همه چز درباره ارتش فضایی آمریکا

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74966

«ارتش فضایی آمریکا» یا «نیروی فضایی ایالات متحده» (United States Space Force) یک یگان نظامی پیشنهادی در مجموعه نیروهای مسلح آمریکا است که در صورت تشکیل، ششمین شاخه نیروهای مسلح ایالات متحده خواهد بود. هدف ارتش فضایی آمریکا اجرا و کنترل پروژه ها و عملیات های نظامی آمریکا در فضا می باشد. نیروی فضایی ایالات متحده همچنین مسئولیت فراهم کردن پشتیبانی فضایی از نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و نیروی سایبری آمریکا را به عهده خواهد داشت. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دستور داد تا این شاخه‌ جدید نیروهای مسلح ایالات متحده را تشکیل دهد. برای آشنایی بیشتر با ارتش فضایی آمریکا این مقاله را بخوانید.

ارتش فضایی آمریکا

ارتش فضایی آمریکا چیست

ارتش فضایی آمریکا شاخه‌ جدیدی از نیروهای مسلح ایالات متحده است که از نیروی هوایی این کشور منشعب می گردد. نیروی فضایی ایالات متحده دارای قدرت و اختیاراتی مشابه سایر شاخه‌ های نیروهای مسلح آمریکا خواهد بود و بر عملیات‌ های فضایی از جمله مدیریت و پرتاب ماهواره‌ ها و همچنین تمامی فعالیت‌ های نظامی این کشور همانند پرتاب موشک ‌های بالستیک نظارت خواهد کرد. با این حال بر خلاف سازمان فضایی ناسا که روی اکتشافات فضایی و پیشرفت های علمی متمرکز شده است، ارتش فضایی آمریکا بر ماموریت های نظامی و دفاع از منافع آمریکا از فضا تمرکز می کند.

مدیر سازمان فضایی ناسا در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته است: «روش زندگی در آمریکا وابسته به فضا است. اگر ما سیگنال‌های جی‌ پی‌ اس را از دست بدهیم، هیچ انتقال بانکی در داخل صورت نمی ‌گیرد و هیچ ماده غذایی در فروشگاه‌ ها وجود نخواهد داشت و زندگی ما از بین می ‌رود و به همین دلیل است که کشورهای متخاصم در سراسر جهان اقداماتی را برای آسیب زدن به این قابلیت‌ های آمریکا در پیش گرفته ‌اند.»

هم اکنون مسئولیت ماموریت هایی که قرار است ارتش فضایی آمریکا انجام دهد به عهده «فرماندهی فضایی نیروی هوایی ایالات متحده» (Air Force Space Command) می باشد. مرکز اصلی این نیروها در «پایگاه هوایی پیترسون» (Peterson Air Force Base) در «کلرادو» قرار دارد. این فرماندهی که به اختصار (AFSPC) نامیده می شود، مسئولیت پشتیبانی از عملیات‌های نظامی ایالات متحده در سراسر جهان با استفاده از انواع ماهواره‌ ها و عملیات سایبری را به عهده دارد. فرماندهی فضایی نیروی هوایی ایالات متحده از حدود چهل و هفت هزار نیرو در هشتاد و هشت پایگاه نظامی در سرتاسر جهان برخوردار است.

با توجه به اینکه هیچ گزارشی از به‌ خدمت گرفتن پرسنل فنی و نظامی جدید و یا ارائه سفارش برای خرید تجهیزات و تسلیحات نظامی ویژه عملیات های فضایی منتشر نشده است، به نظر می رسد تشکیل ارتش فضایی آمریکا در ‌واقع تنها یک بازنگری تشکیلاتی و سازماندهی مجدد نیروهای موجود است. در نتیجه تغییر علائم روی یونیفورم‌ های نظامی و همچنین انتقال مسئولیت استفاده از تاسیسات و ماهواره‌ های نظامی، به تنهایی قادر نخواهد بود موازنه قدرت در فضای پیرامون کره زمین را تغییر دهد و منافع دیگر قدرت های نظامی جهان را به چالش بکشد.

ارتش فضایی آمریکا

ارتش فضایی آمریکا و پیمان فضایی ماورای جو

شماری از وکلای بین المللی نیز معتقدند که تشکیل ارتش فضایی آمریکا «پیمان فضایی ماورای جو ۱۹۶۷» را نقص می ‌کند. در حالی که این پیمان آزمایش تسلیحات و ایجاد پایگاه‌ های نظامی در کره ماه و دیگر اجرام آسمانی را منع می کند. امضاکنندگان این پیمان متعهد شده اند که از تسلیحات کشتار جمعی در مدار زمین استفاده نکنند. با این حال این پیمان هیچ ساز‌وکار اجرایی ندارد. مثلا هواپیمای فضایی بدون سرنشین «بوئینگ ایکس-۳۷» که متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده می باشد چند ماموریت با اهدافی نامشخص در مدار زمین انجام داده است اما هیچ انتقادی نسبت به آمریکا نشده است.

انتقادها از ارتش فضایی آمریکا

برنامه دونالد ترامپ برای تشکیل ارتش فضایی آمریکا با انتقادات زیادی روبرو شده است. بسیاری از تحلیل گران مسائل سیاسی و نظامی نسبت به اجرای این برنامه ابراز نگرانی می کنند. شماری معتقدند که تشکیل ارتش فضایی به بودجه ای هنگفت نیاز دارد که دولت آمریکا توانایی تامین آن را ندارد. همچنین تشکیل این نیرو تشریفات حقوقی و اداری زمان بری طلب می کند. کارشناسان مسائل بین المللی نیز هشدار داده اند که ارتش فضایی، می‌ تواند همانند دوران جنگ سرد، به راه افتادن یک رقابت تسلیحاتی سنگین در فضای پیرامون زمین منجر شود. منتقدان همچنین می گویند که تشکیل چنین نیرویی در شرایطی که بخش بزرگی از ماموریت ‌های تعریف ‌شده برای آن در حال حاضر توسط نیروی هوایی آمریکا صورت می گیرد، اقدامی غیرضروری می باشد.

«دبورا لی جیمز» از فرماندهان سابق نیروی هوایی آمریکا گفته است که هیچ یک از فرماندهان ارشد وزارت دفاع آمریکا با ایده تشکیل ارتش فضایی موافق نیستند اما مجبورند اطاعت کنند. نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا نیز از این طرح ترامپ حمایت نکردند که این امراحتمالا تشکیل ارتش فضایی آمریکا را با موانع قانونی روبرو می کند. «بریان شاتز» سناتور دموکرات و عضو کمیته فرعی امور دفاعی سنای ایالات متحده، طرح تشکیل ارتش فضایی آمریکا را یک ایده احمقانه می خواند و پیش‌بینی می کند که این ایده هرگز محقق نخواهد شد. سناتور «برنی سندرز» نیز در انتقاد از این طرح می گوید «شاید بهتر باشد پیش از آن که دولت ترامپ میلیاردها دلار را برای نظامی کردن فضا هزینه کند، کمی به فکر بهتر کردن وضعیت بیمه درمانی و مراقبت ‌های بهداشتی برای مردم آمریکا باشد.»

رونق بازار تسلیحات

در کنار ایالات متحده کشورهایی همچون روسیه، چین، هند، ایران، بریتانیا و ژاپن نیز پروژه های فضایی با اهداف نظامی دارند. بدون شک با تشکیل ارتش فضایی آمریکا و نظامی شدن فضا نگرانی دیگر کشورهای جهان افزایش خواهد یافت و در نتیجه آن ها نیز تلاش می کنند تا قدرت دفاعی خود را در برابر تهدیدات فضایی دشمنان و رقیبان شان افزایش دهد و این به معنای آغاز یک رقابت تسلیحاتی و ایجاد یک بازار تسلیحاتی جدید است. ایالات متحده، روسیه و چین از تولید کنندگان بزرگ تسلیحات نظامی در دنیا هستند و بازار تسلیحات نظامی جهان نیز در کنترل آن ها می باشد. در نتیجه شکل گیری یک بازار تسلیحاتی جدید مسئله ای است که سود بسیار زیادی را برای تولید کنندگان تسلیحات نظامی فراهم می کند.