بهترین فیلم های ژاپنی که ارزش دیدن دارند را بشناسید

  • انتشار: ۱۴ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 80249

در سینمای ژاپن هم نام فیلم هایی به چشم میخورد که شهرت جهانی یافتند بطوریکه در کنار فروش بسیار بالا در گیشه‌ها، به لحاظ هنری نیز در جشنواره‌های مختلف شاهد فیلم های نوآوارنه و خلاقانه ای بوده ایم. در این پست به معرفی بهترین فیلم های ژاپنی می پردازیم.

بهترین فیلم های سینمای ژاپن

ژاپن در میان کشورهای شرق آسیا اولین کشوری است که از سالهای نخستین پیدایش سینما و صنعت فیلمسازی، به ساخت فیلم روی آورده و آن را تجربه کرده است.

و در این میان جریان های تأثیرگذار مختلفی در سینمای ژاپن پدید آمده و آثار مهمی ساخته شده است که برخی از آنها جزو مهم ترین و ماندگارترین آثار تاریخ سینمایی جهان به شمار می رود.

بهترین فیلم های ژاپنی

صنعت فیلم سازی ژاپن در هر ژانری فیلم ماندگار و جریان ساز دارد و کارگردانان ژاپنی با ساخت مجموعه آثار فاخری توانستند تأثیرات شگفت انگیزی بر سینمای ژاپن و جهان بگذارند.

برخی از کارگردانان مهم ژاپنی که جزو چهره های سرشناس صنعت فیلمسازی به شمار می روند عبارتند از: یاسوجیرو اوزو، آکیرا کوروساوا، شوهی ایمامورا، کنجی میزوگوچی، ماساکی کوبایاشی، هایائو میازاکی، تاکشی کیتانو، هیرکازو کورئیدا و تاکشی میکه.

در ادامه به ارائه لیستی از بهترین فیلم های ژاپنی می پردازیم:

Outrage/ سه گانه خشونت

تاکشی کیتانو کارگردان و بازیگر سرشناس فیلم های اکشن و جنایی ژاپنی است، که سینما دوستان جهان بیشتر با فیلم‌هایی چون «برادر»، «زاتویچی»، «عروسک ها» و «پلیس خشن» او را به خاطر می آورند.

قسمت اول سه گانه خشونت در سال ۲۰۱۰ ساخته شد زمانی که کیتانو تصمیم گرفت فیلمی جنایی اکشن درباره یاکوزا بسازد. بهترین فیلم های ژاپنی

کیتانو در این فیلم به سراغ داستان متفاوتی از یاکوزا رفت و به جای آنکه مثل تمامی کلیشه ها سراغ درگیری پلیس و یاکوزا برود، فیلمنامه‌اش را بر مبنای یک جنگ داخلی بین دو گروه شرقی و غربی این باند مخوف مافیایی تهیه و تدوین کرد.

شخصیت اصلی فیلم مردی است که اوتومو نام دارد و خود کیتانو نقش او را بازی می‌کند. اوتومو در واقع یکی از بهترین و تواناترین مأموران یاکوزایی است که در شروع این جنگ داخلی یکی از نقاط مرکزی داستان هم به شمار می‌رود.

اوتومو درجنگی که در گرفته است، تصمیم می گیرد هم جان خودش را نجات دهد و هم انتقام دوستان کشته شده‌اش را بگیرد. پس، وارد بازی خطرناکی می‌شود.

فیلم خشونت نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت با این حال همه بر این نظر بودند که «خشونت» فیلم تکان‌دهنده و متفاوتی است. بهترین فیلم های ژاپنی

پس از آن کیتانو در سال ۲۰۱۲قسمت دوم داستان زندگی اوتومو را ساخت و در جشنواره ونیز از آن رونمایی کرد.

استقبال از قسمت یک و دوی خشونت سبب شد که کیتانو تصمیم بگیرد قسمت سوم فیلم را هم بسازد و اینگونه بود که سومین قسمت این سه‌گانه «نتیجه خشونت»(Outrage Coda) در سال ۲۰۱۷ ساخته شد.

بدینسان یکی از بهترین فیلم های ژاپنی به دنیا ارائه و نامش در میان بهترین ها ماندگار شد.

هفت سامورایی /۱۹۵۴-Seven Samurai

یکی از نام آشناترین آثار سینمای ژاپن که یکی از بهترین فیلم های ژاپنی هم می باشد، «هفت سامورایی» کوروساوا است.

هفت سامورایی فیلمی است مملو زا هیجان و احساس و البته فیلمی است به شدت اکشن.

این فیلم که خود یک کلاس کامل کارگردانی، فیلمبرداری و میزانسن و البته اثری پرکشش است، داستانی از هفت سامورایی را روایت می کند که قرار است روستایی را از هجوم راهزنان نجات دهند.

موقعیت‌های قرارگیری دوربین فیلم‌برداری، استفاده از لنزهای تله‌فوتو (لنزهای مخصوص تهیهٔ عکس و فیلم باکیفیت از فواصل دور)، و تکنیک‌های تدوین به کارگرفته‌شده در فیلم برای زمان ساختش بسیار پیشرفته و پیچیده هستند.

این فیلم به خوبی مسائلی چون اتحاد، گذشت و البته یاغی‌گری را به نمایش می‌گذارد. در آن به برخی مسائل فلسفی هم پرداخته شده است.

شیوهٔ روایی و داستان فیلم تأثیر زیادی در دنیای سینما داشته است. طرح داستانی امروزی که در آن تعدادی قهرمان یا ضدقهرمان سعی می‌کنند تا با همکاری یکدیگر به هدفی دست پیدا کنند، با الهام از داستان هفت سامورایی به وجود آمده است.

قابل ذکر است که از روی این فیلم بارها اقتباس‌های مختلفی در جای‌جای جهان صورت گرفته و به خصوص در هالیوود اما هیچ‌کدام به پای اثر اصلی نمی‌رسند.

اوگتسو/ ۱۹۵۳-Ugetsu

اوگتسو اثر میزوگوچی از جمله بهترین فیلم های ژاپنی محسوب می‌شود. فیلمی سیاه و سفید که مخصول دوران طلایی سینمای ژاپن می باشد.

کنجی میزوگوچی به طرز استادانه ای وضعیت اجتماعی جامعه‌ی آن روزهای ژاپن را در این فیلم به تصویر می کشد و با تصاویر دردناکش جادو می‌کند.

این فیلم بر اساس کتابی به همین نام به قلم اوئدا آکیناری کارگردانی و ساخته شده است. داستان این فیلم ماندگار سینمای جهان، غریب و دور از فرهنگ ژاپن نیست.

فیلم روایتگر افسانه ارواح است که در سایر آثار فرهنگی ژاپن نیز ردپایی از خود به جای گذاشته است.

میزوگوچی در این فیلم خانواده‌ای را هدف قرار می‌دهد که برای گذران زندگی گاهی راهی جز جدایی از یکدیگر را ندارند. فیلم در کنار نقد اجتماعی‌اش، سرشار از تصاویر دلهره‌آور و نوعی وحشت تاریخی است که به زیبایی در دل صحنه‌ها پرداخته شده است.

در فیلم اوگتسو با دوربینی همراه هستیم که پویا است و با شخصیت‌ها و اجسام حرکت می‌کند، به آنها جان بخشیده و سعی می کند تا بیننده شاهد قاب‌های نقاشی متحرک و در عین حال مینیمال باشد.

شخصیت‌های داستان نیز مجموعه‌ای از احساسات ضد و نقیض آدمی را در خود دارند، کار، تلاش، خانواده دوستی، امید به آینده و … اما طمع، حرص و ناسپاسی نیز دوش به دوش آنها حرکت می‌کند.

جهان اوگتسو روستایی فقیر و جنگ زده است در حالی که مردمش امیدوارانه تلاش می‌کنند، تا به اینجای کار همه چیز طبق روال است تا زمانی که به خواسته‌شان می‌رسند و از مقوله جبر پا به اختیار می‌گذارند.

نگاه میزوگوچی به دنیا در این فیلم ساده اما بسیار عمیق است.

زن در ریگ روان/ ۱۹۶۴-The Woman in the Dunes

این فیلم نمونه ای درخشان و روشن از سینمای آوانگارد ژاپن است که بر اساس رمانی که به همین نام و اثر کوبه آبه ساخته شده است.

این فیلم در واقع درامی بی‌نظیر به کارگردانی هیروشی تشیگاهارا (Hiroshi Teshigahara) است که به زیبایی هر چه تمام‌تر رمان را به اثری سینمایی تبدیل کرده است.

مردی که با حیله اهالی یک روستا به همراه یک زن در گودالی شنی گرفتار می‌شود و تلاش‌هایش برای نجات خودش بی‌نتیجه است. رنج زندگی بشر به نحوی تماشایی در این اثر درخشان سینمای ژاپن تصویر شده است.