ارقام نجومی دریافتی روسای کمیسیون انتخابات در بعضی ولایت ها

  • انتشار: ۲۹ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: بازار شایعات
  • شناسه مطلب: 19857

در یک سند که از کمیسیون انتخابات به بیرون درز کرده است، نشان می دهد روساي كميسيون انتخابات در هرات، پكتيكا و پكتيا افزون بر معاش قانوني شان ماهانه ٧٥٠٠٠ افغاني معاش امتيازي نيز دريافت كرده اند.

در این سند که نوشته شده است که برای روسای دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات، ولایات پکتیکا، یکتیا و هرات از زمان صدور حکم الی ختم سال مالی 1394 مبلغ ماهانه 75000 افغانی اضافه بر معاش قانونی اشان پرداخت شود.

این اضافه بر معاش در حالی به این افراد پرداخت شده است که بسیاری از مردم افغانستان با فقر دست و پنجه نرم می کنند، بسیاری از مردم توانایی خرید مایتاج زندگی شان را ندارند اما در سطوح بلند حکومتی هزاران دالر روزانه به طور غیر مشروع پرداخت می شود.

این در حالیست که گفته می شود؛ هزینه انتخابات پارلمانی سال آینده کشور بالغ بر یکصد و سی میلیون دالر می شود که از سوی جامعه بین‌المللی تمویل می گردد. این هزینه جدا بر مصار ف اعضای کمیسیون مستقل انتخابات است.

این اسناد در حالی به بیرون درز می کند که انتخابات گذشته با وجود هزینه بسیار سنگین، با تقلب های گسترده ای در اکثر ولایت های کشور روبرو بود.

به باور بسیاری از آگاهان هزینه انتخابات بر حکومت اما، کمتر از هزینه آن بر مردم نبود. اولین هزینه برای حکومت کاهش مشروعیت نهاد های ملی بود. کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی یک نهاد ملی و قانونی برای برگزاری انتخابات بود.

بحران مشروعیت اما، تنها خلاصه به نهاد های برگزاری انتخابات نمی گردد. بلکه حکومت بعدی بدون شک با کاهش مشروعیت مواجه خواهد بود. حکومت بعدی هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین المللی با بحران مشروعیت مواجه است.در عرصه داخلی حد اقل بخش از گروه های اجتماعی و نخبگان سیاسی مشروعیت حکومت را زیر سوال می برد. در عرصه بین المللی از آنجایی که روند برگزاری انتخابات و شفافیت انتخابات زیر سوال است، حکومت برآمده از این انتخابات بدون شک برای آن ها مشروعیت کافی نخواهد داشت.از این جهت، انتخابات بزرگترین هزینه ممکن بر حکومت و ساختار سیاسی گذاشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟