انتقاد شدید جان ساپکو از اشرف غنی به دلیل عملی نشدن تعهداتش

  • انتشار: ۹ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 32721

جان ساپکو بازرس ویژه آمریکا (سیگار) با انتقاد از حکومت می گوید که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، تعهد کرده بود که سیگار به اطلاعات وزارتخانه های افغانستان آزادانه دسترسی خواهد داشت اما این تعهد عملی نشده است.

جان سوپکو، رئیس سیگار به روزنامه نیویورک تایمز گفته است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان تعهد کرده بود که سیگار به اطلاعات وزارتخانه های افغانستان آزادانه دسترسی خواهد داشت اما این تعهد عملی نشده است.

اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان یا “سیگار” در گزارشی به کنگره، فرماندهی ارتش آمریکا به پنهان کردن آمار واقعی تلفات نیروهای افغان در جنگ با مخالفان مسلح متهم می کند.

در مقدمه این گزارش که گفته شده است که برای اولین بار در طول هشت سال گذشته «فرماندهی آمریکا انتشار داده های مربوط به ارتش افغانستان از جمله کاهش نفرات، ظرفیت عملیاتی و یا تجهیزات آن را محرمانه طبقه بندی و یا محدود کرده است.»

بر اساس گزارش، فرماندهی ارتش آمریکا «میزان تلفات و یا کاهش نفرات ارتش افغانستان به دلیل زخمی شدن و یا مرگ، پایان دوره خدمت و یا فرار نظامیان از ارتش را به این دلیل طبقه بندی کرده که این داده ها را مربوط به ارتش افغانستان می داند.»

بر اساس گزارش سیگار، این اداره تنها نهادی است که می تواند به آمار واقعی تلفات نفرات پلیس یا ارتش افغانستان دسترسی باشد در حالیکه وزارت های دفاع و داخله افغانستان از انتشار آن خودداری می کنند.

بر همین مبنا سیگار تلفات نیروهای افغان در سال ۲۰۱۶ را «غیر قابل تحمل» و «شوک آور» خوانده و گفته است مرگ ۶۷۰۰ نفر و زخمی شدن ۱۲ هزار نفر دیگر ۳۵ درصد افزایش فقط در یک سال را نشان میدهد.

بر اساس گزارش ماه جون سیگار، بیش از ۲۵۰۰ سرباز و پلیس افغان طی ماههای جنوری و مه امسال کشته و ۴۲۰۰ تن دیگر نیز زخمی شده اند.

او افزود: «افغانها، طالبان و نظامیان آمریکایی می دانند چه اتفاقی می افتد. این تنها مالیه دهندگان آمریکایی هستند که که پول می پردازند اما از همه چیز بی خبرند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟