افزایش ناامنی ها «دوستم» را به شمال کشاند

  • انتشار: ۲۸ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 10860

ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان با هدف بیرون راندن گروه طالبان از ولایت‌های شمالی، به ولایت جوزجان رفته است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از  بی بی سی، آقای دوستم ساعتی پس از آن که با شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان رسید، به خبرنگاران گفت که «نگرانی» های مردم از وضعیت امنیتی در ولسوالی غورماچ، ولایت فاریاب و ولایت قندوز را رفع خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهوری افزود که در حال حاضر مرکز ولسوالی غورماچ به دست گروه طالبان است، اما سربازان یک واحد ارتش در تپه های اطراف این ولسوالی مستقر هستند.

پریروز یک عضو شورای ولایتی فاریاب در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی تایید کرد که ولسوالی غورماچ به دست طالبان افتاده، اما دیروز یک مقام پلیس این ولایت از بازپسگیری آن خبر داد.

آقای دوستم توضیح نداد که به کدام مناطق سفر می‌کند، اما سلطان فیضی مشاور امنیتی او به بی‌بی‌سی گفت که آقای دوستم به غورماچ می‌رود و عملیات نیروهای مسلح را در ولایت فاریاب هم از نزدیک نظارت خواهد کرد و در صورت نیاز به ولایت قندوز هم خواهد رفت.

به گفته آقای فیضی، ژنرال دوستم در روزهای اخیر با مقام‌های ارشد امنیتی و دفاعی در کابل درباره اوضاع امنیتی شمال رایزنی کرد و در پی این گفت‌وگوها به شمال سفر کرده و با مقام‌های محلی در شمال هم مشغول گفت‌وگو شده است.

مشاور امنیتی ژنرال دوستم گفت که پس از آن که معاون رئیس جمهوری گزارش این رایزنی‌ها را به رئیس جمهوری ارائه کرد، اشرف غنی رئیس جمهوری دستور اجرای عملیات را در شمال به رهبری آقای دوستم صادر می‌کند.

سلطان فیضی گفت که تمرکز اصلی آقای دوستم در این سفر تحکیم مواضع دولت در مقابله با گروه‌های شورشی در شمال است؛ به گونه‌ای که پس از پایان عملیات، نهادهای محلی بتوانند از خود در برابر این گروه‌ها به‌خوبی دفاع کنند.

به گفته او، مناطقی که در این عملیات از کنترل طالبان بیرون شدند، نیروهای بیشتری از ارتش، پلیس و امنیت ملی مستقر خواهند شد و در جایی که نیاز باشد نیروهای مردمی هم تشکیل خواهند شد.

 

این دومین سفر جنگی آقای دوستم به شمال افغانستان در ظرف بیشتر از یک ماه است و آقای فیضی می‌گوید که تفاوت این سفر با سفر قبلی او در این است که این بار بیشتر به «استحکام‌بخشی» امنیت منطقه توجه بیشتری خواهد شد.

شمال به‌ویژه ولایت‌های جوزجان و فاریاب مرکز اصلی پایگاه اجتماعی او شمرده می‌شود و در

سفر قبلی آقای دوستم رسانه‌های افغانستان این موضوع را مطرح کردند که او توجه ویژه‌ای به این مناطق دارد تا تهدید طالبان را از آن دور کند.

به دنبال وخیم شدن وضعیت برخی از مناطق شمال از آغاز سال جاری خورشیدی، شماری از فرماندهان سابق جهادی از جمله برخی سیاست‌مداران نزدیک به آقای دوستم، نسبت به وضعیت این مناطق ابراز نگرانی کردند و انتقادهایی را نسبت به مدیریت نیروهای مسلح در مقابله با طالبان مطرح کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟