افغانستان، تلاقی مجدد روسیه و آمریکا

  • انتشار: ۱۶ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 36644

روزگاری آمریکا وارد ویتنام شد و شوروی سابق طوری از این کشور استقبال کرد که 58 هزار کشته دست آمریکا گذاشت.

هنوز زخم‌های مجروحان آمریکایی التیام نیافته بود که شوروی وارد افغانستان شد، این بار نوبت آمریکا بود تا از او استقبال کند. آمریکا توسط مجاهدین، طوری شوروی را زمین‌گیر کرد که دیگر کمر راست نکرد.

پنج سال پیش، بحران اکراین پیش آمد. این بار نیز آمریکا، روسیه را چنان غافلگیر کرد تا جایی که مسکو حضور دشمن خود را در حیاط‌خلوتش پذیرفت و کی‌ایف را به آمریکا و متحدانش واگذاشت.

البته روسیه هم سراغ طالبان آمد و شائبه تسلیح و تجهیز طالبان را توسط مسکو به وجود آورد. روسیه به سوریه رفت، آمریکا هم به سوریه رفت. دو روز پیش یک جنگنده «سوخو 25» نیروی هوایی روسیه در منطقه‌ای در شرق ادلب در شمال شرق سوریه سرنگون شد.

گروه شبه‌نظامی «احرارالشام» که شاخه‌ای ازالقاعده است، با انتشار ویدئویی از لاشه سوخو و جسد خلبان آن، ساقط کردن این هواپیما و کشتن خلبان آن را بر عهده گرفت. یکی از فرماندهان احرارالشام، اعلام کرد که سوخو را با یک موشک پیشرفته دوش‌پرتاب سرنگون کرده‌اند.

پس از این حادثه، گمانه‌ای مطرح شد که گویا سوخوی روسی، با موشک آمریکایی استینگر ساقط شده است. با توجه به شواهد میدانی، این گمانه تقویت شد تا جایی که وزارت خارجه آمریکا را به واکنش واداشت و در بیانیه‌ای، نقش موشک استینگر را در سقوط سوخی روسی رد کرد. مسکو نیز ضمن تائید سرنگون شدن یک جنگنده پیشرفته خود در سوریه، اعلام کرد که این جت، با موشک پیشرفته ساقط شده است. این موشک پیشرفته هر چه باشد، باید ساخت یک کشور پیشرفته باشد. بعید است که ترکیه چنین موشکی را در اختیار شبه‌نظامیان گذاشته باشد. اگر هم گذاشته باشد، این روزها روابط آنکارا و مسکو در بهترین وضعیت است و ترکیه دوست ندارد که در بحبوحه عملیات «عفرین» با روس‌ها شاخ‌به‌شاخ شود. بنابراین، گمانه سرنگونی سوخوی روسی با موشک ساخت آمریکا، به قوت خود باقی است. روس‌ها متوجه این موضوع شده و به همین خاطر، سکوت را بر سروصدا ترجیح داده‌اند.

بعید نیست که سکوت روس‌ها به جای سوریه، در افغانستان شکسته شود. زمان دقیق انتقام روسیه از آمریکا در افغانستان و تلاقی مستقیم مسکو و واشنگتن در این کشور مشخص نیست اما اگر روزی شنیده شد که طالبان به اسلحه پیشرفته به خصوص سلاح ضدهوایی دست یافته‌اند، بی‌ارتباط با شکستن سکوت روسیه در افغانستان نخواهد بود.

مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟