ

شهرت استان لرستان به داشتن آبشارهای زیباست که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. آبشارهایی که بصورت پلکانی به درون حوضچه های اطراف می ریزد. این آبشارها فصلی هستند.

آبشار شگفت انگیز کول چپ، یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه است که از ارتفاع تخته سنگ بزرگ به پایین جریان دارد.

ارتفاع این آبشار ۹۲۳ متر از سطح دریاست. ریزش قطرات درخشان آب از میان صخره ها، شگفتی و زیبایی این آبشار را دو چندان کرده است.