احضار سفیر ایران در دهلی نو در واکنش به توییت ظریف علیه کشتار مسلمانان هند

  • انتشار: ۱۳ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 79996

وزارت خارجه هند در واکنش به توییت وزیر امور خارجه ایران در محکومیت اقدامات خشونت‌آمیز علیه مسلمانان این کشور، سفیر ایران در دهلی‌نو را فراخواند.

 به نقل از فارس؛ امروز خبری در رسانه‌های هندی منتشر شد با این مضمون که وزارت خارجه هند امروز «علی چگنی» سفیر ایران در دهلی نو را به خاطر توئیت وزیر خارجه ایران درباره «خشونت‌های سازمان یافته علیه مسلمانان در هند» فراخوانده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب در توئیتی در واکنش به اقدامات خشونت آمیز علیه مسلمانان در هند نوشته بود: «ایران موج خشونت سازمان یافته علیه مسلمانان هند را محکوم می‌کند. از مقامات هندی می‌خواهیم که رفاه همه هندی‌ها را تضمین کنند و اجازه ندهند این آدمکشی بی معنا ادامه یابد. مسیر پیش رو باید براساس گفتگوی مسالمت آمیز و حاکمیت قانون باشد.»

در همین خصوص «علی چگنی» سفیر ایران در دهلی‌نو امروز در محل وزارت خارجه هند حضور یافت و با «دیپاک میتال» مدیرکل سیاسی این وزارتخانه دیدار و گفتگو کرد.

طرف هندی در این دیدار نسبت به مواضع اتخاذ شده از سوی مقامات ایران در خصوص حوادث اخیر دهلی، مراتب ناخشنودی مقامات متبوع خود را اعلام و خواهان اعلام سریع این موضع به دولت ایران شد و سفیر ایران با یادآوری روابط دوستانه بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد که دولت و مسئولان هند آرامش و دوستی بین همه شهروندان هندی در سایه قانون و تامین حقوق همگان برقرار کنند.

گفتنی است به دنبال اعتراضات گسترده اخیر در هند در اعتراض به قانون جنجالی شهروندی که علیه مسلمانان به شمار می‌رود، خشونت هندوها علیه مسلمانان در این کشور به شدت افزایش یافته است. در دسامبر سال ۲۰۱۹، مجلس اعیان پارلمان هند، لایحه اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه را تصویب کرد. منتقدان معتقدند که این لایحه بخشی از دستور کار دولت «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور برای به حاشیه راندن مسلمانان این کشور و اهانت به اصول برابری در قانون اساسی هند است. طبق این قانون اقلیت‌های دینی کشورهای منطقه از جمله هندوها، سیک‌ها و مسیحیان می‌توانند تابعیت هندی دریافت کنند، اما مسلمانان از دریافت آن محروم هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟