بحران کرونا در افغانستان

  • انتشار: ۲۶ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسلامت
  • شناسه مطلب: 88030

کرونا در افغانستان سراسری شده، با شدت و ضعف متفاوت وارد همه خانه شده و با علایم مختلف به سراغ همه اعضای خانواده ها رفته است.

بیمارانی که علایم شدید دارند، آن را کرونا و بیمارانی که علایم خفیف دارند آن را “ریزیشک” یا “محرقه” می گویند. به احتمال زیاد، آمار مبتلایان به کرونا به آنچه که وزیر صحت قبلی هشدار داده بود (۸۰% مردم مبتلا به کرونا) رسیده است. با همه گیر شدن کرونا در کشور و هجوم مردم به مراکز تشخیص و نبود امکانات درمانی، مسوولین جدید وزارت صحت اعلان کرده اند که هرکس علایم شبه کرونا دارند، آن را بیماری کرونا در نظر بگیرند و ضرور نیست تست تشخیص بدهند.

وزارت صحت عامه که تا چند روز قبل سکتور مسوول صحت و مراقبت شهروندان بود، از نجات بیماران اظهار ناتوانی کرده، عملا مردم را به حال خودشان رها کرده است. مراکز درمان کرونا با نبود امکانات مراقبتی روبه رو شده و سکتور صحت با هرج و مرج و سردرگمی مواجه گردیده است.

ارگانهای ذی ربط مبارزه با کرونا در ابتدا با نمایشهای کذایی و ادعاهای دروغ و مانورهای پرهیاهو، تا جایی که توانستند کمکها، تجهیزات و پولهایی با ارقام نجومی به دست آوردند. این ارگانها به غیر از توزیع نیمه و ناقص و فساد آلود چند کیلو گندم و چند قرص نان خشک به بخشی از مردم دارا و نادار، اقدام موثر دیگری برای جلوگیری از همه گیر شدن کرونا و کمک به بهبودی بیماران نکردند و حالا سخن از ناتوانی مدیریت بحران کرونایی بر زبان دارند.

با مراقبت و احتیاط بیشتر از خودتان محافظت کنید.

حسین ریحانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟