اسوشیتدپرس: اوباما در آخرین ساعات ریاست جمهوری اش 221 میلیون دالر برای فلسطین ارسال کرد

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 17296

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد: دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در آخرین ساعات، مخفیانه 221 میلیون دالر از کمک هایی را که از سوی جمهوری خواهان بلوکه شده بود آزاد کرد و به تشکیلات خودگردان اختصاص داد.

این خبرگزاری به نقل از مشاوران کنگره و یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشت: دولت اوباما رسما به اطلاع کنگره رساند که قصد دارد چنین مبلغی را هزینه کند.

مقام مذکور در وزارت خارجه آمریکا گفت، جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا اندکی قبل از ترک وزارتخانه متبوعش، برخی از قانونگذاران را از چنین تصمیمی آگاه کرده بود.

به گفته مشاوران کنگره، یک اطلاعیه کتبی درباره اختصاص این مبالغ در تاریخ 20 ژانویه و ساعاتی قبل از مراسم سوگند ترامپ درباره این مساله به کنگره ارسال شد.

آنها همچنین اظهار داشتند که غیر از آزادسازی 221 میلیون دالر برای فلسطینی ها که جمهوری خواهان آن را بلوکه کرده بودند، دولت اوباما روز جمعه به اطلاع کنگره رساند که قصد دارد 6 میلیون دالر دیگر از هزینه های امور خارجی را آزاد کند که شامل 4 میلیون دالر برای برنامه های تغییرات آب و هوایی و 1.25 میلیون دالر برای سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد است.

کنگره، نخست در بودجه سالهای 2015 و 2016 مبالغی را برای کمک به فلسطینی ها تصویب کرد اما دستکم دو نفر از جمهوری خواهان، «اد رویس» از کالیفرنیا و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و «کای گرانگر/ Kay Granger » از تگزاس که ریاست کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان را برعهده دارد، به دلیل اقدامات تشکیلات خودگردان فلسطین برای عضویت در سازمان های بین المللی آن را بلوکه کرد.

بودجه هایی که کنگره بلوکه می کند، به طور معمول از سوی قوه مجریه در آمریکا محترم شمرده می شود اما پس از اختصاص منابع، از لحاظ قانونی این امر تعهدآور نیست.

بر اساس اطلاعیه ارسالی به کنگره، دولت اوباما فشارهایی را برای آزاد سازی کمک به حکومت خودگردان فلسطین اعمال کرده بود. این مبلغ از سوی سازمان توسعه بین المللی آمریکا و برای کمک های انسان دوستانه به کرانه باختری و غزه، حمایت از اصلاحات سیاسی و امنیتی و نیز کمک به آمادگی برای حاکمیت مطلوب و اجرای قانون در کشور مستقل فلسطینی در آینده اختصاص می یابد.

مبلغ 1.25 میلیون دالر اختصاص یافته به سازمان های وابسته به سازمان ملل قرار است صرف کمک های داوطلبانه به صندوق کمک به برقراری صلح، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در تقویت واکنش سازمان ملل برای مقابله با سوء استفاده جنسی، دبیرخانه پروتکل مونترال به عنوان ناظر بر حمایت از لایه اوزن و کمیسیون آمریکایی حقوق بشر و سازمان مسئول رسیدگی به امور پرسنل سازمان ملل شود.

مبلغ 4 میلیون دالر آزادشده برای برنامه های آب و هوایی نیز صرف کمک به برنامه های انرژی پاک، مناظر طبیعی پایدار، کاهش گازهای گلخانه ای و ایجاد مرکز فناوری آب و هوایی خواهد شد.

اختصاص مبالغی در دقایق آخر ریاست جمهوری اوباما، همچنین شامل 1.05 میلیون دالر برای دفتر نمایندگی ویژه وزارت خارجه آمریکا درافغانستان و پاکستان و امور آسیای جنوبی و مرکزی بود.

انتظار می رود اختصاص مبلغ مذکور به فلسطینی ها، خشم برخی از نمایندگان کنگره و کاخ سفید به ریاست ترامپ را برانگیزد. ترامپ وعده داده قویا از رژیم اسرائیل حمایت خواهد کرد و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم را برای دیدار از واشنگتن در ماه آینده دعوت کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟