اظهارات نسنجیده سفیر افغانستان در آمریکا باعث شگفتی حاضران شد

  • انتشار: ۲۴ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 19579

حمدالله محب، سفیر افغانستان در واشنگتن در جریان دیدار با شماری از همسران آنعده از سربازان امریکایی که جان خود را در جریان جنگ در افغانستان از دست داده اند، به صورت واضحی از سیاست‌های حکومت باراک اوباما نسبت به افغانستان انتقاد کرده است. این دیدار شام جمعه هفته گذشته در اقامتگاه سفیر افغانستان در واشنگتن برگزار شده بود و در آن بیشتر از ده تن از همسران سربازان امریکایی که در افغانستان جان باخته‌اند حضور یافته بودند.

به گزارش 8 صبح؛ به نقل از بینی جانسون که در این دیدار حضور یافته و سخنان آقای محب را نقل کرده است، اظهارات سفیر افغانستان در ارتباط به سیاست‌های حکومت قبلی ایالات متحده امریکا سبب «حیرت»‌ حاضران در این مجلس شده است.

به نقل از جانسون آقای محب در پاسخ به سوال یکی از اشتراک‌کنندگان در ارتباط به سیاست‌های حکومت جدید ایالات متحده چنین گفته است: «من شخصا با آقای ترامپ در منطقه مارا لاگو دیدار کرده‌ام و نیز آقای ترامپ دو بار با رییس‌جمهور غنی از طریق تلفن صحبت کرده است. نخستین گفتگوی تلفنی میان هردو زمانی انجام یافت که آقای ترامپ به عنوان رییس جمهوری برگزیده شد. قبل از این گفتگو به ما گفته شده بود که باید مکالمه میان دو رهبر کوتاه باشد، زیرا آقای ترامپ به جزییات علاقه‌ای ندارد. بنابراین گفتگوی طولانی با وی بی‌معناست.

با این وجود [در جریان این گفتگو]‌ ما نسبت به پرسش‌های آگاهانه رییس‌جمهور ترامپ‌ {نسبت به اوضاع‌ افغانستان} غافلگیر شدیم. در نخستین گفتگو میان دو رییس جمهور، آقای ترامپ پرسید که شما چگونه در این جنگ می‌توانید برنده شوید؟‌ به چه چیزهایی نیاز دارید تا از لحاظ اقتصادی مستقل گردید؟‌ چه‌گونه شرکت‌های امریکایی می‌توانند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند؟‌ و چه‌گونه می‌توان در کشور شما اقتصاد و سکتور معادن را توسعه بخشیم؟

آقای ترامپ با علاقه‌مندی به هر پاسخ گوش می‌داد و پیوسته از پیگیری این مسایل سخن می‌گفت. گفتگوی دوم تلفنی میان دو رییس جمهوری خیلی طولانی‌تر از گفتگوی اولی بود. پرسیدن یک چنین سوال‌هایی در مورد کشورمان در جریان اداره اوباما هیچ‌گاهی صورت نمی‌گرفت. اداره اوباما یک اداره خیلی اکادمیک بود، اما اداره ترامپ یک اداره مدبر و هوشیار است.

ترامپ به صورت پیوسته می‌پرسید که «چگونه می‌توانید موفق شوید؟ ‌افغانستان به چه چیزهایی نیاز دارد؟؛» ترامپ در ارتباط به جنگ ما علیه تروریسم نیز خواهان برنده شدن ماست و در این زمینه صادق است. در حالی که کل تلاش اداره اوباما این بود که ما بازنده نشویم.

اداره اوباما نسبت به ما با تردید برخورد می‌کرد.  دشمنان ما این نکته را احساس کرده بودند.

زمانی که اداره اوباما برنامه خروج نیروها را از منطقه مشخص کرد، حتا تاریخ دقیق آن را اعلام کرد. به همین خاطر تمامی دشمنان ما منتظر خروج نشستند دشمنانما با آگاهی از تاریخ خروج منتظر ماندند و این برای آنها انگیزه جنگیدن را فراهم کرد. آنها حتا از این فرصت برای سربازگیری و تهیه منابع بیشتر، استفاده کردند.

برای ایجاد اصلاحات واقعی، ما باید قادر به شکست دشمنان داخلی و خارجی کشور خود شویم. ما باید آن عده از جنگسالارانی را که از جنگ سود می‌برند، نابود کنیم. [به عنوان نمونه] ما هرازگاهی که در صدد کنار زدن یکی از آنها از قدرت بوده‌ایم [جان] کری، [وزیر خارجه حکومت اوباما] ما را مانع می‌ساخت و هشدار می‌داد که یک چنین اقدامی باعث بی‌ثباتی و در نتیجه نیازمند نیروی بیشتر است. در واقع کل اداره اوباما خیلی محتاط بود و از آن جمله جان کری خیلی محتاط‌تر. احتمال این وجود دارد که اداره اوباما در هنگامی که ما به قدرت رسیدیم بی‌نهایت خسته و درمانده شده بود. اما ترامپ در این رابطه خیلی متفاوت‌تر از اوباما می‌باشد و این برای آینده افغانستان مهم است.»

این اظهارات آقای محب در رابطه به اداره اوباما در حالی صورت می‌گیرد که افغانستان قرارداد همکاری‌های استراتژیک با ایالات متحده امریکا دارد و طبیعی است که برای نمایندگان دولت افغانستان مناسب نیست تا در واشنگتن به طور علنی و آشکار از سیاست‌های یک حزب حمایت کرده و از سیاست‌های یک حزب دیگر انتقاد کند.

ما به عنوان یک کشور دوست و همکار استراتژیک با ایالات متحده امریکا نباید در بازی‌های داخلی آن کشور ابراز نظر کنیم و یا یک حزب را بر دیگر حزب ترجیح دهیم. تلاش سفیر ما در واشنگتن باید این باشد تا از جایگاه افغانستان در افکار عامه امریکا بدون جهت‌گیری حزبی حمایت کند و نگذارد تا متحدان و حامیان افغانستان در میان دولت‌مردان و دست‌اندرکاران سیاسی امریکا در درون احزاب و نهادهای آن کشور رنجیده شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟