برداشت 2/8 میلیون دالری از صندوق بازسازی افغانستان

  • انتشار: ۲۷ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 6393

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از  تسنیم، وزارت دارایی کشوراعلام کرد که مبلغ دو میلیارد و هشت‌صد میلیون دالر را از صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) دریافت کرده است.

از سوی دیگر اداره توسعه بین‌المللی آمریکا نیز در نظر دارد تا در یک برنامه چهار ساله، ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار را برای بهبود فضای سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی افغانستان به این کشور کمک کند.

براساس این برنامه طی مراسمی در سفارت آمریکا در کابل،  قرار است این طرح توسط شرکت مالی اعتباری بین‌المللی IFC که یکی از اعضای بانک جهانی، اجرایی شود.

هدف از این طرح آماده سازی برای رشد اقتصادی و بوجود آمدن فضای رقابت در افغانستان عنوان شده که تمرکز آن علاوه بر کابل، ولایت‌های «مزارشریف»، «هرات»، «قندهار» و «جلال آباد» را نیز شامل می‌شود.

از دیگر اهداف این طرح در افغانستان ساده‌سازی دستورالعمل‌هایی است که مانع فعالیت‌های بخش خصوصی در این کشور می‌شود.

توجه حامیان مالی جهانی و خصوصا آمریکا برای همکاری در بخش خصوصی و حوزه سرمایه‌گذاری افغانستان در حالی کشور جلب شده که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در طول ۱۴ سال گذشته برنامه‌های اقتصادی اجرا شده در افغانستان به دلیل عدم شفافیت در اجرا و نبود چارچوب نظارتی صحیح نتیجه قابل توجهی در این کشور نداشته است.

همچنین نبود امنیت و گسترش ناآرامی‌ها در کشوراز مواردی است که رشد اقتصادی در بخش خصوصی و میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی افغانستان را  با بحران مواجه ساخته و به همین لحاظ طرح‌ها و کمک‌های جامعه جهانی خصوصا بانک جهانی در این کشور بی‌تأثیر بوده است.

از طرفی کش‌وقوس‌های فرا روی سیاست خارجی در مورد چگونگی حفظ روابط خود با کشورهایی همچون چین، هند و پاکستان نیز تصمیم‌گیری را برای سرمایه‌گذارن و تأثیرگذاران در بخش خصوص این کشور، مشکل کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟