مهارت آموزش زبان انگلیسی به زبان کودکانه

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74103

اگر قصد دارید معلم زبان انگلیسی کودکان شوید و یا دوست دارید به کودک خود شخصا زبان انگلیسی آموزش دهید باید بدانید که این کار اصلا آسان نیست. آموزش انگلیسی به زبان کودکانه توان و خلاقیت بسیار بالایی طلب می کند. کودکان همیشه سوال های با ربط و بی ربط می پرسند و دائما معلم خود را غافلگیر و متعجب می کنند. تصور نکنید که آموزش رنگ ها، غذاها و حیوانات و … به کودکان کار راحتی است. مطمئنا شما در پایان هر جلسه از آموزش فوق العاده خسته خواهید شد، اما باید بدانید که لذت کار با کودکان را نمی توان در هیچ فعالیت دیگری یافت.

در ادامه با خبرگزاری اطلس همراه باشید!

سن مناسب برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

بر سر زمان دقیق آغاز آموزش زبان دوم به کودکان اتفاق نظر چندانی وجود ندارد، اما با بررسی نظرات روانشناسان آموزشی در می یابیم که از ۵ تا ۱۰ سالگی مناسب ترین سن برای این امر است. حتی متخصصان فیزیولوژی نیز معتقدند حنجره کودک در این سنین فرصت لازم برای هماهنگی را دارد و سریع ‌تر لهجه زبان دوم را یاد می‌گیرند.  با این حال چنانچه کودک ۵ ساله‌ای هنوز قادر به تکلم به زبان فارسی نیست، مطمئنا دچار مشکلی جسمی و یا ذهنی شده است و لازم است سریعا تحت درمان قرار بگیرد. بنابراین تمامی کودکان بالای پنج سال لزوما آمادهٔ یادگیری زبان دوم نیستند، بلکه این سلامت جسمی و ذهنی و همچنین توانایی تکلم کودک است که مناسب ترین زمان برای آموزش زبان دوم به وی را مشخص می‌کند.

انگلیسی به زبان کودکانه

به عقیده صاحب نظران، کودکان می بایست در یادگیری زبان دوم تحت فشار قرار نگیرند و تا پیش از آنکه در زبان مادری خود پیشرفت لازم را کسب نکرده اند، به آن ها زبان دومی آموزش داده نشود. نکته مهم این است که در آموزش زبان انگلیسی به زبان کودکانه شدت و میزان یادگیری مهم نیست، بلکه شروع آن است که اهمیت دارد. در همین رابطه توصیه می شود که این شروع آهسته و شمرده باشد تا موجب بروز انگیزش هیجانی در کودک برای یادگیری زبان دوم شود.

روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان

آموزش زبان انگلیسی به زبان کودکانه از طرق مختلفی ممکن است. بازی یکی از این طرق می باشد که بسیار نیز تأثیرگذار است. کودکان هنگامی که در حال بازی و تفریح هستند، به شکل طبیعی یاد می ‌گیرند. فلش کارت نمونه بسیار خوبی برای آموزش از طریق بازی است که با استفاده از آن می توان بازی‌ های متنوعی انجام داد. استفاده از کتاب‌ های رنگارنگ و دارای تصاویر جذاب روش دیگری برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان است. در این روش هنگامی که به هر تصویر اشاره می‌کنید، کلمات را به زبان بیاورید و سپس از کودک بخواهید تا تصاویر معادل کلمات را در کتاب نشان دهد. همچنین گوش دادن به داستان ها به کودکان کمک می‌کند تا با اصوات و آهنگ کلمات انگلیسی آشنا شوند و آن ها را به خاطر بسپارند.

ترانه خواندن نیز یکی از روش های آموزش زبان انگلیسی به زبان کودکانه است. ترانه‌های مناسب مسیری مؤثر برای آموزش واژه های جدید و هچنین یادگیری شکل صحیح تلفظ کلمات انگلیسی هستند. همچنین ترانه ‌هایی که با حرکت همراه هستند برای کودکان جذابیت بیشتری دارند. زیرا آن ها حتی اگر نتوانند همراه با ترانه بخوانند، قادرند حرکات را تقلید کنند. این حرکات اکثرا معنای واژه های موجود در ترانه را نشان می‌دهند. از انیمیشن ها و فیلم‌های مناسب کودکان نیز می توان استفاده کرد. کودکان علاقهٔ شدیدی به تماشای تلویزیون و انیمیشن دارند.

از سوی دیگر باید با خلاقیت و ابتکار به روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان تنوع داد. در ادامه سه مورد از روش‌ های خلاقانه برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان می آید. ۱ – می توان یک برنامهٔ اردوی آموزشی ترتیب داد. اردویی یک‌ روزه می‌تواند باعث افزایش بازدهی ذهنی کودک گردد. در جریان این اردو نباید آموزش متوقف شود و می‌توان آموزش را از همان لحظهٔ آغاز سفر شروع کنید. اردوها می توانند برای آموزش مفاهیم موجود در طبیعت و یا رنگ‌ها بسیار مناسب باشد. ۲ – می توان برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان، از ساخت کاردستی نیز استفاده کرد. برای مثال در آموزش نام حیوانات، لباس ‌ها و اشیاء می‌توان از ساخت کاردستی ‌هایی متناسب با کلمات بهره برد. ۳ – یک روش جذاب دیگر برای آموزش زبان انگلیسی به زبان کودکانه «نمایش» است میان کودکان بسیار پرطرفدار است. برای آموزش شماری از مکالمات همچون سلام و احوالپرسی، معرفی خود و دوستان، مشخصات ظاهری و … می‌توان از اجرای یک نمایش بهره برد.

منابعی برای آموزش زبان انگلیسی به زبان کودکانه

کتاب Goodnight Moon که در زمره کتب داستان انگلیسی آسان قرار دارد پیشنهاد خوبی برای آموزش زبان انگلیسی به زبان کودکانه است. این کتاب داستان خرگوشی است که پیش از خواب به تمامی وسایل اتاق خود شب بخیر می گوید. در این داستان یادگیری زبان انگلیسی با شیوه ای بسیار ساده انجام می گیرد. از سوی دیگر کتاب در عین سادگی دارای توصیفات جالب و کاملی نیز است. همچنین عبارات کاربردی کوتاه انگلیسی بسیاری در این کتاب مشاهده می شود. مجموع این شاخص ها در کنار ده ها ویژگی دیگر همانند تکرار جملات و غنای واژگانی، این کتاب را به یکی از ساده ترین کتاب های موجود برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان مبدل کرده است.

کتاب  The very hungry Caterpillarنیز دارای سطحی ساده بوده و درباره یک کرم می باشد که بیش از اندازه غذاهای نامناسب خورده است و تصمیم می گیرد با یک رژیم غذایی سالم به پروانه ای زیبا تبدیل گردد. این کتاب آموزش زبان انگلیسی به زبان کودکانه مطالب ارزشمندی را به کودک آموزش می دهد. این کتاب داستان جذاب، برای یادگیری موارد مهمی همچو اعداد، روزهای هفته و یا انواع غذاها مناسب است. همچنین تکرار جملات مناسب و کاربردی در جریان این داستان مطالب بسیاری را به کودک می آموزاند.

کتاب The giving tree که توسط یک نویسنده معروف کتاب های کودک در آمریکا نوشته شده است در میان کودکان انگلیسی زبان محبوبیت زیادی دارد. دلیل این امر به سادگی داستان و در عین حال پرمعنی بودن آن بر می گردد. داستان این کتاب درباره پسر بچه ای است که در مراحل مختلف زندگی خود به کمک یک درخت اتکا می کند. پیام اخلاقی و اجتماعی این داستان بسیار روشن است و زبان به کار رفته در آن نیز بسیار ساده و قابل درک می باشد. این شاخص ها موجب شده که این کتاب گزینه بسیار مناسبی برای کودکان مبتدی باشد. همچنین این کتاب به دلیل داشتن جمله بندی مناسب و طرحی خوب از نظر ساختار نگارشی برای درک مطلب بسیار خوب است.