استانکزی: تصمیم های لویه جرگه باید توسط پارلمان و دولت تایید شود

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 91083

معصوم استانکزی، رئیس هیات مذاکره کننده صلح و از مسئولان برگزاری لویه جرگه مشورتی اعلام کرد که لویه جرگه اختتیار آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان را ندارد و تنها می‎تواند به دولت مشورت بدهد.

استانکزی در یک نشست خبری در کابل اظهار داشت: «اعضای جرگه مشورتی صلاحیت آن را ندارند که ۴۰۰ زندانی را آزاد کنند. از آن‌ها فقط مشورت گرفته می‌شود تا در تصمیم‌های بزرگ، دیدگاه مردم افغانستان گنجانیده شود. اگر در جرگه تصمیمی گرفته شود، باید آن تصمیم از سوی پارلمان و در دولت افغانستان تایید شود.»

وی افزود: ۴۰۰ زندانی باقیمانده طالبان، مرتکب جرائمی، چون قتل، تجاوز، فساد، آدم ربایی و قاچاق مواد مخدر شده اند و به همین دلیل، برخی از آن‌ها به حبس طولانی و حتی اعدام محکومند.

استانکزی تاکید کرد: رئیس جمهوری نیز اختیار آزادی این افراد را ندارد و حتی اگر بخواهد آن‌ها را آزاد کند تصمیم او فراقانونی خواهد بود؛ رئیس جمهوری به همین دلیل تاکنون حاضر به صدور فرمان در مورد آزادی این افراد نشده و دستور برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح را برای گرفتن دیدگاه نمایندگان مردم صادر کرده است.

رئیس هیات مذاکره کننده صلح همچنین افزود: گرفتن دیدگاه اعضای لویه جرگه که نمایندگان مردم هستند، سبب می‌شود تا هیات مذاکره کننده دولت افغانستان با دید روشن تری به مذاکره با نمایندگان طالبان بروند.

به گفته وی، در میان ۴۰۰ زندانی باقیمانده طالبان هیچ شهروند خارجی نیست.

استانکزی همچنین گفت که در لویه جرگه مشورتی صلح، تمام اعضای جرگه سال پیش دعوت شده اند و هیات اداری و کمیته‌ها نیز، افراد قبلی را در بر می‌گیرد و به همین دلیل، نیاز نیست تا پروسه طولانی‌ای برای انتخاب اعضا و سایر موارد طی شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟