افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 37986

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که خشونت ها علیه زنان در سال جاری نسبت به سال قبل بیش از 11 درصد افزایش یافته است که بیشتر این خشونت ها از سوی مردان خانواده صورت گرفته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش سالانه‌اش، خشونت‌های فزیکی، قتل زنان، محاکمه‌های صحرایی، خشونت‌های جنسی و مشکلات اقتصادی را از جمله موارد مهم خشونت علیه زنان عنوان کرده‌است.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز (شنبه) هنگام ارائه گزارش سال ۱۳۹۶ خورشیدی این کمیسیون به خبرنگاران گفت، بیشتر این خشونت‌ها از سوی مرد‌های خانواده صورت گرفته‌است.

خانم سمر گفت که “در ۴۳۴۰ مورد خشونت که صورت گرفته ۳۲.۷ در صد خشونت‌های فیزیکی است ۵.۳ فیصد خشونت‌های جنسی است ۳۰.۳ در صد خشونت‌های لفظی و روانی است ۱۷.۳ فیصد آن خشونت‌های اقتصادی است ۱۴.۴ در صد سوء استفاده از عنعنات ناپسند جامعه است و ۹۰.۳ فیصد قضایا از طرف مرد‌های فامیل صورت می‌گیرند.”

خانم سمر همچنان از افزایش محاکمه‌های صحرایی در کشور ابراز نگرانی کرده گفت، در سال جاری خورشیدی ۱۲ قضیه در این مورد ثبت شده و از آن جمله تنها عاملین قضیه چاه آب ولایت تخار بازداشت شده‌اند.

این کمیسیون می‌گوید، محاکمه‌های صحرایی از جمله تخطی‌های عمده حقوق بشری است که بیشتر از سوی طالبان و افراد مسلح غیر مسئول در نقاط نا امن و دور دست کشور انجام می‌‎شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟