افغانستان از لحاظ اقتصادی در پایین‌ترین رده جهان قرار دارد

  • انتشار: ۷ سنبله ۱۳۹۸
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 68752

«مصطفی مستور» وزیر اقتصاد کشور گفت هم اکنون افغانستان از لحاظ اقتصادی در پایین ترین رده یعنی رده 153 کشورهای جهان قرار دارد.

مستور در یک نشست به منظور تحقق اهداف استراتیژی انکشاف پایدار جهانی در کابل خاطر نشان کرد که ابعاد مختلف فقر در کشور بالاتر از 50 درصد است.

به گفته او، هرچند افغانستان روند رو به رشد اقتصادی را طی می‌کند؛ اما جنگ، بی‌ثباتی سیاسی و توجه کم به تولیدات داخلی، فرصت رشد اقتصادی را از مردم افغانستان گرفته است.

او میزان دقیق رشد اقتصادی کشور را اعلام نکرد؛ ولی گفت که رشد کنونی با توجه به رشد سریع جمعیت در کشور اندک بوده و اگر با برنامه ریزی دقیق جلو رشد سریع جمعیت گرفته نشود، این مساله فقر دوامدار را در دراز مدت در پی خواهد داشت.

مستور خاطر نشان کرد که حکومت به منظور کاهش فقر مکلف به تطبیق برنامه‌های انکشاف پایدار جهان است تا فقر در سطح کشور کاهش یابد.

انکشاف پایدار جهان 16 هدف عمومی و 110 هدف کوچک با بیش از صد شاخص دارد که هر کشور باید بر اساس شرایط بومی خواد آن را تطبیق کند.

مستور می‌گوید که حکومت افغانستان برای ساخت استراتژی اقتصادی برای تحقق اهداف انکشاف پایدار جهان، در بیشتر از دو سال اخیر بیش از صد نشست هماهنگی را برگزار کرده است.

به گفته او، هم اکنون استراتژی تطبیق این اهداف از سوی وزارت اقتصاد آماده شده و منتظر تایید کابینه است.

مستور بیان داشت، بر بنیاد این استراتژی به تمام ادارات دولتی فرا خوان داده شده تا در مشارکت با سکتور خصوصی و دانشگاه‌ها برای تحقق اهداف انکشاف پایدار جهان همکاری کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟