امتیاز ویژه افغانستان برای همسایگان در عرصه انرژی

  • انتشار: ۲۸ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 10843

وزیر معادن در اولین اجلاس سرمایه‌گذاری و تجارت بخش معادن ایران گفت: امروز کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی و چین در حوزه نفت و گاز از مرحله اکتشاف، بهره‌برداری و پالایش افغانستان حضور دارند اما جای ایران در این عرصه خالی است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس «داود شاه صبا» در اولین اجلاس سرمایه‌گذاری و تجارت بخش معادن و نفت حوزه ایران و افغانستان در مرکز همایش‌های صداوسیما، گفت: افغانستان دارای ۵ حوزه نفت و گاز است که ۳ حوزه بزرگ محسوب می‌شود و در طی ۳۰ گذشته سال گاز از این کشور به روسیه صادر می‌شد.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۴۰ درصد تولید ناخالص ملی افغانستان از محل گاز تامین می‌شود و در عین حال در گذشته از صادرکنندگان گاز به ترکمنستان بودیم و امروز این کشور یکی از صادرکنندگان گاز محسوب می‌شود.

شاه صبا با بیان اینکه منابع دست نخورده‌ای در حوزه نفت و گاز کشور وجود دارد که نیاز به سرمایه‌گذاری و استخراج دارد، ابراز امیدواری کرد شرکت‌های ایرانی در این زمینه مشارکت کنند.

وزیر معادن و پترولیوم خاطرنشان کرد: در مطالعات انجام شده از نظر زمین‌شناسی نسبت به ۲۵ تا ۳۰ درصد ذخایر معدنی شناخت لازم به دست آمده اما در بقیه اراضی نیاز به بررسی‌های دقیق وجود دارد.

وی تاکید کرد: توجه به معادن کوچک و متوسط افغانستان هم ریسک و خطر سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد و احاطه دولت بر این امر آسان‌تر صورت می‌گیرد.

شاه صبا افزود: ایران و افغانستان دارای سابقه فعالیت معدن‌کاری هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد غیر از الماس، انواع معادن فلزی و غیرفلزی در این کشور وجود دارد که این امر بر پایه مشخصه زمین شناسی به اثبات رسیده است.

وزیر معادن و پترولیوم پیشنهاد رئیس هیات عامل ایمیدرو را برای همکاری در حوزه سنگان و رگه مشترک سنگ آهن مورد استقبال قرار داد و گفت: افغانستان برای کشورهای همسایه امتیاز مثبتی برای همکاری قائل است.

وی اظهار داشت: اطلاعات موجود نشان می‌دهد معادن بزرگ طلا، روی، سرب، مولیبدن، لیتیم در افغانستان قابل استخراج و آماده بهره‌برداری است.

وی خواستار بهره‌گیری از منابع انرژی، نیروی انسانی و با مهارت ایران برای توسعه همکاری در زمینه‌های مختلف شد و دیدارهای خود با وزیران صنعت، معدن و تجارت و نفت ایران را مثبت ارزیابی کرد.

حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان بالغ بر ۳ میلیارد دلار اعلام شده که سهم کابل در این زمینه بسیار اندک ارزیابی شده است.

این همایش با طرح دیدگاه‌های «نصیر احمد نور» سفیر کبیر و نماینده فوق‌العاده افغانستان در ایران و حاج «عبدالهادی فرهنگ» رئیس تجاری سفارت افغانستان در ایران به کار خود پایان داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟