اسرار جدیدی که «بشار اسد» درباره بحران سوریه برملا کرد

  • انتشار: ۲۲ عقرب ۱۳۹۸
  • سرویس: دیدگاه
  • شناسه مطلب: 71049
بشار اسد

با اینکه بشار اسد کمتر مصاحبه‌های مطبوعاتی طولانی دارد اما مصاحبه طولانی‌اش با راشاتودی اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه دارای اطلاعاتی است که برای اولین بار اسد درباره آن سخن گفته است.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم درباره مصاحبه اخیرا منتشر شده بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با راشاتودی در یادداشتی نوشت: “اسد در جواب ۳۰ سؤال مجری اطلاعات مهمی ارائه کرد اما ما به چهار نکته می‌پردازیم که برای اولین بار بر زبان اسد جاری شدند.”

اول اینکه اسد به شکل قاطع یکی از مواردی را که همگی آن را دلیل بحران می‌دانستند تکذیب کرد و آن انتقال خط لوله گاز قطر از طریق سوریه و ترکیه به اروپا برای رقابت با گاز روسیه بود. او برای اولین بار فاش کرد که یک خط لوله نفت و گاز وجود داشت که یکی از دلایل جنگ علیه سوریه بود اما این خط لوله گاز قطر از جنوب به شمال نبود بلکه یک خط لوله ایران از شرق به غرب بود و اینکه خط لوله نفت از طریق عراق و بعد سوریه و به دریای مدیترانه منتقل می‌شد و موافقت سوریه با ایجاد این خط لوله همان چیزی است که موجب جنگ شد.

مساله‌ای که این نکته را تأیید می‌کند این است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله قطر و عربستان پیشنهاد ده‌ها میلیارد دلاری به سوریه برای دور کردنش از ایران دادند. حتی حمد بن جاسم، نخست‌وزیر اسبق قطر اذعان کرد که هدیه ۱۵ میلیارد دلاری را به عنوان بخش اول به اسد برای قطع روابط با ایران پیشنهاد داده بود و به نظر می‌رسید که آمریکا پشت پیشنهاد بوده باشد.

دوم اینکه اسد تأکید کرد که آمریکایی که از داعش حمایت و در قاچاق نفت سوریه از طریق خاک ترکیه و کردستان عراق به این گروه کمک کرد شمال شرق سوریه را به خاطر نفت و گازش اشغال نکرده چراکه به نفت و درآمدهایش نیازی ندارد بلکه برای استفاده از این منطقه و منابعش به عنوان برگ برنده و باج خواهی در مذاکرات آتی آنجا را اشغال کرده است.

سوم اینکه اسد تأکید کرد که اگر ارتش سوریه به ادلب حمله کند بازپس‌گیری این استان زمان زیادی به طول نمی‌انجامد و دلیل تعلل ارتش سوریه فرصت دادن به غیرنظامیان برای ترک مناطق آنجاست اما جبهه النصره به آن‌ها اجازه نمی‌دهد ادلب را ترک کنند و می‌خواهد از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

چهارم اینکه بشار اسد پیش‌بینی نمی‌کند که روند بازسازی به زودی آغاز شود نه فقط به دلیل محاصره آمریکا بلکه به این دلیل که آمریکا سرمایه‌گذاری هر شرکت اروپایی یا آمریکایی در این روند را منع کرده و آن‌ها را به تحریم تهدید می‌کند. برای همین روند بازسازی به صورت تدریجی و با تکیه بر منابع انسانی خود سوریه خواهد بود. وی تأکید کرد که به هیچ وجه به کشوری که علیه سوریه باشد اجازه مشارکت در روند بازسازی داده نمی‌شود و فرصت بزرگتر برای کشورهای دوست و شرکایشان مثل چین، روسیه و ایران است.

هیچ شکی نیست که نکته اول مربوط به خط لوله نفت و گاز ایران مورد توجه تمامی پژوهشگران و مورخان بحران سوریه و تحولات منطقه است چراکه تمامی نظریه‌های سابق را دگرگون کرد و آن‌ها را از ریشه از بین برد. چه بسا این مساله نشان دهد که ایران و تمامی هم‌پیمانانش برای ممانعت از تغییر نظام تمام توان مالی و انسانی خود را به کار گرفته‌اند.

سوریه همچنان قربانی توطئه‌ای است که آمریکا نقشه آن را ترسیم کرد و نقش‌ها را بین شرکت کنندگان در این توطئه چه اعراب و چه اروپایی توزیع کرد و شاید تحرکاتی که علیه ایران وجود دارد و عقب‌نشینی آمریکا از برجام به خاطر اسرائیل اظهارات اسد را تأیید کند چراکه رسیدن نفت و گاز ایران به سواحل مدیترانه تمامی معادلات قدرت و ثروت را با هم دگرگون خواهد کرد.”

منبع: ایسنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟