اشرف غنی: هدف ما این است که تمام مردم افغانستان صاحب برق با قیمت مساوی شوند

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 35205

اشرف غنی رئیس جمهور در جریان افتتاح لین برق ارغندی الی غزنی گفت که هدف ما این است که صاحب شبکۀ برق دوامدار باشیم تا همه مردم صاحب برق شوند و در سراسر افغانستان به قیمت متوازن برق توزیع شود.

رئیس جمهور غنی هنگام افتتاح پروژه لین انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت غزنی – میدان وردک گفت که امروز یک روز امیدوار کننده است، امیدها زنده می شوند و اساس یک زندگی نوین دوباره گذاشته می شود. از نیروهای امنیتی و دفاعی، انجنیر صاحبان و مردم ولایت میدان وردک و غزنی که همیشه نظام پذیر بوده اند و از نظام که استوار بر قانون اساسی است دفاع کرده اند و در تطبیق این پروژه تلاش کردند، ابراز تشکر می کنم.

آقای غنی در این مراسم گفت که امروز یک روز روشنایی است، امروز نه تنها خانه ها در میدان وردک و غزنی روشن می شوند بلکه قیمت دومین قیمت ترین برق در غزنی کاهش می یابد.

وی گفت که هدایت من برای شرکت برشنا و نهادهای که پروژه ها را طرح و تنظیم می نمایند این است که پروژه ها طوری طراحی شوند که از اماکن مسکونی، باغ ها و زمین های مردم نگذرد تا تاثیرات منفی کاهش یابد.

او گفت که در حال حاضر افغانستان دارای نُه جزیره برق است و حکومت تصمیم دارد که آن را به یک شبکه تبدیل کند.

رئیس جمهور اضافه کرد تلاش می نماییم تا از طریق تولید انرژی آفتابی، گازی و بادی ولایات ما دارای برق شوند. انرژی عظیم را به کمیت 15 هزار میگاوات برق از آسیای میانه به آسیای جنوبی انتقال خواهیم داد.

پروژه انتقال لین ۲۲۰ کیلوولت، برق وارداتی ازبکستان است که از طریق چمتله، ارغندی به ولایت غزنی وصل گردید.

این پروژه در دو بخش عمده تنظیم شده بود که بخش اول آن تمدید انتقال لین ۲۲۰ کیلوولت از ارغندی الی غزنی به هزینه ۵۹ میلیون دالر امریکایی و بخش دوم آن اعمار دو باب سب استینش در ولسوالی سیدآباد و شهر غزنی به هزینه حدود ۴۶.۷ میلیون دالر امریکایی از بودجه اداره انکشافی ایالات متحده امریکا به دولت افغانستان تمویل گردیده است.

شرکت برشنا گفته که قرار است از برق وارداتی ازبکستان به غزنی، ۲۰ هزار خانواده مستفید شوند و این رقم در آینده به ۳۰ هزار خانواده خواهد رسید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟