اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات صلح

  • انتشار: ۳ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 8672

خبرگزاری اطلس ـ «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسش «چرا آمریکا از آغاز سال 2015 میلادی، طالبان را تروریست نمی‌خواند و آیا واشنگتن استراتژی جدیدی را در افغانستان در دستور کار خود قرار داده است؟» گفت: آمریکا هیچ استراتژی جدیدی را در افغانستان دنبال نمی‌کند زیرا این کشور خواستار پیشرفت روند صلح به رهبری افغان‌ها است.

وی افزود: اگر طالبان افغان دست از خشونت بکشند، تاکتیک‌های تروریستی خود را کنار بگذارند و به روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان تحت رهبری افغان‌ها بپیوندند، آنگاه، آمریکا از روند صلح حمایت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد نقش چین در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان اظهار داشت: از آنجایی که روند صلح باید به رهبری افغان‌ها باشد، این روند برای کشورهای دیگر مانند چین که در افغانستان منافعی دارند، نیست و مرزهایی وجود دارد اما در صورت مفید بودن شرکت پکن در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان، واشنگتن نیز از این مسأله حمایت می‌کند.

اظهارات کربی در حالی مطرح شده است که آمریکا در هفته‌های اخیر چندین بار از روند مذاکرات صلح افغانستان اعلام حمایت کرده است اما به باور برخی کارشناسان، آمریکا در عمل اقدامی در خصوص  پیشبرد این روند انجام نداده است.

چندی قبل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که اکنون زمان همکاری افغانستان و پاکستان برای از بین بردن تروریسم و پناهگاه‌های آن‌ها فرارسیده است.

وی ادامه داده بود که آمریکا در کنار مردم افغانستان ایستاده است و به همکاری نزدیک با افغانستان و پاکستان و دیگر شرکای خود برای ساختن منطقه‌ای آرام، باثبات و امن ادامه خواهد داد.

اما با گسترش حملات انتحاری در سراسر افغانستان به ویژه در کابل، رهبران حکومت وحدت ملی از جمله رئیس اجرایی کشور مقامات پاکستانی را متهم به عدم صداقت در سیاست‌هایش علیه تروریسم کرده بودند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟