اولین شرکت هواپیمایی جهان

  • انتشار: ۱۷ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101619

از آن هنگام که اولین پرواز انسان در آسمان اتفاق افتاد چیزی بیش از صد سال می گذرد. از آن هنگام تا به امروز پرواز از لیست رویاهای بشر خط خورد.

خطوط هوایی بسیاری در گوشه و کنار دنیا به وجود آمدند و برای آنان که روزی آرزوی پرواز در آسمان داشند فاصله را کم کردند.

اما این موضوع که کدام شرکت های هوایی در این رابطه پیشرو بوده اند و با این که سال ها از این ماجرا می گذرد، همچنان مانند گذشته اعتبار خود را حفظ کرده اند مطلبی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش رو به رشد دانش و همین طور بالا رفتن شمار هواپیماهای جهان و شرکت های حمل و نقل هوایی بسیاری از سفر ها از بین شهری گرفته تا بین قاره ای از طریق هوا انجام می شود و همین امر باعث شده تاثیر بسیاری در توسعه صنعت گردشگری و آسایش سفر ها داشته است.

شاید این سوال برای بعضی ها پیش بیاید که اولین پرواز از کدام شرکت هواپیمایی جهان انجام شده است ، در حقیقت اولین شرکت هواپیمایی رسمی جهان کدام شرکت است.

اولین شرکت هواپیمایی جهان
اولین شرکت هواپیمایی جهان

اولین شرکت هوایی جهان

اولین شرکت هواپیمایی جهان با نام Koninklijke Luchtvaart Maatschapijh  (KLM)در سال ۱۹۱۹ و در روز ۷ اکتبر در کشور هلند تاسیس شد. اولین پرواز از این شرکت در تاریخ ۱۷ مه سال ۱۹۲۰ انجام شد.

این پرواز به عنوان اولین پرواز از این شرکت هواپیمایی حامل ۲ خبرنگار انگلیسی بود و تعدادی روزنامه را نیز در خود داشت. آنها مسیر بین لندن و آمستردام را با هواپیمایی ایرکو و به خلبانی جری شاو انجام دادند.

در پرواز های بعدی این هواپیمایی در سال ۱۹۲۰  در کل ۴۴۰ مسافر و ۲۲ تن بار جا به‌ جا کرد و به این صورت پروازهای منظم شرکت از سال ۱۹۲۱ به شکل مداوم آغاز شد.

در حدود پنج سال بعد ، شرکت هواپیمایی کی ال ام پروازهای مختلفی را به مقصد شهرهای مختلف از جمله آمستردام، روتردام ، بروکسل ، پاریس ، لندن ، برمن ، کپنهاک و مالمو با هواپیماهای فوکر انجام می‌داد.

ضمنا این شرکت جزء اولین شرکت های هوایی بود که به مقصد فرودگاه منچستر پرواز کرد. شرکت هواپیمایی کی ای ام برای انجام پرواز های خود از هواپیماهای فکر F2 و۳ استفاده می کرد.

پروازهای بین قاره‌ای این شرکت هواپیمایی در سال ۱۹۲۹ با پرواز به کلونی در اندونزی شروع شد. البته ناگفته نماند که، اولین پرواز طولانی شرکت هواپیمایی کی ال ام پنج سال قبل از آن به خلبانی ون در هوپ انجام شده بود.

این شرکت در سال ۱۹۳۰ با یک پیشرفت فوق العاده جابجایی ۱۵۱۴۳ مسافر را به خوبی انجام داد. در جریان جنگ جهانی دوم تمامی پروازهای شرکت کی ال ام  جز آن دسته پروازهایی که از اقیانوس اطلس عبور می کرد متوقف شد.

پرواز اول این شرکت بر بالای اقیانوس اطلس در سال ۱۹۳۴ ماه دسامبر به مقصد کوراکوا آغاز شد. در ماه مه سال ۱۹۴۶ شرکت کی ال ام پرواز آمستردام به نیویورک را راه‌ اندازی کرد.

همچنین اولین پرواز این شرکت بر بالای قطب شمال در سال ۱۹۵۸ و به مقصد کشور ژاپن صورت گرفت. کی ال ام در مارس سال ۱۹۶۰، اولین هواپیمای جت داگلاس را وارد ناوگان هوایی خود کرد.

اولین شرکت هواپیمایی جهان
اولین شرکت هواپیمایی جهان

اولین بوئینگ ۷۴۷ در ماه فوریه سال ۱۹۷۱ با ورود خود به ناوگان هوایی این شرکت باعث شد دنیای هواپیماهای جت غول پیکر برای این شرکت شروع شود.

پیرو این ورود، شرکت klm قراردادی با بوئینگ امضا کرد که به واسطه آن قرارداد تغییراتی در مدل ۲۰۰-۷۴۷ به وجود بیاورد که این مقوله چیزی در حدود دو سال طول کشید.

در ژوئن سال ۱۹۸۹ نیز شرکت کی ال ام اولین بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ خود را در کمال قدرت به نمایش گذاشت. یک سال بعد این شرکت توانست ۲۰ درصد از سهام شرکت هوایی شمال غربی را خریداری کرد که این عامل باعث ایجاد اتحاد قدرتمندی بین این دو شرکت هواپیمایی شد.

رفته رفته تعداد مسافران و جابجایی این شرکت هوایی افزایش یافت به شکلی که، در سال ۱۹۹۰ تعداد جابه‌جایی مسافران KLM به ۱۶ میلیون رسید و در ماه مارس سال ۱۹۹۴ این دو شرکت راه‌اندازی کلاس تجارت جهانی را در پروازهای بین‌قاره‌ای خود اعلام کردند.

شرکت کی ال ام در ماه های مارس و ژوئن سال ۲۰۰۲ اعلام کرد که با خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس و همچنین بازنشسته کردن هواپیماهای بوئینگ قدیمی و مک دانل داگلاس، ناوگان بین‌ قاره‌ای خود را از نو خواهد ساخت و به شکلی نوسازی در ناوگان خود ایجاد می کند.

به دنبال این تصمیم گیری اولین بوئینگ ۷۷۷ در ۲۵ ماه اکتبر سال ۲۰۰۳ و همین طور اولین ایرباس ۳۳۰ در  ماه۲۵ آگوست سال ۲۰۰۵ به ناوگان هوایی کی ال ام پیوستند.

همچنین در روز سی ام ماه سپتامبر سال ۲۰۰۳ دو شرکت ایرفرانس و کی ال ام اعلام کردند که قصد دارند ضمن ادغام این دو شرکت با هم ، شرکت کی ال ام ایر فرانس را تشکیل دهند و این اتفاق در روز ۵ ماه مه سال ۲۰۰۵ شکل گرفت ولی امروزه هر دو شرکت کماکان با نشان های اختصاصی خود پروازهای شان را انجام می دهند.

این شرکت قبل از این که با ایرفرانس ادغام شود جزو هواپیمایی ملی هلند به شمار می‌رفت.

شرکت جدید ، یک شرکت فرانسوی – هلندی است که زیر نظر قوانین فرانسه قراردارد و پایگاه اصلی آن نیز در نزدیکی فرودگاه شارل دوگل پاریس قرار دارد.

همچنین شرکت نامبرده از نظر جابجایی مسافر و مقدار درآمد سالانه و همین طور مسافت طی شده بزرگترین ناوگان هوایی اروپا به حساب می آید. کی ال ام ایر فرانس همچنین یکی از اعضای اصلی کارتل هوایی اسکای تیم به شمار می‌رود.

از دیگر اعضای این کارتل می توان هواپیمایی های دلتا ، کره ، چک ، آلتالیا ، نورث آمستردام ، آئروفلوت ، کنتیننتال و… را نام برد.

تعداد کارمندان این شرکت ترکیبی به بیشتر از ۳۳ هزار نفر می رسد.