اَرَس زیبا را بیشتر بشناسیم

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 97026

یکی از رودهای پر آب ایران، رود ارس است . این رود از کوه های آناتولی ترکیه سرچشمه می گیرد. در زبان ترکی آذربایجانی ارس را آراز می خوانند.

اَرَس زیبا را بیشتر بشناسیم
اَرَس زیبا را بیشتر بشناسیم

این رود در سال ۱۸۱۳ میلادی بر طبق عهدنامه گلستان به عنوان مرز بین المللی بین ایران و روسیه شناخته شد.

این رود در منطقه ی آذربایجان و اردبیل جاری است . در برخی قسمت های رود ارس ممنوعیت ورود وجود دارد.

بهترین قسمت برای بازدید از این رودخانه ی پر آب منطقه ی جلفا می باشد. رود ارس از آن قسمتی که وارد ایران می شود پر آب و خروشان است و از میان دره ها با سرعت زیادی جاری می شود و هنگام ورود به منطقه ی جلفا، آرام می شود .

این رود یکی از رودهای پر ماجرای ایران به شمار می رود و به دلیل خروشان بودن آن، نام ارس روی آن نهاده شده است.

همان طور که گفته شد رود ارس از ارتفاعات ترکیه سرچشمه می گیرد و بعد از گذار از مسیری طولانی وارد ایران می شود.

این رودخانه در طول تاریخ سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. به همین دلیل نام رود ارس در عهدنامه های تاریخی گلستان و ترکمانچای آمده است.

در سال ۱۸۱۳ میلادی این رودخانه به اهمیت سیاسی و بین المللی پیدا کرد. در این سال بود که بر اساس عهدنامه گلستان رود ارس بین ایران و روسیه به عنوان یک مرز بین المللی مشخص شد .

زمین هایی که به سمت شمال رودخانه قرار داشتند و از قبل متعلق به ایران بودند، بعد از این عهدنامه تحت پوشش شوروی قرار گرفت.

مشخصات تاریخی رودخانه ارس

طول رود ارس ۱۰۷۲ کیلومتر است و به عنوان یکی از پر آب ترین رودهای منطقه آذربایجان به شمار می رود. روی این رود پر از آب و خروشان، پل های زیادی ساخته شده است.

در گذشته ، بعد از این که عهدنامه گلستان اجرا شد ، ایران با همکاری روسیه در منطقه ی پل‌دشت سدی را روی رود ارس احداث کردند.

این سد نیز به دلیل قرار گیری بر روی رود ارس، ارس نامیده شد و هدف از ساخت آن، مدیریت رودخانه و همچنین استفاده بهینه از حجم و سرعت رود برای استفاده در زمین های کشاورزی و مصارف شهری و همچنین تولید نیرو بود.

اَرَس زیبا را بیشتر بشناسیم
اَرَس زیبا را بیشتر بشناسیم

سد دیگری که روی این رودخانه با همکاری کشور ایران ساخته شد ، در شهرستان خدا آفرین واقع در استان آذربایجان شرقی می‌ باشد . این سد در قسمت مرزی بین دو کشور ایران و آذربایجان ساخته شده است.

این سد دقیقا در قسمت پایین دست و پایین تر از سد ارس واقع شده است . پل هایی که روی این رود ساخته شده پل خدا آفرین ، پل جلفا و پل پلدشت می باشد .

رود ارس از ارتفاعات ترکیه و از میان کوه های مین گل داغ و بینگول آناتولی سرچشمه گرفته است، کوه هایی که همواره سرشار از برف هستند.

زمانی که برف های این ارتفاعات آب می شوند این رود تغذیه می شود و بعد از گذر از این ارتفاعات در مرز کشور ترکیه با ارمنستان رود آرپا در آن جاری می شود.

مسیر رودخانه ارس

رودخانه ارس با طی مسیر زیادی در کشور آذربایجان به رود کورا ملحق می شود و در آخر به دریاچه ی خزر می ریزد به این ترتیب که؛ بعد از جاری شدن در جنوب کشور ترکیه و طی مسیری نه چندان طولانی به مرز این کشور با ارمنستان می رسد.

ارس راه خود را ادامه می دهد و بعد از عبور از مرز ترکیه و ارمنستان وارد نخجوان می شود و با سرعت خود را به مرز ایران و نخجوان می رساند.

بعد از طی کردن مسیری در یازده کیلومتر خود را به مرز بین کشور ایران و کشور ارمنستان می رساند. رود ارس مرزی میان ایران، نخجوان و جمهوری آذربایجان می باشد.

ارس مرزهای بین المللی بسیاری را بر سر راه خود طی می کند و پس از گذار از آنها به شهر پارس آباد و استان اردبیل می ریزد و با گذشتن از آذربایجان در ایران دوباره با گذر از مرز ایران به آذربایجان وارد شده و در نهایت همان طور که پیش تر گفته شد به رود کورا ریخته و خود را به دریای خزر می رساند.

اَرَس زیبا را بیشتر بشناسیم
اَرَس زیبا را بیشتر بشناسیم

بازدید از ارس و طبیعت اطراف

این رود خروشان و معروف با حجم آبی که دارد از گذشته های دور در تاریخ جای خود را باز کرده و مورد توجه قرار دارد . در کنار رود ارس بناهای تاریخی زیادی به چشم می خورند .

کلیساهای بسیاری در منطقه ی جلفا و مسیحی نشین ایران ساخته شده است . یکی از این کلیساها که در کنار این رود تاریخی قرار دارد کلیسای استپانوس مقدس است .

این کلیسا مربوط به دوران صفویه است و سال ساخت آن به قرن نهم میلادی بر می گردد همچنین دومین کلیسای مهم ارمنی ها به شمار می رود .

سد خدا آفرین و پل آن ، که پیش تر در مورد آن گفته شد از دیگر جاذبه های اطراف رود ارس به شمار می روند .

از دیگر چیز هایی که می توان به عنوان جاذبه های این رودخانه و منطقه ی جلفا نام برد ، دریاچه ی مصنوعی ارس است که در قسمت پشت سد ارس واقع شده است و به عنوان بزرگترین دریاچه ی پشت سدی ایران شناخته می شود .

این دریاچه دارای آب شیرین است و میان دو کشور ایران و آذربایجان قرار دارد . آب این دریاچه بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان آبی سرشار از بیوژن می باشد ، یعنی در این آبها شما می توانید از پلانگتون ها تا ماهی ها را به عنوان زنجیره ی غذایی مشاهده کنید .

در آب این دریاچه ماهیانی مانند فیتوفاک ، ماش ، بیکت ، زودپز ، صوف ، کپور ، سیاه ماهی ، آمور و … زیست می کنند.

وجود این ماهی ها باعث شده تا مردم بتوانند این دریاچه را به عنوان منطقه ای برای ماهیگیری انتخاب کنند و از مناطق اطراف آن برای تفریح لذت ببرند .

برای گردش گری و طبیعت گردی و بازدید از ارس و زیبایی های آطراف آن بهترین زمان فصل بهار و تابستان است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که به طبیعت های این چنینی علاقه دارید حتما دیدار از رود ارس را در برنامه های تفریحی خود بگنجانید.