استارت اپ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  • انتشار: ۱۱ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 102981

شاید کسانی که در خصوص ماهیت استارت اپ ها سؤال می کنند با جواب هایی مانند، شرکت هایی تازه تاسیس که به سرعت رشد می کنند برخورد کرده باشند.

خوب است که بدانید استارت اپ فرآیند عملی کردن یک ایده است و ضمنا به هر شرکت تازه تأسیسی استارت اپ گفته نمی شود. چنین شرکتی دارای ظرفیت بالایی برای رشد است و به طور معمول در مرحله اول دارای ۱ تا ۳ مؤسس است.

قبل از این که بخواهید کسب و کار خود را راه بیندازید باید بدانید که می‌خواهید در کدام زمینه فعالیت کنید و در کدام دسته جای بگیرید.

استارت اپ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فاکتورهای بسیاری وجود دارد که استارت اپ را از یک کسب و کار کوچک یا یک شرکت جدا می ‌کند. تفاوت اصلی آنها در دیدگاه کار آفرین مجموعه نسبت به رشد است و این کاملا به بستگی شخص شما دارد که می‌خواهید شرکتتان را در عرض چند سال به کجا برسانید.

استارت آپ چیست؟

استارتاپ ها در حقیقت به کسب و کارهایی گفته می‌شود که قبل از آن نمونه ی شبیه به آن در کشور و یا حتی دنیا وجود نداشته باشد، این یعنی این که استارت اپ ها برای اولین بار توسط اشخاص یا شرکت‌ ها تاسیس ‌شود.

این را هم بدانید بد نیست که تعریف استارت اپ فقط به کسب و کار مربوط نمی ‌شود. می ‌توان گفت در دنیای امروز مخصوصا در میان قشر جوان صحبت ‌های زیادی در خصوص کارهای تازه تاسیس شده و استارت اپ‌ها وجود دارد.

بسیاری از آنها ایده ‌های جدیدی در ذهن شان دارند که فکر می ‌کنند می‌ توانند با آن ایده ها دنیا را دگرگون کنند.

استارت اپ یا همان استارت آپ در واقع مختصر شده ی عبارت startup company به معنی شرکت نوپا و تازه تاسیس شده می‌باشد.

بد نیست این نکته را هم بدانید که شرکت‌ یا کسب و کارهای جدیدی که در نتیجه کارآفرینی شکل گرفته اند که رشد صعودی دارند و با ایجاد راه حل ‌های نو و خلاقانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز به وجود آمده اند استارت آپ به شمار نمی آیند.

استارتاپ در واقع یک سازمان است که برای یافتن یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر و تکرار پذیر شکل گرفته است. بهتر است بدانید که همه استارت اپ‌ ها در حال تلاش برای یک مدل تجاری هستند که هم مقیاس پذیر باشند و هم بتوانند مشتریان زیادی را به خود جذب کنند.

خوب است بدانید که ترکیب این دو مورد در برخی مواقع موجب شکست استارت اپ‌ ها می ‌شوند، به طوری که آمارهای جهانی این موضوع را ثابت کرده است که از هر صد استارت اپ نود تای آن شکست خورده اند.

استارت اپ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
استارت اپ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

از همه جالب ‌تر این است که از این ده استارت اپ باقی مانده فقط یک مورد از آنها به موفقیت استارت اپ‌ های معروف و مشهوری مانند گوگل، فیس بوک وآمازون می رسد.

شاید بتوان گفت اکثر این شکست ‌ها به دلیل بی علاقگی و عدم وجود هیجان و همچنین عدم تمایل به کسب موفقیت بیشتر در صاحبان این نوع کسب و کارها ‌باشد.

اما در اکثر موارد کسب و کارها با افراد با سابقه طولانی راه اندازی می ‌شوند، که به همه اطلاعات و دانش مورد نیاز در این خصوص از جمله چگونگی تعیین بودجه، چگونگی ارائه محصولات و … کاملا مسلط هستند.

خوب است بدانید که ایجاد تعادل میان هدف و اجرا از همان ابتدا می‌ تواند در رشد یا شکست کسب و کار تاثیر بگذارد. در ضمن بیشتر استارت اپ‌ ها در هیچ زمانی نمی‌توانند مشتریان زیادی را جذب کنند.

شاید با این مثال بتوانیم بیشتر به معنای دقیق استارت اپ پی ببریم؛ تصور کنید ما یک کسب و کار مثل نصب کابینت آشپزخانه به راه انداخته ایم.

کار را شروع می‌کنیم و از آن جایی که کارمان کاملا حرفه‌ای و دقیق است کم کم مشتریانی را به سوی خود جذب می‌کنیم و تعداد سفارش‌ها کم کم زیاد می‌ شود.

بعد از گذشت زمانی، سفارش‌ها به اندازه ای زیاد می‌ شود که مجبور می ‌شویم نیروی کار خود را اضافه کنیم. به طوری که به ازای اضافه شدن هر ۳۰ سفارش در ماه باید یک نیروی انسانی اضافه کنیم.

اینجا دقیقا همان جایی است که میان کسب و کار و استارت آپ تفاوت وجود دارد. در یک استارت اپ با افزایش مشتری نیاز به اضافه کردن نیروی کار نیست و هزاران مشتری را با تعداد کمی نیروی انسانی می‌تواند مدیریت شود.

به عنوان مثال استارت اپ اسنپ را در نظر بگیریم اگر به مشتریان اسنپ هزاران نفر اضافه شود شاید نیاز به اضافه کردن حتی یک نیرو در تیم پشتیبانی آن شرکت نباشد.

در بقیه استارت آپ ها هم به همین شکل بالا رفتن تعداد مشتری ها با موانع کمتری قابل کنترل است. این خاصیت باعث می شود یک استارت اپ بتواند رشد زیادی داشته باشند و موانع کمی بر سر راهش قرار بگیرد.

به همین دلیل است که استارت آپ ها می توانند به سود بالایی دست پیدا کنند. این خاصیت برای سرمایه گذاران هم بسیار جاذب است و آنها را ترغیب به ورود به این بخش می ‌کند.

استارت اپ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
استارت اپ چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های یک استارت اپ

  • برطرف کننده نیاز مشتری.
  • قابلیت رشد کردن یا مقیاس‌ پذیری.
  • خلق ایده جدید یا کشف ایده ‌هایی که پیش از این خلق شده اند.
  • دارای ابهام و سرشار از ریسک و خطر سقوط.
  • دارای قدرت برای الهام بخشیدن به تیم
  • گزینش نفرات
  • قدرت پیش بینی و آینده نگری
  • خلق نظریه ها و ایده های نو
  • شناخت افراد
  • تسلیم نشدن و پشتکار فراوان
  • تعادل بین کار و زندگی
  • استفاده از تیم مشاوره عالی

سایت استارت اپ

خوب است بدانیم که دنیای تکنولوژی و استارت اپ ها در حال رشد و پیشرفت است به گونه ای که در دنیا با سرعت بسیار زیادی در حال شکل گیری است و  می ‌توان گفت در ایران و تهران هم رشد استارت اپ ‌ها فوق العاده بوده است.

۹ استارت آپ معروف در ایران وجود دارند که ضمن درآمد زایی، جزء پیشگامان نیز به شمار می روند. همچنین می‌توان گفت که برخی از این استارت آپ ها از نظر ارزش گذاری بالا هستند و برند محسوب می ‌شوند.

استارت اپ‌های موفق در ایران عبارتند از: دیجی کالا، آپارات، علی بابا، کافه بازار، تپسی اسنپ، ، اسنپ فود، دیوار، بامیلو.