برخی از نمایندگان پارلمان مدعی شدند در متن اصلی قانون اساسی تغییراتی بوجود آمده است

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 17122

شماری از اعضای مجلس نمایندگان در آخرین روز(چهارشنبه) نشست کاری خود قبل از تعطیلات زمستانی سال 1395 اظهار داشتند که دولت حامد کرزی در متن اصلی قانون اساسی مصوب دست برده و آن را را با تغییراتی به چاپ رسانده است و باید افراد دخیل در این موضوع شناسائی و مجازات شوند.

رمضان بشردوست نماینده کابل در نشست علنی امروز چهارشنبه مجلس نمایندگان افغانستان گفت که متن اصلی قانون اساسی که در کمیسیون ویژه تدوین قانون اساسی به ریاست صبغت الله مجددی تصویب شده، با متن کنونی که اینک شاهد آن هستیم، تفاوت دارد.

کمیسیون ویژه تدوین قانون اساسی افغانستان با 450 عضو انتخابی و 53 عضو انتصابی، جدی سال 1382 این قانون را در 12 فصل و 162 ماده به تصویب رساند.

به گفته بشردوست، متن قانون اساسی مصوب کمیسیون ویژه تدوین قانون اساسی جدید در زمان حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین با تغییراتی به چاپ رسیده و اینک نیز قانون اساسی تغییر یافته مورد استناد دستگاه های کشور قرار می گیرد.

وی افزود: تصویر قانون اساسی مصوب را که هر صفحه آن، به امضای رئیس کمیسیون تصویب قانون اساسی رسیده، در اختیار دارد و مقایسه متن اصلی با متن منتشر شده نشان می دهد که قانون اساسی فعلی با متن اصلی تفاوت ماهیتی پیدا کرده است.

یک گروه چهار نفره پس از تصویب قانون اساسی جدید افغانستان مامور ویرایش آن شدند. «نعمت الله شهرانی»، رئیس، «عبدالسلام عظیمی»، معاون ، و «محمد موسی اشعری» و «سرور دانش» به عنوان عضو اعضای این گروه چهار نفره را تشکیل می دادند.

قانون اساسی جدید افغانستان ششم دلو در مراسمی با حضور کرزی، رییس دولت انتقالی وقت، توشیح (امضا)، لازم الاجرا و جایگزین قانون اساسی سال 1343 افغانستان شد.

بشردوست در نشست علنی امروز از نمایندگان مجلس خواست پس از پایان تعطیلات و آغاز به کار مجلس و تا زمانی که صبغت الله مجددی در قید حیات بسر می برند، به موضوع تغییر برخی مواد قانون اساسی رسیدگی کنند.

وی تاکید کرد که در این باره از رئیس دبیرخانه کمیسیون تصویب قانون اساسی توضیح خواسته، اما پاسخ شنیده است که تنها تغییراتی در واژه ها ایجاد شده و محتوای آن تغییر نکرده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما اکنون شاهد تغییر ماهیت ماده های قانون اساسی فعلی با متن اصلی مصوب کمیسیون ویژه هستیم

محمد اکبری یک نماینده دیگر مجلس نیز از ادعای بشردوست حمایت کرد و خواستار بررسی جدی این موضوع شد و تاکید کرد که قانون اساسی متن عادی نیست که هرکس بخواهد به زعم خود در آن تغییرات ایجاد کند.

عبدالطیف پدرام نماینده بدخشان در مجلس نیز با تائید سخنان بشردوست و محمد اکبری گفت: وی از آیت الله محسنی نیز شنیده است که قانون اساسی دچار تغییر شده و وی در این رابطه کتابی تالیف کرده که بزودی آن را منتشر خواهد کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟