افشاگری مامور سیا مبنی بر عضویت اشرف غنی در سازمان سیا

  • انتشار: ۴ میزان ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 69457

طبق افشاگری «دووین اوانز» کارشناس و مامور سابق ارشد CIA که طی مقاله تحلیلی در سایت FPRI درج شده است، اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور قانونی افغانستان که به احتمال قوی در انتخابات پیش رو نیز با برتری مطلق پیروز خواهد شد. شخصیتی قابل اعتماد و متعهد به منافع امریکا بوده و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

مامور سیا اذعان نموده اشرف غنی فارغ التحصیل دانشگاه امریکایی در بیروت از جوانی با مراکز امنیتی امریکا به انحائ مختلف مرتبط بوده و شاید بتوان گفت اشرف غنی یکی از معدود اتباع افغانی است که بورسیه تحصیلی وی در بیروت توسط سازمان سیا تامین شده و طی دوره¬های مختلف برای رشد و ارتقاء وی و همسرش سرمایه گذاری فراوانی شده است.

“دووین اوانز” به صراحت در مقاله خود میگوید: با انتخاب اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان با تایید سازمان سیا؛ وزارت امور خارجه امریکا ماهیانه ۵۰۰۰۰ دلار به ایشان پرداخت میکند. ایشان شخصیتی برجسته است که لیاقت تصدی پست های بزرگتر در سازمان ملل در را دارا میباشد.

مامور بازنشسته سیا در این مقاله گفته است: احتمال سهیم شدن طالبان در قدرت با توجه به موافقت ضمنی آمریکا زیاد است. تعارضی هم بین توافق امریکا با طالبان و انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وجود ندارد. چرا که اشرف غنی تابع تصمیمات واشنگتن بوده و از حمایت کامل وزارت امورخارجه آمریکا برخوردار است.

در مقاله تحلیلی سایتFPRI آمده است که؛ دونالد ترامپ در اخرین اظهار نظر خود ضمن تاکید بر توافق با طالبان اعلام کرد که نیروهای امریکایی به هیچ وجه از خاک افغانستان خارج نخواهند شد بلکه در منطقه مشخصی در خاک افغانستان برای همیشه باقی خواهیم ماند.

این اظهار ترامپ بیانگر پایبندی وی به استراتژی بزرگ آمریکا در تقابل با شانگ های روسیه و چین میباشد. اهمیت شمال افغانستان برای ارتش امریکا مانند اهمیت پایگاه اینجرلیک ترکیه در زمان جنگ سرد است.

با استقرارارتش امریکا در شمال افغانستان همزمان سریع ترین دسترسی راهبردی به پکن، مسکو، دهلی نو و تهران فراهم شده و ناتو در مرز پیمان شانگ های مستقر میشود. خروج ناتو و امریکا از شمال افغانستان نمیتواند متصور باشد.

به نظر میرسد مامور سیا با درج این مقاله سعی کرده نگرانی کنگره و مراکز استراتژیک آمریکا در خصوص تعارض بین توافق امریکا با طالبان و ریاست جمهوری اشرف غنی و سایر بازیگران در صحنه افغانستان را این گونه پاسخ دهد که اشرف غنی هویت مستقل نداشته و مامور سیا بوده و ملتزم به تصمیم کاخ سفید خواهد بود لذا تعارضی وجود ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟