اپلیکیشن BiliScreen با استفاده از سلفی به تشخیص سرطان پانکراس کمک می‌کند

  • انتشار: ۱۷ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 97264

سرطان پانکراس یکی از بیماری‌های خطرناک است که محققان دانشگاه واشنگتن با استفاده از اپلیکیشن BiliScreen سعی در ارائه راهی ساده و باورنکردنی برای تست سرطان در مراحل اولیه توسط خودِ افراد داده و تلاش دارند این بیماری را درمان کنند.

سرطان پانکراس یکی از بیماری‌های خطرناکی است که در پنج سال گذشته فقط نُه درصد از بیماران بعد از ابتلا به آن زنده مانده‌اند. یکی از دلایل این آمار بالای مرگ این است که سرطان پانکراس در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود و امکان شروع درمان در این مرحله بسیار دشوار خواهد بود، اما محققان دانشگاه واشنگتن با استفاده از اپلیکیشن BiliScreen سعی در ارائه راهی ساده و باورنکردنی برای تست سرطان در مراحل اولیه توسط خودِ افراد دارند.

محققان این دانشگاه ابزار تشخیصی جدیدی را توسعه داده‌اند که در حقیقت یک اپلیکیشن اسمارتفون با قابلیت اسکن بخش سفید چشم است و به این طریق بیماری‌ها را در مراحل اولیه تشخیص می‌دهد.

اپلیکیشن BiliScreen از دوربین گوشی کمک می‌گیرد و با استفاده از الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری، میزان بیلی‌روبین شیمیایی موجود در سفیدی خون را تشخیص می‌دهد.

اگر فرد دچار سرطان پانکراس باشد، سطح بیلی‌روبین خون افزایش می‌یابد و در نهایت سفیدی چشم فرد را به رنگ زرد درمی‌آورد، این زردی چشم نشانه هپاتیت نیز هست.

به هرحال وقتی این رنگ زرد چشمان قابل تشخیص شد، سرطان شروع به پیشرفت کرده است. اپلیکیشن BiliScreen می‌تواند حتی مقادیر کم بیلی‌روبین را در تشخیص دهد و به کاربر اطلاع دهد که آیا باید نگران باشد یا این میزان آنقدر کافیست که نشان دهنده بیماری باشد یا نه.

میزان دقت این شیوه تشخیصی چقدر است؟

استفاده از این شیوه نسبت به تست خون که در آزمایشات سنتی سرطان مورد استفاده قرار می‌گرفت، آسان‌تر و ارزان‌تر بوده و قبل از ظهور علائم بیماری قابل انجام است.

به گفته Jim Taylor یکی از محققان این پروژه، سرطان پانکراس یکی از بیماری‌های وحشتناکی است که در حال حاضر هیچ ابزار اسکن دقیقی برای تشخیص آن وجود ندارد، هدف ما کمک به افرادی است که آنقدر بدشانس هستند که به بیماری سرطان پانکراس دچار شده‌اند، شاید بتوانند در مراحل اولیه این بیماری را تشخیص دهند و با انجام عمل جراحی شانس زنده ماندن آنها افزایش یابد.

برای اینکه میزان نور را نیز در روند تشخیص رنگ سفیدی چشم به حساب آورده شود، جعبه مخصوص یا یک عینک کاغذی با مربع‌های رنگی در اطراف لبه‌ها طراحی شده است که اپلیکیشن بر روی آن کالیبره می‌شود.

با استفاده از این جعبه مخصوص، اپلیکیشن BiliScreen تا ۹۰ درصد موارد همچون آزمایش خون در شناسایی دقیق سطح بیلی‌روبین در یک مطالعه بالینی کوچک که شامل ۷۰ نفر بود، درست عمل کرد.

به نوشته هات آپ،‌محققان در حال کار بر روی یک اپلیکیشن بدون نیاز به تجهیزات جانبی هستند و کار خود را ماه آینده در Ubicomp 2017 به نمایش خواهند گذاشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟