امارات درصدد است تا سامانه پدافند موشکی میان‌برد «آکاش» را خریداری کند

  • انتشار: ۳ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 126665

برحی گزارش ها حاکیست که امارات متحده عربی چند روز پس از حملات پهبادی به تاسیسات اش، در تلاش است تا جهت تقویت سامانه‌های مختلف پدافندی سامانه میان برد موشکی ساخت هند را خریداری کند.

به گزارش وبسایت «آرمی ریکاگنیشن» امارات متحده عربی تمایل خود را به خرید سامانه موشکی میان برد ‌«آکاش» نشان داده است. گفته می‌شود کشورهای فیلیپین و ویتنام نیز مایل به خرید این سامانه موشکی هستند.

آکاش یک سامانه موشکی زمین به هوای میان برد است که توسط سازمان تحقیق و توسعه دفاعی دولتی هند توسعه و طراحی شده است. سامانه موشکی آکاش توانایی انهدام اهداف هوایی مانند جت‌های جنگنده، موشک‌های کروز و موشک‌های هوا به زمین و همچنین موشک‌های بالستیک را دارد.

توسعه سامانه موشکی آکاش در سال ۱۹۸۳ با اولین تولید آن در سال ۲۰۰۲ آغاز شد. اولین شلیک آزمایشی در سال ۱۹۹۰ با دهمین آزمایش اعلام شده در سپتامبر ۱۹۹۸ رخ داد.

واحد پرتاب کننده موشک آکاش را می توان بر روی کامیون یا شاسی زرهی نصب کرد. ایستگاه پرتاب متشکل از سه موشک آماده شلیک است.

چندی قبل نیز منابع خبری از تجهیز پدافند ارتش امارات متحده عربی به موشک‌های سطح به هوای ساخت کره جنوبی خبر داده و نوشتند که  شرکت کره‌ای «هانوها» قراردادی با امارات منعقد کرده که بر اساس آن شمار نامشخصی موشک سطح به هوای «چئونگانگ-۲ » به امارات می فروشد. وزارت دفاع امارات چندی قبل افشا کرده بود که قصد دارد به آخرین نسخه از موشکهای میان برد در قراردادی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار مجهز شود.

رادار سه بعدی این سامانه بر اساس رادار سامانه «اس-۴۰۰» ساخت روسیه است و با سرعت ۴۰ دور در دقیقه می‌چرخد ​​و تا ۸۰ درجه ارتفاع را پوشش می‌دهد. این موشک می‌تواند اهداف را در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شناسایی و تا ۴۰ هدف را به طور همزمان ردیابی کند.

منابع خبری  چندی قبل  از تجهیز ارتش امارات متحده عربی به یک فروند از هواپیمای جاسوسی  آواکس«گلوبال آی» خبر دادند و نوشتند که ارتش این کشور به سومین هواپیمای تجسسی آواکس گلوبال آی خود مجهز شد. شرکت سوئدی «ساب» سازنده این هواپیمای جاسوسی است و رسانه‌های اماراتی مدعی شدند که این هواپیمای اماراتی هم اینک بهترین در منطقه است.

به گفته مقامات اماراتی، ارتش امارات در مجموع پنج فروند از این نوع هواپیما را به شرکت سوئدی ساب سفارش داده است. این هواپیما در هرگونه شرایط آب وهوایی قادر است از اهداف هوایی، دریایی و زمینی جاسوسی کند. این هواپیمای مجهز به سامانه‌های کنترل و هشدار اولیه هوابرد با یک رادار دور برد و سایر سامانه‌های نظارتی و قابلیت جنگال است. رادار هشدار اولیه این هواپیما، موشک‌های بالستیک در فاصله ۴۵۰ کیلومتری را نیز ردیابی می‌کند. امارات متحده عربی همچنین توافقنامه‌ای را برای خرید جنگنده‌های «سوخو _۳۵» ساخت روسیه منعقد کرده و  قصد دارد با کمک این کشور بر روی ساخت جنگنده‌ای جدید فعالیت نماید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟