امرالله صالح: طالبان سالانه بین 100 تا 150 میلیون دالر در افغانستان هزینه می کند

  • انتشار: ۲۰ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 35408

امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در کنفرانسی در تهران گفت که طالبان سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دالر در افغانستان مصرف می‌کند که یک قسمت عمده این پول(در حدود ۵۰ درصد) کمک‌های مستقیم دولت پاکستان است

رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در جمع شماری از اساتید دانشگاه، دانشجویان و خبرنگاران در تهران گفت، طالبان بزرگترین تهدید در برابر دولت افغانستان است و باید در برابر این گروه مانند داعش نیز مبارزه شود.

امرالله صالح در ادامه تصریح کرد: امروز بزرگترین تهدید در برابر دولت افغانستان طالبان است و ما نتوانستیم قدرت این گروه را از بین ببریم.

وی در خصوص امکانات طالبان در افغانستان نیز گفت: طالبان سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دالر در افغانستان مصرف می‌کند که یک قسمت عمده این پول(در حدود ۵۰ درصد) کمک‌های مستقیم دولت پاکستان است و مابقی از باج گیری از موسسات، تجار و کسانی که در مسیرهای تحت نفوذ و یا کنترل طالبان رفت و آمد می‌کنند، تامین می‌شود، مالیات از شکست و تولید مواد مخدر و ربایندگی یا اختلاف‌هاست‌.

صالح خاطرنشان کرد: در برآورد سال‌های اخیر، بزرگترین منبع درآمد طالبان، کمک حدود ۷۰ میلیون دالری و مستقیم پاکستان به این گروه است.

وی در مورد بدنه نیروهای جنگی طالبان نیز گفت: این گروه در فصل جنگ(از جوزا تا سنبله) ۳۰ هزار نیروی روستایی را بسیج می‌کند و وقتی زمستان فرا می‌رسد، تعدادی از فرماندهان این گروه برای آموزش‌های بیشتر به پاکستان بر می‌گردند.

صالح با بیان این که برخی ادبیات دروغین به دنبال این بوده و هستند که طالبان را بومی و محلی نشان بدهند، گفت: ۱۵ سال صرف آن شد تا آمریکا اطلاعات و تحلیل دولت افغانستان را قبول کند که مشکل طالبان مستقیما با پاکستان ارتباط دارد و بدون همکاری پاکستان نمی‌توان قدرت طالبان را کم ساخت.

صالح در مورد حضور داعش در افغانستان گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که زیر پرچم داعش در افغانستان فعالیت می‌کنند، طالب و مربوط شبکه حقانی هستند. به عنوان مثال، وقتی جنایت میرزاولنگ رخ داد، طالبان ابتدا مسئولیت را به عهده گرفتند، اما رفته رفته که مشخص شد ابعاد جنایت بسیار گسترده بود، پرچم سیاه داعش را بلند کرده و گفتند که کار گروه داعش بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟