اسرائیل به چه معنا است

  • انتشار: ۱۰ سنبله ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 84473

اسرائیل یک واژه عبری است که از واژه های اسرا به معنای عبد و بنده و ایل به معنای خدا به وجود آمده است و در کل به بنده خدا معنی می دهد.

البته این واژه در میان یهودیان به معنای غلبه کننده بر خداوند است که ریشه آن به مبارزه و کشتی گرفتن حضرت یعقوب با فرشته ای که از سوی خداوند فرستاده شده بود بر می گردد.

واژه شناسی اسرائیل
واژه شناسی اسرائیل

بعد از این مبارزه نام یعقوب به اسرائیل تغییر می کند و به همین دلیل به فرزندان و نوادگان حضرت یعقوب بنی اسرائیل گفته می شود.

در عهد عتیق ( کتاب مقدس یهودیان ) واژه اسرائیلی به معنای دوازده قبیله بنی اسرائیلی و همینطور به معنای مردمان ساکن اسرائیل قدیم آمده است.

قبیله بنی اسرائیل که متشکل از یعقوب و فرزندانش می باشد به دعوت یوسف که در آن زمان پادشاه مصر بود به آن سرزمین می روند این تعداد که هفتاد نفر بودند با گذشت زمان و افزایش نسل به ششصد هزار نفر افزایش یافتند.

اسرائیل در قرآن

داستان چگونگی تغییر نام یعقوب به اسرائیل و همچنین نام قبایل بنی اسرائیل در قرآن نیامده است. واژه اسرائیل همیشه با پیشوند های بنی و بنو یعنی فرزندان اسرائیل ( یعقوب ) همراه بوده است.

خداوند در کتاب آسمانی خود بارها به بنی اسرائیل اشاره کرده است و همچنین در چند جای از این کتاب مقدس از یعقوب با نام اسرائیل یاد کرده است.

فقط در دو جا این کلمه مستقیم به خود حضرت یعقوب اشاره دارد، مثلاً در آیه ۹۳ سوره آل عمران؛ ” کُلُّ الطّعام کانَ حلّاً لبنی اسرائیلَ إلّا ما حرّم إسرائیلُ علی نفسه ” هر طعامی بر بنی اسرائیل حلال بود مگر این که اسرائیل قبل از نزول تورات خود، آن را حرام کرده باشد.

واژه شناسی اسرائیل
واژه شناسی اسرائیل

در سوره مریم آیه ۵۸ نیز آمده است که : أُوْلَئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ مِن ذُرِّیَّهِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّیَّهِ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْرَائِیلَ وَمِمَّنْ هَدَیْنَا وَاجْتَبَیْنَا إِذَا تُتْلَى عَلَیْهِمْ آیَاتُ الرَّحْمَن خَرُّوا سُجَّدًا وَبُکِیًّا

اینها گروهی از پیامبران بودند که خدا به آنها انعام کرده بود، از فرزندان آدم گرفته تا نوح و فرزندان ابراهیم و اسرائیل و آنان که هدایت شان کردیم و برگزیدیم آنها را و چون آیات خداوند بر آنها خوانده شود با گریه بر زمین می افتند.

اسرائیل و نسل پیامبران

گفته می شود پیامبرانی که در بنی اسرائیل به پیامبری رسیده اند و نام آنها در کتب مختلف آمده است ۴۷ یا ۴۸ نفر عنوان شده است در حالی که تعداد کل پیامبرانی که از سوی خداوند به رسالت رسیده اند ۱۲۴ هزار نفر می باشند.

به دلیل این که خداوند در قرآن نام بنی اسرائیل را به وفور برده است گمان می شود تمام پیامبران از نسل اسرائیل بوده اند در صورتی که این گونه نیست؛

تعدادی از پیامبران الهی از نسل حضرت اسحاق هستند و برخی نیز از نسل حضرت اسماعیل بوده اند. به عنوان مثال خود حضرت یعقوب ( اسرائیل ) از نسل اسحاق نبی بوده است. بر طبق روایات یعقوب و عیص از فرزندان حضرت اسحاق می باشند که عیص بزرگ تر از یعقوب می باشد.

اما پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد ( ص ) از نسل و تبار حضرت اسماعیل و حضرت ابراهیم (ع) می باشد پس بنابراین پیامبر اسلام از نسل بنی اسرائیل نبوده است.

بنی اسرائیل همگی از نسل یعقوب و اسحاق پیامبر می باشند که جد بزرگ همه آنها حضرت ابراهیم ( ع ) می باشد.

فلسطین اشغالی یا کشور اسرائیل؟!

اسرائیل همچنین نام کشوری در خاور میانه و غرب آسیا می باشد که در گذشته شهر تل‌آویو به عنوان پایتخت آن قلمداد می شد اما در این اواخر بیت المقدس ( اورشلیم ) به عنوان پایتخت این کشور معرفی شده است.

اما سازمان های بین المللی از آنجایی که قسمت شرقی شهر را اشغالی می دانند نمی توانند آن را به عنوان پایتخت بپذیرند.

فلسطین اشغالی یا اسرائیل تنها کشوری است که تعداد یهودیانی که در آن زندگی می کنند در جهان بیشترین رقم را دارند.

واژه شناسی اسرائیل
واژه شناسی اسرائیل

اعراب، مسیحیان، مارونی ها، سامری ها، ارمنی ها و چرکسی ها از دیگر اقلیت هایی هستند که در این کشور زندگی می کنند.

مرز این کشور به پهنای ۲۲٫۱۴۵ کیلومتر مربع تعریف شده است. این کشور در ساحل شرقی مدیترانه قرار دارد.

اسرائیل از شمال با لبنان از شمال شرق با روسیه از شرق با اردن و از جنوب غربی با مصر همسایه و دارای مرزهای زمینی می باشد. این کشور از شرق با کرانه باختری رود اردن و از جنوب غربی با نوار غزه در مجاورت می باشد.

این کشور با وجود این که گستردگی زیادی ندارد اما دارای ویژگی های جغرافیایی قابل توجهی است.

در سال ۱۹۴۷ سازمان ملل متحد طرحی مبنی بر تقسیم فلسطین به دو کشور اسرائیل و فلسطین را مطرح کرد که سران اسرائیلی با آن موافق بودند اما فلسطینی ها با آن مخالفت کردند و از آن پس میان فلسطینی ها و یهودیان جنگ های خونینی در گرفت.

در نهایت در سال ۱۹۴۸ هم زمان با پایان پدر سالاری انگلیس بر فلسطین، دولت اسرائیل با صدور منشور استقلال، موجودیت خود را اعلام کرد.

یک روز از این اعلام استقلال نگذشته بود که تمامی همسایگان عرب این سرزمین با هم به اسرائیل حمله کردند اما در نهایت شکست خوردند و عایدی که از این حمله بر جای ماند درگیری ها و نبردهای نظامی میان نیروهای اسرائیل و کشورهای عرب بود.

اسرائیل از اعضای رسمی سازمان ملل متحد است و با کشورهای بسیاری در سطح جهان دارای روابط حسنه و دیپلماتیک می باشد، اما ۲۵ کشور از کشورهای مسلمان این دولت را به رسمیت نمی شناسند.

کشور اسرائیل دارای بناهای مقدسی از ادیان ابراهیمی، مسیحی و یهودی می باشد.

این کشور در رده کشورهای توسعه یافته با یک جمهوری پارلمانی و حق رای عمومی می باشد.

مقام رئیس جمهور در اسرائیل کاملا تشریفاتی است و نخست وزیر به عنوان رئیس دولت و قانون گذار عمل می کند.

این کشور با وجود آنچه که گفته شد در سال ۲۰۰۸ بر پایه تولید ناخالص داخلی چهل و یکمین اقتصاد بزرگ در جهان شناخته شد و همچنین از نظر علمی در منطقه خاور میانه دارای بهترین وضعیت می باشد و از لحاظ شاخص نیز در بالاترین رتبه منطقه قرار دارد.