بشار اسد: از حمایت ایران و روسیه برخوداریم

  • انتشار: ۴ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 8761
بشار اسد

رئیس‌جمهور سوریه در یک مصاحبه ‌تلویزیونی تأکید کرد که به ادامه حمایت ایران و روسیه از حکومت خود اطمینان دارد. همزمان فرانسه کناره‌گیری بشار اسد از قدرت را پیش ‌شرط پایان بحران سوریه دانست.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از کوکچه پرس، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی المنار وابسته به حزب‌الله لبنان که سه‌شنبه شب (سوم شهریور/ ۲۵ اوت) پخش شد، روسیه را مهمترین متحد و ایران را دومین متحد مهم حکومت خود خواند.

او گفت روسیه از چهار سال پیش، از آغاز جنگ داخلی سوریه تا کنون، رابطه‌ای “صادقانه و شفاف” با حکومت او داشته است. رئیس‌جمهور سوریه افزود: «روس‌ها به اصول خود پایبند هستند.»

بشار اسد در واکنش به پرسشی در مورد اظهارات باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که چندی پیش احتمال تغییر سیاست تهران و مسکو در قبال سوریه را مطرح کرده بود، گفت: «آمریکا متحدان و دوستان خود را تنها می‌گذارد، اما روسیه خیر.»

رئیس‌جمهور آمریکا هفتم اوت گفته بود که روسیه و ایران درک کرد‌ه‌اند که موقعیت اسد مناسب نیست. او افزوده بود که هر دوی این کشورها وقتی پای اسد به میان می‌آید “چندان هم احساساتی نمی‌شوند”.

روز سه‌شنبه (سوم شهریور/ ۲۵ اوت) ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه نمایشگاه هوا و فضا در مسکو با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در مورد سوریه گفت‌وگو کرد.

کاخ کرملین “مبارزه با گروه تروریستی دولت اسلامی و یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به بحران سوریه و روند صلح خاورمیانه” را محور گفتگوی رئیس‌جمهور روسیه و پادشاه اردن عنوان کرد.

تأکید اسد بر «مقاومت» سوریه و ایران

بشار اسد در گفتگو با شبکه المنار جمهوری اسلامی را دومین متحد مهم سوریه خواند و تأکید کرد که حکومت او از قدرت گرفتن ایران در پی توافق اتمی با غرب سود می‌برد.

او افزود: «قدرت ایران، قدرت سوریه است.» اسد همچنین در ادامه تصریح کرد که سوریه و جمهوری اسلامی “بر یک محور، آن هم محور مقاومت” هستند.

رئیس‌جمهور سوریه همزمان به دفاع از حضور حزب‌الله در خاک این کشور برای حمایت از حکومتش پرداخت.

بشار اسد تفاوت نیروهای حزب‌الله با جهادگرایان خارجی را در “مشروعیت” آنها دانست. او گفت که حزب‌الله توسط حکومت سوریه دعوت شده است و حضورش در خاک سوریه “مشروع است”.

او افزود: «اما دیگر نیروهای تروریستی آمده‌اند تا ملت سوریه را بکشند.»

رئیس‌جمهور سوریه در مورد گفتگوی صلح برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه که تا کنون جان بیش از ۲۴۰ هزار تن از شهروندان این کشور را گرفته، افزود: «هر تلاشی باید مبارزه با تروریسم را در الویت قرار دهد و گرنه ارزشی ندارد.»

پیش‌شرط‌های پایان جنگ داخلی سوریه از دید اولاند

این سخنان اسد در حالی است که رئیس‌جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند روز سه‌شنبه بار دیگر خواستار تغییر ساختار قدرت در سوریه شد و آن را پیش‌شرط پایان جنگ داخلی این کشور دانست. اولاند در دیدار با سفرای فرانسه در پاریس گفت: «ما باید نفوذ تروریست‌ها را کاهش دهیم بدون آنکه اسد در قدرت باقی بماند.»

او ایجاد یک دوران گذار سیاسی در سوریه را ضروری خواند و از چند شرط برای تحقق صلح در این کشور نام برد که نخستین آنها کنار گذاشتن بشار اسد از مسند قدرت بود. دومین شرط او تضمین خاطر دادن به اپوزیسیون میانه‌رو سوریه به ویژه به کردها و سنی‌های این کشور در مورد حفظ امنیت آنها بود.

فرانسوا اولاند همچنین تأکید کرد که حفظ ساختارهای دولتی و اتحاد سوریه ضروری است و افزود که در نهایت “موضع مشترک همه کشورهایی که در این بحران نقش دارند” تعیین کننده است.

او با نام بردن از کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران، روسیه و همچنین ترکیه از آنها خواست که با جدیت با تروریست‌های “دولت اسلامی” مبارزه کنند و به درگیری با کردها پایان دهند. رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کرد که این کشور به حمایت خود از شورشیان میانه‌رو سوریه ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه سوریه در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور فرانسه آن را “دخالت شدید در امور داخلی” این کشور خواند و اعلام کرد تا زمانیکه پاریس بر این موضع خود پافشاری کند، نقش فرانسه در یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه پذیرفته نخواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟