استولتنبرگ: ناتو قربانی تغییر مأموریت خود در افغانستان شد

  • انتشار: ۱۱ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 124681

ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو در پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو این سازمان در شهر ریگا؛ پایتخت لاتویا گفت که مأموریت نظامی در افغانستان در هر بعد سیاسی و نظامی موفقیت‌آمیز بود؛ اما این سازمان قربانی تغییر مأموریت خود از مبارزه با تروریزم به بازسازی شد.

نشست وزیران خارجه ناتو در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در کشور لاتویا برگزار شد و شرکت‌کنندگان در پایان نشست اعلامیه‌ای صادر کردند که در آن بر ضرورت ظرفیت‌سازی برای تسریع عملیات تخلیه تاکید شده‌است.

ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو بعد از این نشست در یک کنفرانس خبری، حضور ۲۰ ساله این سازمان در افغانستان را پردستاورد خواند و گفت: «در هردو سطح سیاسی و نظامی، ماموریت ناتو در افغانستان بیهوده نبود. در ۲۰ سال گذشته هیچ حمله تروریستی که در افغانستان سازمان‌دهی شده‌باشد بر کشورهای ما صورت نگرفت.»

او افزود که تنها ناتو ظرفیت و اراده سیاسی راه‌اندازی چنین عملیات عظیم و پیچیده مدیریت بحران را داشته‌است.

استولتنبرگ در عین حال گفت که ناتو قربانی تغییر در نحوه ماموریت خود در افغانستان شد؛ چون جامعه بین‌المللی در ۲۰ سال گذشته از هدف مبارزه با تروریزم به بازسازی این کشور جنگ‌زده رو آورد.

او تاکید کرد که این هدف بزرگ دشوارتر ثابت شد، پس ما باید بدانیم که سطح هدف ما بر واقعیت‌ها استوار باشد.

این مقام ناتو همچنین گفت که نیروهای افغان علیرغم حمایت چندین ساله بین‌المللی به علت فساد، ضعف رهبری و عدم اتکا به خود با مشکلات روبه‌رو شدند و نتوانستند از این کشور در برابر طالبان دفاع کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟